با گسترش فزایندهی مصرف برق، نیاز به افزایش تولید انرژی و استفاده از منابع تجدیدپذیر در تولید انرژی الکتریکی به دلایل زیستمحیطی و اقتصادی افزایش یافته است که در این میان واحدهای تولید پراکنده مورد توجه قرار گرفتهاست ]۱[. انتظار میرود در آیندهای نزدیک استفاده از واحدهای تولید پراکنده در بخش خردهفروشی بازار برق بطور قابل ملاحظهای افزایش یابد. شرکتهای خردهفروشی در بازار برق به عنوان واسط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فعالیت مینمایند. فعالیت خردهفروشان شامل خرید انرژی از بازار عمدهفروشی به منظور فروش آن به مصرف کنندگان میباشد. برای یک بازه زمانی میانمدت، این شرکتها باید برای غلبه بر ریسکی که به دلیل متغیر بودن قیمتهای بازار اشتراکی به وجود می آید، در مورد جایگاه خود در بازار آینده تصمیم گیری کنند. مسئله مهم این است که خردهفروشان به یک دانش و آگاهی دقیق در مورد قیمتهای بازار اشتراکی در طول بازه زمانی قراردادهای آینده دست یابند تا بتوانند تصمیمات درستی را در مورد این قراردادها اتخاد نمایند.
امروزه با ایجاد رقابت در سیستمهای قدرت و تجدید ساختار آن، بسیاری از مسائل گذشته تغییر کرده و مسائل جدید و عدمقطعیتهایی در مسائل وارد شده که این مسئله انگیزهای بسیار قوی جهت استفاده از برنامه ریزی تصادفی را در حل مسائل ایجاد نموده است. برنامه ریزی تصادفی یک چارچوب مدلسازی مناسب را فراهم می آورد بطوریکه در آن مسائل تصمیمگیری تحت شرایط عدم قطعیت به طور مناسب فرمولبندی می شود ]۲[ و ]۳[ . برنامه ریزی تصادفی به داشتن اطلاعاتی در مورد توابع توزیع پارامترهای غیرقطعی مثل، قیمت بازار اشتراکی متکی است. هنگامیکه پارامترهای غیرقطعی با بهره گرفتن از توابع توزیع پیوسته یا گسسته مدل میشوند، امکان فرمولنویسی یک مسئله برنامه ریزی ریاضی که عدمقطعیت در این پارامترها را در نظر میگیرد امکان پذیر خواهد شد. هر پارامتر غیرقطعی توسط مجموعه ای از نتایج یا سناریو مدل می شود، بطوریکه هر کدام از سناریوها یک تحقق محتمل از پارامترهای غیرقطعی را با یک احتمال وقوع مربوطه نشان میدهد. معمولا تعداد سناریوهای مورد نیاز برای نشان دادن یک پارامتر غیرقطعی بسیار زیاد است. برای این منظور از روشهای کاهش سناریو برای کاهش تعداد سناریوها استفاده می شود در حالیکه مشخصات تصادفی پارامترهای غیرقطعی محفوظ بماند.
عمدهترین هدف شرکت در بازار آینده غلبه بر ریسک مربوط به عدمقطعیت قیمت بازار اشتراکی است. بنابراین، مدل کردن ریسک مرتبط با تصمیمات گرفته شده توسط نمایندگان بازار منطقی است. این کار را میتوان مستقیمأ از طریق وارد کردن مقدارهای ریسک در مسئله برنامه ریزی تصادفی انجام داد ]۴[ .
پایان نامه حاضر ضمن ارائه یکی از مصادیق تجدیدساختار در صنعت برق(نقش واحد تولید پراکندهی مقیاس کوچک بر عملکرد خردهفروش در بازار برق) نتایج حاصل از حضور آن در بازار برق را مورد بررسی قرار خواهد داد. در این فصل به معرفی اهداف کلی طرح و محتویات فصلهای آینده پرداخته می شود.
خردهفروش در نظر گرفته شده در این پایان نامه برای تعیین قرارداد آینده و قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان خود باید عدمقطعیت در قیمتهای بازار اشتراکی و تقاضای مصرف کننده را در نظر بگیرد، همچنین باید این احتمال را در نظر بگیرد که اگر قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان تا حد کافی رقابتی نباشد مصرف کننده ممکن است خردهفروش دیگری را انتخاب کند. پس از تصمیم گیری در مورد بازار آینده و انتخاب قیمت فروش، خردهفروش باید خرید و فروش خود را در بازار اشتراکی تعیین کند.
نوآوری این پایان نامه این است که فرض شده است خردهفروش واحد تولید پراکندهی مقیاس کوچک از نوع حرارتی در اختیار دارد و می تواند علاوه بر مشارکت در بازار اشتراکی و آینده، در برخی از ساعتها بخشی از بار مورد نیاز خود را از طریق واحد مقیاس کوچک تأمین نماید و از این طریق به حداکثر سود دست یابد. با توجه به اینکه قیمت بازار اشتراکی و تقاضای مصرف کنندگان در مدل پیشنهادی دارای عدم قطعیت میباشد، مدل ارائه شده از نوع تصادفی است. مدل برنامه ریزی میانمدت تصادفی دو مرحله ای ارائه شده یک مسئله برنامه ریزی آمیخته عدد صحیح (MILP) است که با بهره گرفتن از نرمافزار GAMS مدل شده است.
معرفی ساختار پایان نامه
در فصل ۲، به معرفی مفاهیم اساسی بازار برق پرداخته می شود و ویژگیهای برجستهی آن بیان می شود. این مفاهیم شامل بازار برق، نمایندگان مختلف شرکتکننده در بازار برق، بازار اشتراکی ، بازار آینده و منابع تولید پراکنده میباشند. سپس، برنامه ریزی تصادفی معرفی شده و روش تولید سناریوی استفاده شده در این پایان نامه ارائه می شود. این روش مبتنی بر مدلهای سری زمانی و یک روش کاهش سناریو میباشد. فصل۲ با معرفی اندازه های ریسک که در برنامه ریزی تصادفی از آن استفاده می شود و مروری بر تحقیقات انجام شده پایان مییابد.
در فصل ۳، روش پیشنهاد شده به منظور حل مسئله برنامه ریزی میانمدت حضور واحد تولید پراکنده مقیاس کوچک به طور کامل مورد بررسی قرار میگیرد. خردهفروش مورد نظر به دنبال تعیین مسائل بازار آینده و تعیین قیمت فروش پیشنهادی به مصرف کنندگان است. در این فصل تقاضای برق مصرف کنندگان توسط خردهفروش و از طریق خرید از بازار آینده، بازار اشتراکی و واحد تولید حرارتی تأمین می شود. قیمت بازار اشتراکی و تقاضای مصرف کنندگان به صورت یک فرایند تصادفی با بهره گرفتن از مجموعه ای از سناریوهای مناسب مدل می شود. پاسخ مصرف کنندگان به قیمت پیشنهادی توسط خردهفروش توسط منحنی سهمیهبندی قیمت مدل می شود. از منحنیهای قرارداد آینده برای مدل کردن توان بازاری خردهفروش در بازار آینده استفاده می شود. مدلسازی ریسک توسط CVaR انجام شده است. در آخر فرمولبندی مسئله ارائه می شود.
در فصل ۴، دو مطالعه موردی به منظور تحلیل فرمولبندی پیشنهاد شده در فصل ۳ بیان می شود و نتایج به دست آمده توسط نرمافزار GAMS مورد بررسی قرار میگیرد. مطالعه موردی اول مربوط به بازه زمانی کوتاهمدت و مطالعه موردی دوم مربوط به بازه زمانی میانمدت میباشد.
در انتها، خلاصلهای از پایان نامه و همچنین نتایج و نکات مربوط به مدلهای بیان شده در این پایان نامه در فصل ۵ بیان می شود و کارهای تحقیقاتی آینده پیشنهاد می شود.
فصل دوم
برنامه ریزی تصادفی و مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه عملکرد خرده فروش در بازار برق
مقدمه
در این فصل مباحث اساسی موضوع پایان نامه به اختصار مطرح میگردد. این مباحث شامل معرفی تجدید ساختار،بازار برق، نمایندگان مختلف شرکتکننده در بازار برق، بازار اشتراکی، بازار آینده و منابع تولید پراکنده میباشند. سپس، چارچوب برنامه ریزی تصادفی و روش تولید و کاهش سناریو معرفی می شود.
تجدید ساختار
صنعت برق به عنوان یک صنعت زیربنایی در دهههای اخیر دستخوش تغییرات بنیادی گردیده است، که از آن به عناوین مختلفی چون تجدید ساختار یاد می شود. در ساختار جدید صنعت برق برخلاف ساختار قدیم آن که مدیریت تولید، انتقال و توزیع مدیریتی واحد بود، سیستمهای نامبرده به صورت مستقل عمل می کنند و از حالت عملیاتی مرکزی به شکل رقابتی تبدیل شده اند.
عوامل مختلفی باعث تجدید ساختار صنعت برق شده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- جبران کمبودهای سرمایه گذاری توسط بخش دولتی و مشارکت بخش خصوصی
-
- افزایش بهرهوری
-
- شفافیت هزینهها در بخشهای تولید، انتقال و توزیع به منظور فراهم کردن شرایط منطقیتر برای برنامه ریزی و گسترش شبکه و تأسیسات برق
-
- ایجاد محیط رقابت و جلوگیری از انحصار
-
- کشف قیمت واقعی برق در بازار رقابتی
-
- تبعیت از قوانین بین المللی و یا منطقهای
با راه اندازی بازار برق ساختار عمودی بین بخشهای تولید، انتقال و توزیع (انحصار طبیعی) به ساختار افقی (رقابتی) تبدیل شده است. شروع تجدید ساختار در ایران نیز با جداسازی بین بخشهای تولید، انتقال و توزیع انجام پذیرفت. نمونه این تجدید ساختار در شکل (۲-۱) آمده است.
تجدید ساختار چهار مرحله دارد:
-
- مجزاسازی[۱]: هدف تفکیک مالکیتها و ساختارشکنی عمودی (انحصارزدایی) و همچنین جدایی شرکتهای تولید، انتقال و توزیع از یکدیگر میباشد. شکل (۲-۲) این مرحله را نشان میدهد.
ساختار جدید(افقی)
ساختار سنتی(عمودی)
شکل (۲-۱): روند تجدید ساختار
شکل (۲-۲): مرحله مجزا سازی در تجدید ساختار
-
- بازنگری در مقررات: هدف آن اصلاح قوانین و مقررات جهت تغییرات ساختاری در صنعت برق یعنی، تغییرات مالکیتی، مدیریتی، فنی و اقتصادی میباشد.
-
- ایجاد محیط رقابتی: هدف آن ایجاد بازار آزاد، برقراری عدم تبعیض از طریق فراهمآوری سرویسهای موجود برای دستاندرکاران بازار، کشف قیمت برق، امکان بهرهوری اقتصادی و ایجاد مکانیزم های قیمت گذاری بهینه و همچنین سادهسازی معاملات برق بر اساس دسترسی آسان به تعرفهها میباشد.
از جمله خصوصیات بازار رقابتی عبارت است از:
-
- ورود و خروج آزادانه به بازار
-
- تعداد زیاد فروشندگان
-
- همگن بودن کالا
-
- وجود اطلاعات کامل در بازار
-
- خصوصیسازی: هدف آن جذب منابع غیر دولتی (بخش خصوصی)، کاهش هزینه تولید و مصرف، کاهش تلفات برق، بهرهوری بالا و عملکرد بهینه و همچنین رقابت هرچه بیشتر میباشد.
بازار برق
فرم در حال بارگذاری ...