-
- تناسب با نیازها وویژگی های فراگیران
-
- روش باید با اهداف دوره متناسب باشد
-
- متناسب با تجربیات مربی
-
- روش آموزشی باید انگیزه های یادگیری مهارت جدید را در فراگیر بوجود آورد
-
- مشارکت فعالانه آموزش گیران را در قالب مدل های مناسب یادگیری امکان پذیر سازد
-
- روش باید با محتوای دوره سازگار باشد
-
- روش باید با امکانات ومنابع موجود متناسب باشد
-
- تناسب روش با شرایط فیزیکی،زمان وهرگونه محدودیت مالی وعلمی بودن آن
-
- روش آموزش مهارت ها را باید یاد بدهد ومجسم وتشریح کند
۴۲ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش |
-
- از نظر هزینه مقرون به صرفه باشد(اسدپور،۱۳۸۶،به نقل از یزدانی،۱۳۸۸).
۴-مواد ومنابع آموزشی
مواد آموزشی محصول فرایند برنامه ریزی است. پس از برنامه ریزی درسی محتوا، تجربیات یادگیری واصول و روش های یاددهی- یادگیری به صورت کتب، جزوات و دستورالعملها ارائه میشوند که از آنها به مواد آموزشی تعبیر می-شود. کتاب درسی، راهنمای تدریس و دفترچه تمرین مواد آموزشی اصلی را تشکیل میدهند(ملکی، ۱۳۸۰). کتاب درسی در حال حاضر،به عنوان یکی از رایجترین وسایل یادگیری است که در فعالیت های یاددهی-یادگیری بر این ماده آموزشی تکیه می شود اما باید توجه داشت که کتاب درسی امروزه نمی تواند صرفا اطلاعات را در اختیار فراگیران قرار دهد باید کتاب های درسی از طریق ایجاد فرصت ها وفعالیت های یادگیری انفرادی وگروهی،ومهارت های ذهنی وعقلانی سطوح بالاتر را در افراد تقویت نماید.در عصر کنونی منسوخ شدن سریع دانش کنونی،پیشرفت تکنولوژی وتولید وسایل الکترونیکی پیشرفته که زمینه ارتباطات را سرعت بخشیده است وهمچنین تغیرات اقتصادی(نیاز به مهارت های خاص در بازار کار)ایجاب می کند که مواد آموزشی رسالتی بس عظیم را به دوش بکشند.انسان امروز به توانایی های کاوشگری وتحقیق نیاز دارد تا بتواند صلاحیت مواجهه با مسائل جدید زندگی را داشته باشد.لذا مواد ووسایل آموزشی اصولا یک هنر است که مطالعه منظم در این زمینه می تواند در بهبود بخشیدن وارتفاءکیفیت تولید کمک کند(لوی به نقل از مشایخ،۱۳۷۸).
نقش مواد و تجهیزات آموزشی
-
- توجه و علایق فراگیران را جلب میکنند.
-
- یادگیری را سریعتر، موثرتر و پایدارتر میکنند.
-
- تجارب واقعی، عینی و حقیقی را در اختیار فراگیران قرار میدهند.
-
- موقعیتهایی را دراختیار فراگیران قرار میدهند که کسب آنها از طریق راه های دیگر امکان پذیر نیست(احدیان، ۱۳۷۷).
۴۳ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش |
۵-فعالیت های یادگیری فراگیران (یادگیرندگان چگونه می آموزند؟)
اشاره به درگیری فراگیران در امر یادگیری دارد.فعالیت های یادگیری فراگیر منجر به تجربیات یادگیری در وی خواهد شد.هر چقدر سطح یادگیری ویا فعالیت های یادگیری بیشتر باشد به همان نسبت تجربیات یادگیری فراگیر تندتر خواهد شد.فراگیران بدون فعالیت های یادگیری،محتوای درسی را یاد نخواهند گرفت،کما اینکه مدرسین بدون درگیری در امر اموزش وتدریس قادربه انجام وظیفه آموزشی نخواهند بود به گونه ای که می توان گفت در موقعیت آموزش این دوعنصر وحدت دارند(شفیعی،۱۳۸۳).
اصول حاکم بر انتخاب تجارب و فعالیتهای یادگیری
-
- تجارب یادگیری بهگونهای انتخاب شود که دانشآموز فرصت لازم را برای تمرین رفتارهای متناسب با هدفهای مورد نظر داشته باشد.
-
- تجارب یادگیری طوری انتخاب شود که دانشآموز از انجام آنها احساس رضایت کند. برای این کار، باید تجارب یادگیری متناسب با نیازها و علایق فراگیران انتخاب شوند.
-
- تجارب یادگیری باید با آمادگی فراگیران هماهنگ باشد
-
- امکان بهرهگیری از تجارب گوناگون فراهم شود، امکان به کارگیری تجارب متنوع نه تنها بر هدفها را آسان میکند.
-
- تجارب یادگیری باید طوری انتخاب شوند که منجر به هدفهای تربیتی نامطلوب نشوند.
-
- تجربیات یادگیری باید بهگونهای باشند که ایدهها، مهارتها و شیوه های درک کردن وتفکر را که برای فراگیران و جامعه ارزش تربیتی دارند، پرورش دهد.
- تجربیات انتخابشده باید به فراگیران اجازه دهد که با جنبه های دیگر برنامهدرسی نیز ارتباط حاصل کنند. به عبارت دیگر تجربیات مکمل و تقویتکننده عناصر دیگربرنامهدرسی باشد(ملکی، ۱۳۸۰).
فرم در حال بارگذاری ...