کور
تاریک
بسیاری از خصوصیات ما، مانند رفتار ،کردار گفتار دراثر نزدیک باهمکاران ونزدیکان قابل تعریف است ، ضمناً شخصیت هرشخص درساحه کار وموثریت کار اوآشکار میگردد.
آنهایی که درمحیط کار ، خانواده وجامعه دارای تلاش و خلاقیت مداوم اند، اعتمادجامعه اداره ونزدیکان خودرا میتوانند به ساده گی حاصل کنند. شخصیت وپشتکار اشخاص وافراد درنتیجه تلاش آشکارشده وانسان باهدف وفعال کسی است که با انجا م کار ها ی بزرگ کارش دارای نتایج مطلوب و مفید باشد.
پنهان :
ممکن است یک شخص صاحب استعداد، لیاقت وتوانایی مسلکی باشداما بر مبنای عوا مل روانی نتواندنتایج تجا رب خود راً به دیگران نما یش دهد.لذا شخصیت او از دیگران پنهان مانده وجهت آزمون لیاقت واستعداد او باید پنجره های خاصی را بازکرد درمحیط کار ساحه وعرصه را برایش مهیا و با استفاده ازروش های ایجادانگیزه وتفویض صلاحیت لیاقت واستعداد اورا به تجربه گرفت. تا به این وسیله صفات پنهانی او آشکار شده ودراثر ملکه وممارسه نیرو ، کارش به فعالیت مثبت استخدام گردد.
کور:
برخی انسانها نسبت به فعالیت اکثر مردم متعرض ومنتقد اند، اما توانایی دید مشکلات خودرا ندارند لذا درصورتیکه به کار وفعالیت عملی مبادرت کنند، آهسته ،آهسته ابعاد بخش کور شخصیت شان روشن شده وبه این وسیله خودرا از گرداب گرفتاری تنگ نظری وعقده های محرومیت نجات دهند.
تاریک :
زمانیکه عرصه پنجره کور وسعت یافت انسان به نفی اندیشی وبدبینی دیگران معتاد شد ساحه کور به شدت توسعه یافته ویک بخش مهم شخصیت انسان هم به خودش وهم به جامعه تاریک میگردد.
۱۴-۲ : جمع بندی پژوهش ها :
با توجه به پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشور آموزش مهارت های زندگی یکی از نیاز های ضروری جامعه می باشد و با آموزش مهارت ها می توان بسیاری از آسیب های اجتماعی را کاهش داد و یا از آنها پیشگیری کرد و سطح زندگی مردم را ارتقاء داد و همچنین این پژوهش ها به ما نشان می دهند که استفاده از روش های فعال جهت آموزش و انتقال این مهارت ها یک امر مسلم به شمار می آید . اکثر این پژوهش ها درگیر و فعال بودن دانش آموزان را در امر یادگیری و کسب معلومات تأیید کرده اند .
مقدمه
در این فصل به بیان روش تحقیق ، طرح تحقیق و متغیرهای تحقیق ، جامعه ی آماری ، حجم نمونه و روش نمونه گیری ، نحوه ی اجرای پژوهش و جمع آوری اطلاعات ، ابزار تحقیق و بررسی روایی و پایایی آنها و نیز روش تجزیه و تحلیل داده ها می پردازیم .
۱– ۳ : جامعه ی آماری
جامعه ی آماری این تحقیق کلیه ی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان تویسرکان هستند که در سال تحصیلی ۸۹ – ۸۸ مشغول به تحصیل می باشند .
۲– ۳ : نمونه ی آماری و روش نمونه گیری
در این پژوهش انتخاب نمونه با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای صورت گرفته است . بدین صورت که ابتدا لیستی از کلیه ی مدارس راهنمایی پسر شهرستان تویسرکان تهیه گردید و سپس از میان آنها یک مدرسه به طور تصادفی انتخاب شد و از بین سه پایه مدرسه یک پایه ( شامل سه کلاس ) به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس با اجرای پیش آزمون از هر کلاس ۱۷ نفر که نمرات خودآگاهی آنها نسبت به همکلاسی های خود پایین تر بود انتخاب کردیم که جمعاً حجم گروه نمونه ی ما ۵۱ نفر از سه کلاس شامل ۱۷ نفر یک کلاس جهت گروه آزمایشی روش سخنرانی ، ۱۷ نفر کلاس بعدی جهت گروه آزمایشی روش بحث گروهی و ۱۷ نفر دیگر کلاس جهت گروه گواه انتخاب شدند .
۳– ۳ : روش تحقیق
این پژوهش با توجه به هدف آن که کاربرد نتایج تحقیق برای حل مسائل موجود در زمینه آموزش و یادگیری را به دنبال دارد از نوع کاربردی است و جزو طرح های آزمایش از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد . در این نوع طرح ها هر یک از گروه ها دوبار اندازه گیری می شوند . اولین بار اندازه گیری با اجرای یک پیش آزمون و دومین اندازه گیری با اجرای یک پس آزمون انجام می گیرد . محقق برای تشکیل گروه ها با اجرای پیش آزمون بر روی دانش آموزان ، تعداد ۵۱ نفر از سه کلاس پایه ی دوم راهنمایی را که نمره های کمتری نسبت به هم کلاسی های خوددر پرسشنامه خودآگاهی کسب کردند انتخاب کرد و از این تعداد ۱۷ نفر یک کلاس در قالب گروه آزمایش برای آموزش به روش سخنرانی ، ۱۷ نفر کلاس دیگر در قالب گروه آزمایش برای آموزش به روش بحث گروهی و ۱۷ نفر کلاس دیگری جهت گروه کنترل انتخاب شدند .
۴– ۳ : طرح تحقیق
در این تحقیق از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است . در یک کلاس مهارت خودآگاهی با بهره گرفتن از روش سخنرانی و در کلاس دیگر مهارت خودآگاهی با روش بحث گروهی ارائه گردید تا تأثیر آموزش به دو شیوه را بر میزان یادگیری مهارت خودآگاهی بسنجیم .
طرح از دو گروه آزمایشی با یک گروه کنترل تشکیل شده است . هر یک ازگروه ها دو بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند . اندازه گیری اول با اجرای پیش آزمون و اندازه گیری دوم با اجرای پس آزمون انجام شد دو گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل یعنی آموزش به روش سخنرانی در یک گروه آزمایشی و آموزش به روش بحث گروهی در گروه دیگر آزمایشی قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ گونه متغیر مستقلی در مورد آنها اعمال نگردید . طرح مورد استفاده در این پژوهش به صورت زیر است :
جدول ۱ – ۳ : طرح تحقیق
پس آزمون
متغیر مستقل
پیش آزمون
انتخاب تصادفی
گروه ها
T2
X
T1
R
گروه آزمایشی روش سخنرانی( L-E)
T2
X
T1
R
گروه آزمایشی روش بحث گروهی( D-E)
فرم در حال بارگذاری ...