وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای نگارش پایان نامه درباره : مطالعه ی کیفی ابعاد سیطره ی جنسیت بر زندگی تبدیل ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

مشارکت­کننده­ شماره­ ۱۱:
«دوران مدرسه تقریبا بهم سخت گذشت. چون که دخترها می­دیدم با اون حس دخترونه ولی من همش مجبور بودم که احساسات خودم رو قایم بکنم. همش تو این گیر و دار بودم که چرا اونا این­جورین و من چرا این­جوریم. ولی هر چقدر که فکر می­کردم کمتر به نتیجه می­رسید».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۱۰:
«واقعا نمی­دونستم که چطوری باید برخورد کنم. سریع رفتم زیر پتو و گفتم خوابم میاد. واقعا نمی­دونستم باید چطوری دخترانه باشم، چون همیشه خیلی راحت بود تو مدرسه و خانواده. الان که می­خواستم جلو خودم­رو بگیرم نمی­تونستم. همش با خودم می­گفتم که خدایا چه غلطی کردم که دانشگاه قبول شدم. چند بار تصمیم گرفتم که انصراف بدم ولی می­گفتم خب انصراف بدم چیکار کنم. فکر می­کردم خب اگه انصراف بدم زندگیم همین مدلی می­مونه و هیچ پیشرفتی نمی­کنم. از طرفی هم تو محیط خوابگاه از لحاظ روحی اذیت میشدم».

 

    • بررسی و تحلیل تم و مقایسه­ دو گروه مبتنی بر سیطره­ی جنسیت (۶۱۵ و ۶۲۵)

 

گروهی از تبدیل­خواهان جنسی در توصیف تجربه ­های خود در دوران مدرسه، اَشکالی از سرکوب تمایلات و احساس جنسی خود را مطرح می­ کنند. اما محتوای این سرکوب و دلیل آنان یکسره تفاوت دارد: تلاش تبدیل­خواهان MtF برای عدم افشای رازشان است و به همین دلیل اقدام به سرکوب مذکور می­نمایند. اما مکانیسم خود کنترل کننده­ دختران پسرسرشت منجر به درونی کردن هنجارهای رایج برای دختران می­گردد. مورد اخیر را می­توان در امتداد مفهوم «گناه­آلودگی لذت» مورد بررسی قرار داد. فراموش نکنیم که دوران مدرسه اگرچه دربردارنده­ی احساسات متناقضی مربوط به تعارضات ذهن و بدن است. اما جنسیت ظاهری در زمان پیش از مواجه با مفهوم «ترنسکشوال» آن­چنان «ته­نشست­های» نیرومندی دارد که سیطره­ی خود را بر درونیات اینان تداوم می­بخشد. به بیان دیگر با وجود تجربه­ سرشت متفاوت با جنسیت ظاهری در این دوران، تبدیل­خواهان جنسی هم­چنان منطبق بر الگوهای جنسیت ظاهری خود،‌ در صدد معنابخشی به جهان پیرامون هستند و در این راستا مکانیسم درونی کردن برای گروهی (FtM) و مکانیسم پنهان­کاری برای گروه دیگر (MtF) میان تجربیات «متمایز» اینان انفکاک ایجاد می­ کند.
دانلود پایان نامه
کد ۶۲۶: ادراک «اجبار به حجاب» پس از سن «تکلیف» به مثابه­ی تجربه­ای دردناک
مشارکت­کننده­ شماره­ ۱۰:
«مدرسه خوب بود تا جشن تکلیف. شهر ما هم یه شهر مذهبی و کوچیک بود،‌ مخصوصا که بابای من هم جانباز بود و خیلی رو حجاب و این­جور چیزها حساس بود. بعد جشن تکلیف معلم ما اومد گفت از فردا هرکی که اون یکی­رو تو خیابون دید که حجاب نداشت بیاد به من گزارش بده. منم که همیشه تو خیابون مثل سوباسا فوتبال بازی می­کردم. یه دختره بود که تو مدرسه­مون من­رو می­دید می­رفت هی آمارم­رو می­داد. بعد معلم من­رو می­کشید کنار همیشه نصیحتم می­کرد که تو باید حجاب داشته باشی دیگه بزرگ شدی. خدا می­بردت جهنم. از مدرسه هم زده شده بودم. انقدر خدایی که تو ذهن خودشون هست به آدم تحمیل می­ کنند. واقعا می­ترسوننت. اگه این­چیزا نباشه بچه­ها زودتر خودشونو بروز بدن ولی می­ترسن. مثلا می­گن نکنه من همجنس­بازم».

 

    • بررسی و تحلیل تم و مقایسه­ دو گروه مبتنی بر سیطره­ی جنسیت (۶۲۶)

 

تجربه­ تبدیل­خواهان FtM دربردارنده­ی «تکلیف» اجباری به حجاب است. این مسئله جدای از مسئله­ مناقشه­برانگیز اصل حجاب اجباری در اینان با توجه به روی­آوردِ مبتنی بر سرشت پسرانه معنایی دردناک­تر دارد! پسرسرشتی که تا دیروز بی­هیچ محدودیتی با سایر پسران مراوده دارد، فوتبال بازی می­ کند، لباس­های پسرانه می­پوشد و …، به یکباره خود را در حجابی تحکم­آمیز می­بیند. گویی حجاب علاوه بر محدودیت­های اجتماعی و رفتاری،‌ همچون «پرده­ای» میان جنسیت تجربه شده و جنسیت ظاهری، تفکیک می­ کند.
استفاده از استعاره­ی پرده در اینجا به واژگان قرآنی بکار رفته برای حجاب اشاره دارد؛ جهت تقریب به ذهن به خاطر بیاوریم که در بسیاری از مدراس دخترانه،‌ پرده­ای پشت در مدرسه وجود دارد که میان دنیای زنان و مردان، پوشیدگی ایجاد می­ کند. حال آنکه دختربچه­ی پسرشت، نمی­خواهد و نمی­تواند قرارگیری در سایه­ی چنین تفکیکی را بپذیرد. در یکی از قسمت­ های فیلم «روزی که زن شدم» (مرضیه مشکینی، ۱۳۷۹) زندگی دختربچه­ی جنوبی روایت می­ شود که تا دیروز بی هیچ محدودیتی با پسرکی بازی می کند اما به یک­باره و پس از سن تکلیف دست او را می­گیرند و به او می فهمانند که دیگر حق ندارد آزادانه و با همبازی چندین ساله­ی خود مراورده داشته باشد؛‌ حجابی بر سر او می­کشند و زین پس تنها از پشت پنجره است که می تواند پسرک را در ساحل خلیج فارس ببیند. حال در نظر بگیرید کودک قصه­ی ما نه تنها چنین وضعیت دردناکی را نظیر دخترک قصه … تجربه می کند بلکه او اساسا پسری است در جسم دخترانه! تحمل این مسئله برای او به مراتب دردناک­تر و انطباق به شرایطِ اجتماعی مبتنی بر تفکیک جنسیت، عمیقا دشوارتر است.
کد ۶۱۷: افت تحصیلی به دلیل رفتارهای متمایز ناشی از عدم رضایت از جنسیت
مشارکت­کننده­ شماره­ ۲:
«در دوران ابتدایی بچه­ها خیلی مسخرم می­کردند و چون سردرنمی­آوردند که قضیه چیست و چرا من این­گونه هستم بیشتر آزار و اذیت­ها در همان حد مسخره کردن بود. مثلن اسم­های دخترانه روی من می­گذاشتند. یا این­که کلا به من نزدیک نمی­شدند و این باعث شده بود من از نظر وضعیت تحصیلی هم افت بسیار شدیدی کنم».
کد ۶۲۷: افت تحصیلی به دلیل رفتارهای متمایز ناشی از عدم رضایت از جنسیت
مشارکت­کننده­ شماره­ ۷:
«(تو مدرسه)خیلی اذیتم می­کردن. چون من با بقیه فرق داشتم. مثل پسری که قیافه­ی دخترونه داره و به مدرسه­ی پسرونه میره من برعکس اون. درس­هام خیلی افت کرده بود».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۱۰:
«تو دوران ابتدایی بودم که دیگه همش آمار من­رو میدادن و هی تو مدرسه بهم گیر می­دادند. منم که گوش نمی­دادم ولی دیگه از درسم زده شده بودم».

 

    • بررسی و تحلیل تم و مقایسه­ دو گروه مبتنی بر سیطره­ی جنسیت (۶۱۷ و ۶۲۷)

 

مجموعه­ وقایع و رخدادهایی که طی دوران تحصیل تبدیل­خواهان جنسی بخصوص در دبیرستان پیش می ­آید موجب می­گردد که هر دو گروه از تبدیل­خواهان با افت تحصیلی مواجه گردند.
کد ۱-۶۱۸: تنبیه و سرزنش توسط معلمین در مدرسه ناشی از آرایش و رفتارهای دخترانه
مشارکت­کننده­ شماره­ ۴:
«معلم­ها که همش سرزنشم می­کردند و می­گفتند این چه رفتاریه از یه پسر؟ مگه تو دختری که آرایش می­کنی؟ تنبیهم می­کردند. بارها و باها به خاطر ابرو برداشتن و آرایش کردن از مدرسه اخراج شدم».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۵:
«تو مدرسه آرایش نمی­کردم. فقط یکی دوبار به­خاطر تمیز کردن ابرو بهم تذکر داددن و مادرم رو خواستند ولی فقط من نبودم که ابروهامو تمیز می­کردم بچه­های دیگه هم بودن».
کد ۲-۶۱۸: آزار و اذیت و مورد تمسخر قرار گرفتن توسط هم­مدرسه­ای­ها به دلیل آرایش و رفتارهای دخترانه
مشارکت­کننده­ شماره­ ۴:
«با آبرنگ صورتم­رو رنگ می­کردم. فکر می­کردم لوازم آرایش زنان همون آبرنگ­های ماژیکیه که ما باهاشون نقاشی می­کشیم. به سرو صورتم می­مالیدم می­رفتم مدرسه. به خاطر این کارام همیشه هم خیلی تنبیه شدم و هم خیلی مورد تمسخر قرار گرفتم و همین­که باعث شده بود کارام بچه­ها طرفم نیان و اگر هم به سراغم میان برای اذیت و آزار و مسخره کردن بیان».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۱:
«به مدرسه رفتم تو مدرسه خیلی اذیتم میکردند و من با داداشم در یک مدرسه بودم و نمی خواستم که برادرم بفهمه که منو مسخره می کردند… مثلا می گفتند تو خیلی شبیه دخترایی حتی اسمم را به اسم دخترها تغییر داده بودند و بهم می­گفتند تو گلناری».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۵:
«چون من خیلی تپل بودم و تو همون بچگیم سینه داشتم، رفتارام هم که دخترونه بود. بهم می­گفتند تو که دختری. عروسکت­رو نیاواردی با خودت. برو با عروسکات بازی کن».
کد ۶۲۸: «پذیرش» و برخورد مناسب کادر علمی دانشگاه نسبت به تغییر جنسیت
مشارکت­کننده­ شماره­ ۹:
«من پیش بچه­ها یه­جورایی چو انداخته بودم که از ترم بعد دیگه داداشم میاد من یه برادر دوقلو دارم که کاملا شبیه خودمه. یعنی یه­جورایی کاملا آمادشون کردم که از یه ترمی به بعد به­جای من باید یه پسرو تو این کلاس ببینید. کم­کم آمادشون کردم. بعدشم دیگه بهشون گفتم که می­خوام عمل کنم. چون اینو گفته بودم دیگه واسشون جا انداختم که دارم اینکارو می­کنم. اصلا انگار نه انگار که دارم اینکارو می­کنم. همه آمادگی پذیرش این قضیه رو داشتند. حالا یا به­خاطر رفتارهام یا به­خاطر هر چیزی. سعیم کرده بودم که با کسی صمیمی نشم. همه اینا باعث شد که وقتی اولین روز با پوشش پسرونه رفتم همه بچه­ها عوض اینکه نگام کنند یا بخوان تعجب کنند، فقط یکی از بچه­ها گفتش که اینجوری خیلی بهتری».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۹:
«من که دوتا عملم­رو انجام دادم و هورمون­درمانی می­کردم دیگه دیدم با این ظاهر نمیشه مقنعه پوشید و رفت. رفتم پیش معاون دانشگاه و مدارکم رو نشون دادم و گفتم من مشکلم اینه. معاون دانشگاه هیچ مشکلی نداشت گفت مدارکت باید اینجا بمونه. ولی هنوز نامه­ی تغییر نام من نیومده بود من مدارکم به همون اسم دخترونه­س. چون متاسفانه دادگاه هیچ کمکی هم تو این زمینه به ما نمیکنه. منی که الان عمل­هام­رو انجام دادم هیچ مشکلی ندارم می­تونم تغییر نام و مدارک بدم باید منتظر این باشم که ۱۵ مرداد نوبت دادگاه من بشه که آیا قاضی موافقت بکنه. تازه ۳ماه بعدش مدارک من­رو میدن. این چیزا خیلی بده. لطمه­ی شدیدی میزنه ولی من دانشگاه­رو خیلی راحت دارم میرم و میام».

 

    • بررسی و تحلیل تم و مقایسه­ دو گروه مبتنی بر سیطره­ی جنسیت (۶۱۸ و ۶۲۸)

 

رفتارهای دخترانه و بخصوص آرایش در تبدیل­خوهان MtF واکنش­ها و عواقب ناگواری برای اینان در بردارد: اینان از یکسو مورد تنبیه و سرزنش کادر آموزشی مدرسه قرار می­گیرند و از سوی دیگر در معرض آزار و اذیت و تمسخر همسالان خود قرار دارند. در این خصوص گزارشات متعددی از سوی مشارکت کنندگان در این تحقیق و نیز پژوه امیرحسینی(۱۳۹۳) وجود دارد. اما وقتی یکی از مشارکت­کنندگان FtM موضوع تبدیل خواهی خود را با کادر آموزشی و اساتید وهمکلاسی­های محل تحصیل خود مطرح می­ کند، ‌نه تنها مورد تمسخر و تنبیه قرار نمی­گیرد بلکه به معنای تام و تمام کلمه با «پذیرش» مواجه می­گردد. این مسئله را می­توان در با نگاهی گافمنی مورد تحلیل قرا داد؛ در فصل ۵ به این موضوع پرداخته شده است.


فرم در حال بارگذاری ...

« مقایسه ویژگی های آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاری های ...دانلود مطالب درباره بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر کیفیت خدمات آموزشی درموسسات آموزش عالی مشهد مقدس- ... »
 
مداحی های محرم