✓
✓
✓
✓
نرخ
برونزا
نفر
Net Growth Potential Population
خالص رشد جمعیت بالقوه
۴-۴-۴- نمودار علت – معلولی
پس از تعیین مرز سیستم در این بخش به معرفی متغیرهای کلیدی الگو و روابط علی – معلولی مدل پرداخته شده است. برای درک بهتر و شفافیت بیشتر این روابط، حلقهها و روابطی که ارتباط بیشتری با یکدیگر دارند و هدف خاص و مشترکی را نیز دنبال می کنند در یک نمودار ارائه شده است. لازم به ذکر است که طراحی نمودارهای علت و معلولی بر اساس ساختار زنجیره تامین مورد مطالعه در شکل ۴-۸ انجام شده است.
۴-۴-۴-۱- روابط علت و معلولی مدل در بخش تلفن همراه
نمودار این بخش جهت تعیین روابط علت و معلولی متغیرهای کلیدی زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش تلفن همراه طراحی شده است. روابط متغیرهای اصلی مدل در این بخش در قالب دو حلقه تقویتکننده[۲۲۸] و یک حلقه متوازنکننده[۲۲۹] در شکل ۴-۹ نشان داده شده است.
۱- حلقه تقویتکننده R1 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات تلفن همراه و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه در این بخش باعث افزایش کیفیت شبکه تلفن همراه و افزایش رضایت مشتریان می شود. افزایش رضایت مشتری باعث افزایش درآمد به ازای هر مشتری و در نهایت افزایش درآمد کل تلفن همراه خواهد شد. افزایش درآمد باعث افزایش حاشیه سود و به در نهایت افزایش سرمایه شرکت در این بخش و مجددا افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات خواهد شد.
۲-حلقه تقویتکنندهR2 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات تلفن همراه و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن همراه و به دنبال آن افزایش درآمد تلفن همراه و افزایش حاشیه سود می شود. افزایش حاشیه سود باعث افزایش سرمایه و مجددا افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات در این بخش زنجیره خواهد شد.
۳-حلقه متوازنکننده B1 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات تلفن همراه و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن همراه و به دنبال آن افزایش هزینهها در این بخش و کاهش حاشیه سود می شود. کاهش حاشیه سود باعث اثر منفی در افزایش سرمایه و سرمایه گذاری در خرید تجهیزات در این بخش زنجیره خواهد شد.
شکل ۴-۹- نمودار علت و معلولی سیستم در بخش تلفن همراه
۴-۴-۴-۲- روابط علت و معلولی مدل در بخش خدمات دیتا
نمودار این بخش جهت تعیین روابط علت و معلولی متغیرهای کلیدی زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش دیتا طراحی شده است. روابط متغیرهای اصلی مدل در این بخش در قالب یک حلقه تقویتکننده و دو حلقه متوازنکننده در شکل ۴-۱۰ نشان داده شده است.
۱-حلقه متوازنکننده B2 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات دیتا و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه دیتا خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان دیتا و به دنبال آن افزایش هزینهها در این بخش و کاهش حاشیه سود می شود. کاهش حاشیه سود باعث اثر منفی در افزایش سرمایه و سرمایه گذاری در خرید تجهیزات در این بخش زنجیره خواهد شد.
۲-حلقه متوازنکننده B3 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات دیتا و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه دیتا خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه در این بخش باعث افزایش تعداد مشتریان و کاهش کیفیت شبکه به علت ترافیک خواهد شد. کیفیت شبکه با رضایت مشتریان رابطه مستقیم دارد. افزایش در آن باعث افزایش رضایت مشتری، افزایش درآمد هر مشتری، افزایش درآمد کل، افزایش حاشیه سود و در نهایت افزایش سرمایه خواهد شد. افزایش سرمایه مجددا باعث افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات دیتا خواهد شد.
۳-حلقه تقویتکنندهR3 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات دیتا و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه واگذاری دیتا خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان دیتا و به دنبال آن افزایش درآمد دیتا و افزایش حاشیه سود در این بخش می شود. افزایش حاشیه سود باعث افزایش سرمایه و مجددا افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات در این بخش زنجیره خواهد شد.
شکل ۴-۱۰- نمودار علت و معلولی سیستم در بخش دیتا
۴-۴-۴-۳- روابط علت و معلولی مدل در بخش تلفن ثابت
نمودار این بخش جهت تعیین روابط علت و معلولی متغیرهای کلیدی زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش تلفن ثابت طراحی شده است. روابط متغیرهای اصلی مدل در این بخش در قالب دو حلقه تقویتکننده و چهار حلقه متوازنکننده در شکل ۴-۱۱ نشان داده شده است.
۱-حلقه متوازنکننده B4 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات سوئیچ و نصب این تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه در این بخش باعث افزایش تعداد مشتریان و کاهش کیفیت شبکه به علت ترافیک خواهد شد. کیفیت شبکه با رضایت مشتریان رابطه مستقیم دارد. افزایش در آن باعث افزایش رضایت مشتری، افزایش درآمد هر مشتری، افزایش درآمد کل، افزایش حاشیه سود و در نهایت افزایش سرمایه خواهد شد. افزایش سرمایه مجددا باعث افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت خواهد شد.
۲-حلقه متوازنکننده B5 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات سوئیچ و نصب این تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش هزینهها در این بخش و کاهش حاشیه سود می شود. کاهش حاشیه سود باعث اثر منفی در افزایش سرمایه و سرمایه گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ در این بخش زنجیره خواهد شد.
۳-حلقه متوازنکننده B6 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات کابل تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات کابل و نصب این تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه در این بخش باعث افزایش تعداد مشتریان و کاهش کیفیت شبکه به علت ترافیک خواهد شد. کیفیت شبکه با رضایت مشتریان رابطه مستقیم دارد. افزایش در آن باعث افزایش رضایت مشتری، افزایش درآمد هر مشتری، افزایش درآمد کل، افزایش حاشیه سود و در نهایت افزایش سرمایه خواهد شد. افزایش سرمایه مجددا باعث افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات کابل تلفن ثابت خواهد شد.
۴-حلقه متوازنکننده B7 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات کابل تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات کابل و نصب این تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش هزینهها در این بخش و کاهش حاشیه سود می شود. کاهش حاشیه سود باعث اثر منفی در افزایش سرمایه و سرمایه گذاری در خرید تجهیزات کابل در این بخش زنجیره خواهد شد.
۵-حلقه تقویتکنندهR4 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات سوئیچ و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه واگذاری تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش درآمد تلفن ثابت و افزایش حاشیه سود در این بخش می شود. افزایش حاشیه سود باعث افزایش سرمایه و مجددا افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ در این بخش زنجیره خواهد شد.
۶-حلقه تقویتکنندهR5 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات کابل تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات کابل و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه واگذاری تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش درآمد تلفن ثابت و افزایش حاشیه سود در این بخش می شود. افزایش حاشیه سود باعث افزایش سرمایه و مجددا افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات کابل در این بخش زنجیره خواهد شد.
شکل ۴-۱۱- نمودار علت و معلولی سیستم در بخش تلفن ثابت
۴-۴-۴-۴- روابط علت و معلولی مدل در بخش هلدینگ
نمودار این بخش جهت تعیین روابط علت و معلولی متغیرهای کلیدی زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش شبکه انتقال در سطح هلدینگ طراحی شده است. روابط متغیرهای اصلی مدل در این بخش در قالب یک حلقه تقویتکننده در شکل ۴-۱۲ نشان داده شده است.
حلقه تقویت کنندهR6 نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در خرید تجهیزات شبکه انتقال مکالمات و دیتا و به دنبال آن افزایش خرید این تجهیزات و نصب آن باعث افزایش ظرفیت شبکه انتقال خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه انتقال باعث افزایش رضایت مشتریان شرکت در هر سه خدمت و به دنبال آن افزایش درآمد هر مشتری و افزایش حاشیه سود شرکت در خدمات مختلف می شود. افزایش حاشیه سود خدمات شرکت باعث افزایش سرمایه شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ و در نهایت افزایش سرمایه کل هلدینگ خواهد شد. افزایش سرمایه کل مجددا باعث افزایش سرمایه گذاری در خرید و نصب تجهیزات انتقال خواهد شد.
شکل ۴-۱۲- نمودار علت و معلولی سیستم در بخش هلدینگ
بنابراین در این بخش از تحقیق، به مفهومسازی سیستم و تعیین مدل مناسب پژوهش با در نظر گرفتن معیارهای ارزیابی مختلف پرداخته شد و به دنبال آن هدف مدل، مرزهای مدل و متغیرهای مدل تعیین شد.
۴-۵- صورتبندی مدل پویاییشناسی سیستم
پس از مفهومسازی سیستم و در واقع تعیین مرزهای مدل و چارچوب کلی آن و تعیین روابط بین متغیرهای کلیدی در قالب حلقههای علت و معلولی باید صورتبندی مدل با بهره گرفتن از نمودارهای انباشت و جریان انجام شود و روابط ریاضی بین متغیرها نیز تعیین شود. در واقع نمودارهای علت و معلولی، درک تصویری از ساختار سیستم ارائه می کنند ولی این نمودارها برای بررسی رفتار سیستم در طول زمان کافی نیستند و برای درک بهتر رفتار سیستم لازم است روابط بین متغیرهای سیستم تدوین شده و مقدار متغیرها در طول زمان شبیهسازی شود. جهت انجام این کار لازم است که نمودارهای جریان- انباشت[۲۳۰] طراحی شوند. با توجه به حجم زیاد متغیرهای مدل، نمودار جریان-انباشت در قالب سه نمودار فرعی مربوط به خدمات شرکت نشان داده شده است. لازم به توضیح است که متغیرهای مشترک در نمودارهای فرعی به شکل سایه نشان داده شده است.
۴-۵-۱-نمودار جریان و انباشت زنجیره تامین خدمات تلفن همراه
شکل ۴-۱۳ نمودار جریان و انباشت مربوط به زنجیره تامین خدمات تلفن همراه را نشان میدهد. این نمودار بر اساس نمودار علت و معلولی شماره ۴-۹ مربوط به زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش تلفن همراه طراحی شده است. مطابق شکل تجهیزات اولیه راه اندازی سایتهای تلفن همراه از تامینکنندگان اولیه با نرخ و قیمت معین خریداری شده و نصب و راه اندازی میشوند. نصب سایتهای جدید و به دنبال آن افزایش پوششپذیری تلفن همراه باعث ایجاد ظرفیت بالقوه جهت جذب مشتریان خواهد شد. در مرحله توزیع زنجیره، خدمات به مشتریان واگذار می شود. عایدی این خدمت که در واقع حاشیه سود میباشد، به سرمایه شرکت افزوده می شود و می تواند مجددا وارد زنجیره شود. البته در این مدل متغیرهای دیگری مانند تعداد مشتریان رقبا و جمعیت نیز جهت محاسبه سهم بازار و فاکتور رقابت در بازار تلفن همراه در نظر گرفته شده است.
فرم در حال بارگذاری ...