۳۸۳
فرضیه هشتم: رضایتمندی از برند بر استمرار تعهد، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
برای آزمون این فرضیه، با بهره گرفتن از رگرسیون خطی ساده، بررسی میکنیم که آیا ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل رضایتمندی از برند و متغیر وابسته استمرار تعهد مثبت است یا خیر.
آزمون دوربین واتسون
برای انجام رگرسیون باید همواره خطاها مستقل باشند، بهمنظور بررسی استقلال خطاها از آماره دوربین واتسون استفاده میکنیم و فرضیات زیر مورد آزمون قرار میگیرد:
فرض : خطاها مستقل نیستند.
فرض : خطاها مستقل هستند.
اگر مقدار آماره دوربین واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ باشد فرض پذیرفته میشود و نتیجه میگیریم خطاها مستقل هستند.
در مدل کلی مقدار آماره دوربین واتسون ۰۲۴/۲ است، چون مقدار این آماره بین ۵/۱ تا ۵/۲ میباشد نتیجه میگیریم که میان خطاها استقلال وجود دارد و میتوانیم از رگرسیون استفاده کنیم.
معادله ساختاری
مدل رگرسیونی بهصورت زیر میباشد:
اگر متغیر مستقل رضایتمندی از برند را با و متغیر استمرار تعهد را با نمایش دهیم، مدل رگرسیونی زیر راداریم:
(۴‑۱۵)
بهطوریکه نشاندهنده عرض از مبدأ و نشاندهنده ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل کیفیت رضایتمندی از برند و متغیر وابسته استمرار تعهد است. در صورتی میتوان ادعا کرد که متغیر رضایتمندی از برند تأثیر مثبت و معناداری بر محرک تعهد دارند که ضریب رگرسیونی مثبت باشد؛ بنابراین باید آزمون فرض زیر را انجام داده و فرض صفر و فرض مقابل را بهصورت زیر تعریف میکنیم:
فرض : رضایتمندی از برند بر استمرار تعهد، تأثیر مثبت و معناداری ندارد. ( )
فرض : رضایتمندی از برند بر استمرار تعهد، تأثیر مثبت و معناداری دارد. ( )
اگر سطح معنیداری از ۰۵/۰ کمتر باشد، فرض رد میشود و پذیرفته میشود.
در جدول (۴-۲۲) مشاهده میکنیم مقدار ضریب رگرسیونی میان متغیر رضایتمندی از برند و استمرار تعهد ۰۲۷/۱ و سطح معنیداری ۰۰۰/۰ است که از ۰۵/۰ کمتر است، بنابراین با توجه به سطح معنیداری و مثبت بودن ضریب رگرسیونی نتیجه میگیریم فرض ازنظر آماری تأییدشده و فرضیه هشتم پذیرفته میشود و با اطمینان ۹۵ درصد رضایتمندی از برند تأثیر مثبت و معناداری بر استمرار تعهد دارد.
همچنین سطح معنیداری برای آزمون عرض از مبدأ ۸۸۰/۰ میباشد که از ۰۵/۰ بیشتر است؛ بنابراین ازنظر آماری با اطمینان ۹۵ درصد عرض از مبدأ برابر صفر است و در نوشتن معادله رگرسیونی از آن استفاده نمیشود.
جدول ۴‑۲۲: جدول ضرایب رگرسیونی فرضیه هشتم
ضرایب
مقدار آماره آزمون T
سطح معنیداری
فرض موردبررسی
نتیجه آزمون فرض
عرض از مبدأ ( )
۰۲۷/۰-
۱۵۱/۰-
۸۸۰/۰
پذیرش فرض
رضایتمندی از برند ( )
۰۲۷/۱
۸۳۳/۲۱
۰۰۰/۰
پذیرش فرض
با بهره گرفتن از جدول ضرایب فوق، مدل رگرسیون خطی ساده میان متغیر مستقل رضایتمندی از برند و متغیر وابسته استمرار تعهد عبارت است از:
فرم در حال بارگذاری ...