وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره : دیپلماسی شهروندی و سیاست خارجی در عصر اطلاعات- فایل ۲۲

 
تاریخ: 05-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

تعداد سوالات

 

آلفای کرونباخ

 

 

 

۱۶

 

۹۹۳/.

 

 

 

۲

 

۷۱۲/.

 

 

 

۲

 

۸۰۸/.

 

 

 

۳-۱-۴ – ۲ تهیه پیش­نویس پرسشنامه
در تنظیم پیش­نویس پرسشنامه از مطالعه کلیه منابع مربوط به موضوع و همچنین تجربه سایر پیمایش­ها بهره­ گیری شده است. تفکیک موضوعی سوالات در داخل پرسشنامه، ربط منطقی و روانشناختی سوالات با یکدیگر، کوتاه بودن سوالات، قرار دادن سوالات حساس سیاسی در قسمتهای پایانی پرسشنامه، از جمله نکات مورد تاکید در تهیه پیش­نویس مذکور بوده که در تنظیم نهایی پرسشنامه نیز لحاظ گردیده است. به این ترتیب پیش­نویس پرسشنامه جهت پیش­آزمون آماده گردید. پرسشنامه این پژوهش در صفحه اول شامل تقاضا برای همکاری و راهنمای پاسخگویی به سوالات می­گردد و سپس پرسشهای مربوط به متغیر اصلی تحقیق، یعنی فعالیتهای مربوط به دیپلماسی شهروندی آغاز می­ شود. در بخش اول پرسشنامه، سوالات مربوط به فعالیت شهروندان تهرانی در چهارچوب دیپلماسی شهروندی و در بخش دوم، سوالات مربوط به دیدگاه شهروندان تهرانی راجع به تاثیرگذاری فعالیتهای دیپلماسی شهروندی بر شاخص­ های سیاست خارجی، با توجه به اهداف تحقیق مطرح شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۱-۴ – ۳ روایی پرسشنامه
هدف از انجام پیش­آزمون شناخت محدودیتها و نارسایی­های پرسشنامه است. لذا بعد از تهیه پرسشنامه و قبل از اجرای نهایی، باید هر پرسش و کلیت پرسشنامه را با دقت زیادی ارزیابی کرد. به ارزیابی پرسشنامه، پیش­آزمون و یا آزمون مقدماتی گفته می­ شود. (دواس، ۱۳۸۶، ص ۱۰۴)
بدین جهت، پیش­آزمون پرسشنامه تحقیق، در سه مرحله و برای سه گروه به شرح زیر اجرا شد:
۱ – گروهی از افراد که خصوصیاتشان مشابه خصوصیات نمونه نهایی است. (پیش­آزمون مقدماتی)
در این مرحله، پس از تنظیم پیش­نویس پرسشنامه، پیش­آزمون مقدماتی با ارائه آن به تعدادی از افراد که خصوصیات­شان با خصوصیات افراد جامعه آماری تطابق داشت، انجام گرفت. در این مرحله به این افراد گفته شد که محقق در حال تدوین پرسشها بوده و از آنها خواسته شد هر عیب و نقصی که پرسشنامه دارد، از قبیل: عدم درک (ابهام) پرسش ها، ناکافی بودن گزینه ها، نحوه جمله­بندی پرسش­ها و عدم وجود ارتباط منطقی بین سوالات، در حاشیه پرسشنامه بنویسند. همچنین کلیه واکنشهای پاسخگویان در مورد هر سوال، شامل مکث و تامل، ابراز ناراحتی، اکراه و امتناع از پاسخگویی مورد توجه قرار گرفته و ثبت گردیده و در بازنگری سوالات پیش­نویس (پرسشنامه مقدماتی) مورد استفاده قرار گرفت.
۲ - صاحبنظران و متخصصانی که نسبت به موضوع مورد تحقیق و همچنین نسبت به تهیه و تنظیم پرسشنامه تسلط کامل دارند.
۳ - تعدادی از پاسخگویان جامعه آماری معادل سه درصد حجم نمونه اصلی. (پیش­آزمون نهایی)
در این مرحله پرسشنامه در شرایطی کاملاً واقعی و منطبق بر ضوابط، در میان ۷۵ پاسخگو توزیع شد. با بهره گرفتن از اطلاعات حاصله از این مرحله، در مورد پرسش های پرسشنامه تجدیدنظر به عمل آمد و پرسشنامه هم از نظر ظاهری و هم از نظر محتوایی مجدداً اصلاح شد و بالاخره آرایش نهایی پرسشنامه به گونه ای درآمد که دیگر هیچگونه ابهامی برای پاسخگویان باقی نماند.
۳-۱– ۴ – ۴ محتوای پرسشهای پرسشنامه
دواس در رابطه با محتوای پرسشها می­نویسد: بهتر است بین چهار نوع محتوای پرسش تمایز قایل شد. رفتار، اعتقادات، نگرشها و خصیصه­ها. اگر رفتار مردم مورد نظر است، باید پرسشهایی تدوین کنیم که مشخص کند مردم چه می­ کنند. کانون توجه به پرسشهای مربوط به اعتقادات، تعیین چیزی است که مردم درست می­دانند، نه تعیین صحت اعتقاداتشان. پرسشهای مربوط به اعتقادات از پرسشهایی که در پی تعیین نگرش پاسخگویان است، متفاوت است. پرسش از نگرش در پی تعیین چیزهایی است که پاسخگویان مطلوب می­دانند. پرسشهای مربوط به خصیصه­ها برای کسب اطلاع از خصوصیات پاسخگوست. (دواس، ۱۳۸۶، ص۸۸)
پرسشنامه این پژوهش دارای ۲۶ سوال می­باشد. در بخش اول پرسشنامه، محتوای پرسشها، از نوع رفتار و محتوای پرسشها در بخش دوم، از نوع نگرش می­باشد.
۳-۱– ۴ – ۵ شاخص ­ها و ­مولفه­های به کار رفته در سوالات پرسشنامه
شاخص­ های تعیین شده برای ارزیابی فعالیت شهروندان در چهارچوب دیپلماسی شهروندی برگرفته از مباحث نظری مربوط به این موضوع در فصل دوم می­باشد. بر همین اساس، موارد زیر در برقراری ارتباط با شهروندان سایر کشورها به عنوان شاخصی برای فعالیت در چهارچوب دبپلماسی شهروندی مدنظر قرار گرفته و سوالات پرسشنامه نیز مرتبط با این چهار شاخص کلی مطرح شده است. همچنین برای تعیین مولفه­های مربوط به هر کدام از شاخص ­ها، از ادبیات موجود و همچنین نظرات صاحبنظران حوزه علوم ارتباطات و روابط بین­الملل استفاده گردید. جدول شماره ۳ - ۱ شاخص ­ها و مولفه­های مربوط به متغیر اصلی تحقیق را نشان می­دهد.
جدول شماره ۳ – ۱، شاخص ­ها و مولفه­های متغیر اصلی تحقیق

 

 

متغییر اصلی

 

شاخص ­ها

 

مولفه­ها

 

 

 

فعالیت شهروندان تهرانی در چهارچوب دیپلماسی شهروندی

 

ارائه تصویری مثبت و طلوب از کشور ایران

 

ایجاد تغییرات مثبت در دیدگاه ­ها و نظرات شهروندان سایر کشورها نسبت به ایران

 

 

 

پاسخگویی به سوالات و رفع سوتفاهمات ایجاد شده برای شهروندان سایر کشورها نسبت به ایران

 

 

 

ارائه تصویری مثبت و مطلوب از ایران و فرهنگ ایرانی

 

 

 

تولید و اشاعه اطلاعات صحیح و معتبر راجع به ایران

 

 

 

مشارکت در فعالیت­های صلح­طلبانه و حل تعارضات


فرم در حال بارگذاری ...

« پروژه های پژوهشی درباره بررسی اثر بخشی آموزش مهارت رفتار جرات‏ مندانه بر تصمیم‏ گیری و کمال ...مطالب پژوهشی درباره : ارزشیابی ویژگیهای فیزیکوشیمیایی هسته عناب (عناب اصفهان)- فایل ۲۷ »
 
مداحی های محرم