۲-۹ آنالیز آماری….. ۵۶
فصل سوم نتایج……………….. ۵۷
۳-۱ تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ژن GLT1 58
۳-۲ تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم گلوتامین سینتتاز(GS) 63
۳-۳ تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان استرس اکسیداتیو ۶۷
۳-۴ سنجش میزان آمونیای پلاسمای خون گروه ها در حالت بلافاصله و بعد یادگیری ۸۰
۳-۵ سنجش میزان آمونیای موجود در هیپوکمپ در حالت بلافاصله و بعد از یادگیری: ۸۱
فصل چهارم بحث و نتیجه گیری……… ۸۴
۴-۱ بحث………… ۸۵
۴-۱-۱ اثر آمونیا بر بیان ناقل GLT1 و فعالیت آنزیم گلوتامین سینتتاز ۸۶
۴-۱-۲ اثر یوژنول بر بیان ناقل GLT1 و فعالیت آنزیم GS 87
۴-۱-۳ اثر آمونیا و یوژنول بر استرس اکسیداتیو ۹۰
۴-۲ اثر آمونیا و یوژنول بر سنجش میزان آمونیای پلاسما و هیپوکمپ ۹۳
۴-۳ نتیجه گیری کلی ۹۴
۹۴
منابع و مراجع………………………………………………………………………………………۹۵
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ۱‑۱: (A) طرح شماتیک سد خونی- مغزی و اجزای تشکیل دهنده آن ۶
شکل ۱‑۲: نقش آستروسیتها در تأمین انرژی مورد نیاز نورونهای در حال فعالیت ۸
شکل ۱‑۳: هومئوستاز گلوتامات به کمک زایدههای آستروسیتی و ناقلهای گلوتامات آستروسیتی انجام میگیرد. ۱۰
شکل ۱‑۴: (A) ساختار پروتومر منفرد و بخشهای مارپیچ- آلفا عبور کننده از عرض غشایی ۱۴
شکل ۱‑۵: مکانیسم دسترسی متناوب در (B) مدل Rocker-switch © مدل منفذ دو دریچهدار ۱۶
۱۷
شکل ۱‑۷: چرخه اوره، و جایگاه اثر عوامل ایجاد کننده هایپرآمونمیا را بر روی چرخه، نشان میدهد. ۲۹
شکل ۲‑۱: طرز آماده سازی نمونههای استاندارد جهت سنجش آنزیم GS 53
شکل ۲‑۲: طرز آماده سازی نمونه هیپوکمپ جهت سنجش آنزیم GS 54
شکل ۲‑۳: طرز تهیه محلول استاندارد جهت سنجش پروتئین ۵۵
شکل ۳‑۱: RNA تیمار یوژنول گروه یادگیری ۸۲
شکل ۳‑۲: محصول PCR ژن GAPDH گروه کنترل بلافاصله ۸۳
شکل ۳‑۳: محصول PCR ژن GLT1 گروه کنترل بلافاصله ۸۳
شکل ۴‑۱: تنظیم سنتز گلیکوژن با فعال شدن Akt 88
شکل ۴‑۲: مکانیسم افزایش گلیکولیز و تولید لاکتات به واسطه ورود گلوتامات ۸۹
شکل ۴‑۳: شکسته شدن گلوتامات توسط گلوتامات دهیدروژناز و تولید انرژی برای آستروسیت ۸۹
شکل ۴‑۴: الف. نحوه عملکرد آنزیم SOD و GPX 92
شکل ۴‑۴: ب. حضور گلوتاتیون در محیط برای عملکرد آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز لازم است ۹۲
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۳‑۱: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت بلافاصله ۵۹
نمودار ۳‑۲: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت استراحت ۶۰
نمودار ۳‑۳: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت یادگیری ۶۱
نمودار ۳‑۴: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در مقایسه حالت یادگیری نسبت بهحالت بلافاصله و استراحت ۶۲
نمودار ۳‑۵: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت بلافاصله ۶۴
نمودار ۳‑۶: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت استراحت ۶۵
نمودار ۳‑۷: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت یادگیری ۶۶
نمودار ۳‑۸: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان فعالیت آنزیم GS در مقایسه حالت یادگیری با حالت بلافاصله و استراحت ۶۷
نمودار ۳‑۹: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت بلافاصله ۶۹
نمودار ۳‑۱۰: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت استراحت ۷۰
نمودار ۳‑۱۱: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت یادگیری ۷۱
نمودار ۳‑۱۲: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در مقایسه حالت یادگیری با حالت بلافاصله و استراحت ۷۲
فرم در حال بارگذاری ...