فرضیه سوم: دمای فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است.
۰٫۰۹۵
۲٫۳۷۹
۰٫۰۰۹
پذیرش
فرضیه چهارم:پخش موسیقی در فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است.
-
-
-
-
فرضیه پنجم:نورپردازی بر خرید برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است
۰٫۲۰۲
۵٫۴۳۲
۰٫۰۴۱
پذیرش
از آن جا که در مدل اولیه اجرا شده، ضرایب سوال ۸ و همچنین مولفه موسیقی معنادار به دست نیامد، به منظور نتیجه گیری بهتر، در حالت دوم مدل بدون حضور این متغیرها تحلیل شد. در ادامه با توجه به نتایج این دو مرحله ، به بررسی تفصیلی فرضیه ها پرداخته می شود.
۴-۲-۱۰-۱ فرضیه اول: چیدمان کالا و قفسه بندی بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است.
فرضهای صفر و یک آماری برای آزمون این فرضیه را میتوان به صورت زیر بیان نمود:
H0: چیدمان کالا و قفسه بندی بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار نیست.
H1: چیدمان کالا و قفسه بندی بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است.
بر طبق نتایج بهدست آمده از آماره t در جدول ۴-۱۲ ، چیدمان کالا و قفسه بندی بر متغیر خرید برنامه ریزی نشده رابطه معنیداری دارد (آماره t در خارج از بازه ۱٫۹۶ تا ۱٫۹۶- قرار گرفته است). همچنین میتوان گفت که نوع این تاثیر مثبت و مستقیم است. بنابراین، میتوان به این نتیجه رسید که با بهبود وضعیت چیدمان کالا خرید برنامه ریزی نشده افزایش پیدا نماید.
با توجه به ضریب مسیر مربوط به این فرضیه نیز میتوان به این نتیجه رسید که متغیر چیدمان به میزان ۵۲۵/۰ بر خرید برنامه ریزی نشده اثر دارد. یعنی اگر چیدمان به میزان ۰٫۵۲۵ بهبود یابد ، به احتمال ۹۵ درصد خرید برنامه ریزی نشده ۶۲۳/۰ واحد بهبود یافته و مثبتتر میگردد.
۴-۲-۱۰-۲ فرضیه دوم: طراحی محیط فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است
فرضهای صفر و یک آماری برای آزمون این فرضیه را میتوان به صورت زیر بیان نمود:
H0: طراحی محیط فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار نیست.
H1: طراحی محیط فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است .
بر طبق نتایج بهدست آمده از آماره t در جدول ۱۲-۴، متغیر طراحی محیط فروشگاه تاثیر مثبت معناداری بر روی خرید برنامه ریزی نشده دارد (آماره t در خارج از بازه ۵۸/۲- تا ۵۸/۲+ قرار گرفته است). همچنین میتوان گفت که نوع این رابطه مثبت و مستقیم است. بنابراین، میتوان به این نتیجه رسید که با بهبود و افزایش طراحی محیط فروشگاه، خرید برنامه ریزی نشده افزایش خواهد یافت و برعکس. بنابراین فرضیه فرعی اول پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد.
با توجه به ضریب مسیر مربوط به این فرضیه نیز میتوان به این نتیجه رسید که متغیر اعتماد به منبع تبلیغات شفاهی مثبت به میزان ۳۲/۰ بر خرید برنامه ریزی نشده اثر دارد. یعنی اگر طراحی محیط فروشگاه ه میزان ۱ واحد بهبود یا افزایش یابد به احتمال ۹۵ درصد میزان خرید برنامه ریزی نشده بهبود یافته و مثبتتر میگردد.
۴-۲-۱۰-۳ فرضیه سوم: دمای فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است.
فرضهای صفر و یک آماری برای آزمون این فرضیه را میتوان به صورت زیر بیان نمود:
H0: دمای فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار نیست.
H1: دمای فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است.
بر طبق نتایج بهدست آمده از آماره t در جدول ۱۲-۴، متغیر دما در سطح اطمینان ۹۵ درصد بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیر معنیداری دارد (آماره t در خارج از بازه ۹۶/۱- تا ۹۶/۱+ قرار گرفته است). همچنین میتوان گفت که نوع این رابطه مثبت و مستقیم است. بنابراین، میتوان به این نتیجه رسید که با بهبود دمای فروشگاه، خرید برنامه ریزی نشده افزایش خواهد یافت و برعکس. بنابراین فرضیه مورد تأیید قرار میگیرد.
با توجه به ضریب مسیر مربوط به این فرضیه نیز میتوان به این نتیجه رسید که متغیر دما به میزان ۱۰۸/۰ بر خرید برنامه ریزی شده اثر دارد. یعنی اگر دما به میزان ۱ واحد مطلوب تر شود، به احتمال ۹۵ درصد خرید برنامه ریزی نشده بهبود یافته و مثبتتر میگردد.
۴-۲-۱۰-۴ فرضیه چهارم پخش موسیقی در فروشگاه بر خرید برنامه ریزی نشده برنامه ریزی نشده تاثیرگذار است.
فرضهای صفر و یک آماری برای آزمون این فرضیه را میتوان به صورت زیر بیان نمود:
فرم در حال بارگذاری ...