Q2
<—
کیفیت.خدمات
.۵۶۹
.۰۴۰
۱۴.۳۶۲
***
Q1
<—
کیفیت.خدمات
.۳۱۴
.۰۳۹
۸.۰۵۱
***
Q5
<—
کیفیت.خدمات
۱.۰۰۰
نتیجه : براساس خروجی نرمافزار AMOS چنانچه مقدار آماره t (سطح بحرانی C,R) بیشتر از مقدار عددی ۹۶/۱ باشد و سطح معنی داری (P-Value) از ۰۵/۰ کمتر باشد آنگاه نتیجه میگیریم که بارعاملی (ضریب رگرسیونی) معنیدار است. برای مدل فوق و تمامی متغیرهای این عامل مقدار آماره t از ۹۶/۱ بیشتر بوده و سطح معنیداری نیز ۰۰۰/۰ می باشد که در خروجی نرمافزار با علامت *** نمایش داده میشود. در گام بعدی با بهره گرفتن از شاخصهای برازش به آزمون مدل اندازه گیری کیفیت خدمات میپردازیم. جدول زیر شامل شاخصهای معرفی شده در فصل سوم است که برای هر شاخص دامنه مطلوب مشخص میباشد و براساس مقایسه نتیجه آزمون و ناحیه مطلوب به داوری و قضاوت در مورد تایید یا رد مدل میپردازیم.
◼ توضیح در مورد مقدار شاخص کای اسکوئر بهنجار یا نسبی (X2/DF)
یکی از شاحصهای عمومی برای به حساب آوردن پارامترهای آزاد در محاسبه شاخص برازش، کای اسکوئر بهنجار (نسبی) است که در خروجی نرمافزار AMOS با تماد CMIN/DF نمایش داده میشود. این مقدار از تقسیم ساده مقدار آماره کای اسکوئر بر درجه آزادی مدل محاسبه میشود.
در مورد مقدار مجاز برای این شاخص در برازشهای مدل ساختاری و تحلیلهای عاملی تاییدی دیدگاههای متفاوتی وجود دارد که به برخی از این دیدگاهها اشاره میکنیم (قاسمی،۱۳۹۲، فربد ۱۳۹۳) :
اولمن (۲۰۰۱) مقادیر بین ۱ و ۲
کلاین (۲۰۰۵) مقادیر کمتر از ۳
شوماخر و لومکس (۱۳۸۸) مقادیر بین ۱ تا ۵
کارماینز و مک ایور (۱۹۸۱) مقادیر کمتر از ۳
بنابراین در مجموع میتوان نتیجه گرفت که حد نهایی برای قبول مقدار شاخص کای اسکوئر نسبی مقدار ۵ میباشد. که در تحقیق حاضر مبنا را بر مقدار کمتر از ۳ گذاشتهایم و مقادیر ۳ تا ۵ متوسط و قابل قبول فرض میشود و مقادیر بالای ۵ غیر قابل قبول هستند و نشان از برازش نامناسب مدل دارد.
در مجموع باتوجه به مقادیر بدستآمده برای شاخصهای برازش مشاهده میشود که مقادیر به دست آمده برای شاخصهای کای اسکوئر نسبی و ریشه دوم میانگین مربعات خطا مقادیر نامطلوبی هستند. بنابراین براساس شاخصهای بهبود (MI[69]) پیشنهادی توسط آموس به اصلاح مدل میپردازیم. نتایج در جدول و نمودار زیر ارائه میگردد:
Model
NPAR
CMIN
DF
P
CMIN/DF
فرم در حال بارگذاری ...