همچنین در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای آزمون فرضیهها بهره گرفته شده است.
متغیرهای تحقیق
متغیر های مستقل استفاده شده برای آزمودن فرضیات تحقیق به شرح زیر میباشند:
۱-رقابت؛
۲- میزان دانش در مورد طبقه هدف؛
۳- حضور برند غالب در طبقه محصول.
و متغیر های وابسته نیز از این قرارند:
۱-رویکرد نسبت به بسط برند؛
۲-قصد خرید.
روشها و ابزارهای گردآوری دادهها
مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است :
-
- مطالعات کتابخانه ای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات(Internet) استفاده شده است.
-
- تحقیقات میدانی
در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه مذکور شامل ۲ بخش عمده می باشد :
-
- نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده های مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن دادههای حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را عرضه کند..
-
- سوالهای (گویهها) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل ۲ قسمت است :
الف) سوالات عمومی : در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمعآوری گردد. این بخش شامل ۵ سوال می باشد.
ب) سوالات تخصصی:
این بخش در پرسشنامه نخست با عنوان پرسشنامه پیش رقابتی شامل ۷ سوال است که به صورت بسته ارائه شدهاند. در طراحی این پرسشنامه سعی گردیده است که که سوالات تا حد ممکن قابل فهم باشند. برای طراحی این بخش از طیف نه تایی لیکرت بهره گرفتیم که از دقیق ترین مقیاسهای اندازهگیری به شمار می رود. در آزمون دوم، از یک پرسشنامه با عنوان پرسشنامه پس رقابتی با اعمال مولفههای رقابتی در ۱۲ سوال و با بهرهگیری از طیف نه تایی لیکرت استفاده شده است. سوالات ۱ مربوط به مولفه به خاطرآوری ، ۳ مربوط به سنجش برند مورد علاقه مشتری در آن طبقه محصولی و ۱۱ مربوط به سنجش قویترین برند موجود در طبقه این پرسشنامه به صورت باز و بقیه بصورت بسته بودهاند.
پرسشنامهها
دادهها را با بهره گرفتن از چند پرسشنامه ساختارمند گردآوری نمودیم. پرسشنامههای استفاده شده در هر دو آزمون از ساختار تقریبا یکسانی بهره گرفتهاند. از اغلب آیتمهای موجود در پرسشنامههای این تحقیق، در دیگر تحقیقات نیز مکررا استفاده شده است که در جدول ۱-۳ خلاصهای از آنها آورده میشود:
جدول ۳-۱ خلاصهای از آیتمهای مورد استفاده در پرسشنامهها
آشنایی با برند | مقیاس | تحقیقات انجام شده |
آشنایی با برند | مقیاس نه تایی لیکرت | Broniarczyk and alba (1994) |
اثر برند | مقیاس نه تایی لیکرت | Broniarczyk and alba (1994) |
فرم در حال بارگذاری ...