مدل پیش بینی تقاضای سفر
• مدلهای معتبر قابل دسترس
برای بیشتر مناطق مترو
• ارزیابی اثرات منطقه ای
•سازگار با شیوههای برنامه ریزی رایج (متداول)
- توانایی محدود در آنالیز استراتژیهای عملیاتی
- معمولاً تأخیر غیر دوره ای را شامل نمی شود
مدلهای قطعی
• پیشگوئی سریع اثرات برای یک منطقه ایزوله شده
• به طور گسترده پذیرفته شده
- توانایی محدود در آنالیز اثرات شبکه گسترده
- محدودیت در اندازه گیری عملکردها
ابزارهای بهینه سازی علائم ترافیکی
• ابزار مؤثر برای تست برنامههای قبلی جهت پیاده سازی میدانی
• مزایای عملیاتی اثبات شده (آزمایش شده)
- فرایند کالیبراسیون میتواند وقت گیر باشد
شبیه سازی
• نتایج دقیق، به خصوص در شبیه سازی میکرو
• آنالیز دینامیکی حوادث و زمان واقعی الگوهای انحراف
• فرصت ارائه بصری(امکان نمایش بصری)
- نیازمند داده برای محاسبات، به خصوص در شبیه سازی میکرو
- منابع مورد نیاز ممکن است با اندازه شبکه و تعداد حالات آنالیز محدود باشد
۳-۴ مقایسه HCM و شبیه سازی
هدف از این بخش ارائه یک نمای کلی از نقاط قوت و محدودیتهای HCMو ابزارهای شبیه سازی ترافیک و ارائه راهنماییهای بیشتر در مورد ارزیابی شبیه سازی ترافیکی میباشد که ممکن است نسبت به روشها یا ابزارهای مبتنی بر HCM مناسبتر باشد.
۳-۴ -۱ بررسی اجمالی روش HCM
HCM تلفیقی از روشهای بررسی شده برای محاسبه ظرفیت وعملکرد عملیاتی تسهیلات حملونقل مختلف است. HCM برای اولین بار در ۱۹۵۰ منتشر شد و بعد از آن بارها تحت بازبینی قرار گرفت. نسخه فعلی HCM در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. روشهای HCM فرم بسته، ماکروسکوپی، قطعی و روشهای تحلیل استاتیکی هستند که ظرفیت و عملکرد اقدامات برای تعیین سطح خدمات را تخمین میزنند (به عنوان مثال، چگالی، سرعت، و تأخیر). آنها بسته به شکل هستند زیرا آنها تکراری نیستند. کارورزان دادهها و پارامترها را وارد میکنند و پس از توالی مراحل تحلیلی، روش HCM یک جواب واحد ارائه میکنند.به طور کلی، روش HCM دارای ویژگیهای زیر است:
ماکروسکوپیک: مقدار ورودی و خروجی HCM با عملکرد متوسط در طول یک دوره تحلیلی ۱۵ دقیقه یا ۱ ساعت.
قطعی: هر مجموعه ورودی داده شده، همواره به همان جواب منجر خواهد شد.
استاتیک: روشهایHCM متوسط شرایط عملیاتی بیش از یک دوره زمانی ثابت را پیش بینی می کنند و با تغییر در عملیاتها از یک سیستم به حالت دیگرکاری ندارد.
۳-۴-۲ نقاط قوت و محدودیتهای HCM
برای بسیاری از برنامههای کاربردی، HCM به طور گسترده استفاده میشود و بعنوان روش آنالیز ترافیک در ایالات متحده استفاده میشود. روشهای HCM برای آنالیز عملکرد تسهیلات مجزای دارای مشکلات تراکم نسبتاً متوسط، خوب هستند. این روشها سریع و قابل اعتماد برای پیش بینی اینکه آیا تسهیلات اختصاص داده شده بیشتر یا کمتر از ظرفیت خواهد بود، از طریق اعتبارسنجی تلاشهای میدانی کارا تست میشوند.
به هرحال، به طور کلی توانایی روشهای HCM برای ارزیابی اثرات سیستمها، دارای محدودیت هستند. دربسیاری از روشها و مدلهای HCM فرض میکنیم که این عملیات از یک تقاطع و یا بخش جاده با شرایط جاده مجاور تحت تاثیرنامطلوبی قرار نگرفته است. صفهای طولانی در یک محل که با محل دیگر تداخل داشته باشد این فرض را نقض خواهد کرد. روشهای HCM در آنالیزکردن صفها و اثرات صفها دارای محدودیت هستند. همچنین در روشهای HCM شکافهای متعددی وجود دارد. HCM همواره در حال تحول و گسترش دادن مجموعهای ابزارهای تحلیلی میباشد. در نتیجه، هنوز هم موقعیتهای بسیاری در دنیای واقعی وجود دارد که HCM هنوز برای آنها روش تحلیلی توصیه نکرده است. لیست زیر برخی از این شکافهای (خلاءهای) شناسائی شده را نشان میدهد[۲۰]:
راههای روستایی دو بانده و یا چند بانده که در آن علائم راهنمایی و رانندگی و یا علائم توقف به طور قابل توجهی ظرفیت و یا عملیاتها را تحت تأثیر قرار داده است. (بر روی ظرفیت و یا عملیاتها تأثیر گذاشته است.)
خطوط برای بالا رفتن کامیونها (خطوط در سربالائیها که مخصوص کامیونهاست) خطوط کندرو در سربالائیها.
خط میانبر اضافه شده و یا حذف شده در یک سیگنال
فرم در حال بارگذاری ...