اکرم:« قشنگه بنظر من. کسی که متعصب نباشه ایراد نداره بیشتر جنبه طنز داره . بنظرم در قدیم اینو برای تضعیف روحیه قوم و قبیله دیگه می گفتند و مسخره میکردند تا به گوش طرف برسه که ما بالاتریم و در قدیم هم چون ترکها قوم با اقتداری بودند و قسمتی از ایران را هم گرفتند برای مردم ایران سنگین بود و برای تضعیف انها این طنزها استفاده می شد مثل یک جور فشار فرهنگی می مونه این پیامک هام شاید سرچشمه اش این باشه». نرگس: «بستگی به شخصیت خود طرف داره اینکه خودت چی بخوای وگرنه تو توی نامه هم می تونی هر آزادی عملی داشته باشی . طنز قومیتی خاص پیامک نیست می تونه با صحبت کردن باشه یا ایمیل یا هرچیز دیگه. اون اثری که می خواد بگذاره از هر طریقی میتونه بگذاره اصلا ارتباطی به پیامک نداره شاید سریعتر بشه انتقالش داد اما بدون موبایل هم میشه». شقایق: «پیامکهای قومی برای شوخی و تغییر روحیه و خندیدن خوبه اما شاید تاثیر منفی هم داشته باشه. شاید هویت های قومی رو مسخره کنه». او درباره پیامکهای جنسی نظرش بر این است که:« اثر مثبتی نداره . برای جوونی که ظرفیتشو نداره بهانه ای میشه بیشتر دنبال این حرفا بره و بیشتر ذهنش مشغول بشه ». طاهره :« اگر به کسی توهین نشه بنظرم موردی نداره اما درباره جکهای جنسی خیلی افتضاحه تا کسی هم برام بفرسته بلافاصله پاکش میکنم. چون منم اگه بخوام برای دیگری بفرستم اون هم برای دیگری، خب این حرف بد همینطور رواج پیدا می کنه ».
اما سمیرا درباره پیامکهای جنسی نظر دیگری دارد : «بستگی داره تو برای کی بفرستی، کی برای تو بفرستد. طرف جنبه اش را داشته باشد یا نه. برای همجنس خودت بفرستی بنظرم نه اشکال نداره. برای خنده عیبی نداره بالاخره باید یک چیزی برای خنده باشد یا نه». روشنک: «جالب نیست قبح یک مسائلی ریخته می شود . درسته که گوشی یک چیز شخصیه ولی هیچ ضمانتی وجود نداره که این گوشی دست کسی نیافتد کس دیگری نخواند .خیلی عمومی کردن همه چیز جالب نیست». علی: «باعث میشه جوون تحریک شه یا حتی اگر این فکرا تو سرش نیست باعث شه بره دنبال دختر مردم بیافته» .
حسنا :«بستگی به فرد و فرهنگ داره آن کسی که توی محفلشان بصورت رودرو اینجور جوکها بوده ، حالا اومده توی پیامک تعدادش بیشتر شده وقت و بی وقت . راحت آدم می تواند بفرستد. درسته یک چیز شایعی شده بین مردم ولی بازهم بستگی داره به فرهنگ و خود شخص، چقدر اهل این چیزها باشه چقدر اجازه بده به آدمها که این مسائل را با او مطرح کنند . فکر می کنم این مسائل را یک خرده باز کرده دیگر. حتی ارتباطات جنسی که تو این زمینه وجود داره خیلی راحت تر از تلفن یا ارتباطات رو در رو است. دخترهایی که مذهبی اند ومقیدند به حجاب ، پیامک را یک حوزه ضعیف تری میدانند و این را یک رابطه جنسی فرض نمی کنند و این رابطه را می توانند با هرکسی داشته باشند و هرچقدر خواستند گسترشش بدهند. پیامک یک پوششی هست که خب آدم میگه من گناهی نمی خواهم بکنم من که الان رابطه ای به آن شکل نمیخواهم داشته باشم بنابراین خیلی راحت تر در بین اقشاری که می خواهند از این رابطه ها دور بمانند و در امان باشند، حالا بخاطر اعتقادات مذهبی شان، پیامک این افراد را هم می تواند وارد این قضیه بکند». حمید: « پیامک یه قبحی رو شکونده. خیلی از حرفایی که ادم نمی تونه بزنه تو قالب پیامک میزنه . چه بهتر ادم اون حرفایی که نباید بزنه رو اصلا هیچ وقت نزنه تا اون حریم همچنان وجود داشته باشه . پیامک چون تکرار تکرار تکرار داره دیگه یه سری حیاها از بین میره روی ادمها بهم باز میشه».
محسن: «فوق العاده مخالفم. اینقدر مخالفم که کسی از این پیامک ها به من بدهد دیگر حتی جواب زنگش را هم نمی دهم. تمام دوستان و فامیل هایم می دانند. گفتم کلمات نور دارند. خب بی ادبی و بی تربیتی را رواج می دهند بی اخلاقی را ترویج می کنند. بی اخلاقی باب شده است دیگر.در جامعه ایران محدودیت زیاد است. من با یک دختر نامحرم اگر در خیابان بایستم هم پلیس گیر میدهد هم اگر آشنا ببیند برایم بد است هم برای آن دختر بد است و هم اینکه شاید آن دختر اجازه ندهد ولی پیامک خودش پنهان است کسی پیامک را نمی بیند. بقول معروف میگویند در ایران اول سخت افزار می آید بعد هم نرم افزارش نمی آید! فرهنگ موبایل هم نیامده. خیلی دخترها و پسرها را می دیدید ک حیا می کردن و سالم و پاک می ماندند اما پیامک حیا لازم ندارد . تو میبینی و طرف هرچیز دلت میخواهد درآن بنویس و بفرست »
بررسی های بعمل آمده از جمع آوری پرسشنامه ها نشان از آن دارد که نزدیک به ۳۰ % پاسخگویان با این موضوع که پیامک به آنان آزادی عمل داده است، موافقند و همچنین۳۳٫۴ % آنان نیز بمیزان متوسطی با این موضوع موافقت داشته اند. از این میان ۳۶٫۶ % پاسخگویان این آزادی عمل را تائید نکرده و مخالف این موضوعند. با اینحال در گویه بعد موضوع آشکارتر می شود، مثلا در باره برقراری ارتباط با افراد غیر همجنس بیش از ۵۳ % پاسخگویان بمیزان زیاد و بسیار زیادی سرویس پیامک را عامل تسهیل و راحت تر شدن این نوع رابطه دانسته اند. ۲۴٫۴ % نیز به میزان متوسطی به تائید این آزادی پرداخته اند. تنها ۲۲٫۳ % پاسخگویان این امر را رد کرده و یا موافقت اندکی با این موضوع داشته اند.
اینکه پیامک سبب شده باشد مشکلاتی و محدودیت هایی که جوانان برای ارتباط و سرگرمی دارند را تا حدی جبران نماید، طبق داده ها چنین بنظر نمی رسد چرا که بیش از ۴۶ % این فرض را رد کره و یا موافقت اندکی اعلام کرده اند. تنها ۲۲٫۳ % بمیزان زیاد و بسیار زیادی بر این فرض مهر تائید زده اند. در این میان ۳۱٫۵ % نظری بینابین داشته اند. گویه در پیامک حرفهایی را می توانم بزنم که رودر رو معمولا قادر به بیانش نیستم بر خلاف یافته های مصاحبه ، بیش از ۴۲ % این موضوع را رد کرده و یا موافقت اندکی داشته اند. ۲۸٫۹ % بمیزان متوسطی موافق بوده و ۲۸٫۵ % پاسخگویان بمیزان زیاد و بسیار زیادی با این امر موافق بوده اند.
جدول ۳۹ : توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی آنها از کارکرد فرهنگی پیامک
گویه ها | اصلا | کم | متوسط | زیاد | بسیار زیاد | جمع |
پیامک ازادی عمل زیادی به من داده است. | ۴۳ ۱۵ % | ۶۲ ۲۱٫۶% | ۹۶ ۳۳٫۴% | ۶۹ ۲۴% | ۱۷ ۵٫۹% | ۲۸۷ |
پیامک سبب شده راحت تر با افراد غیر همجنس ارتباط برقرار کنم. | ۲۶ ۹٫۲% | ۳۷ ۱۳٫۱% | ۶۹ ۲۴٫۴% | ۴۴ ۱۵٫۵% | ۱۰۷ ۳۷٫۸% | ۲۸۳ |
برقراری ارتباط با پیامک، مشکلاتی و محدودیت هایی که برای ارتباط و سرگرمی دارم را تا حدی جبران نموده است. | ۵۶ ۱۹٫۶% | ۷۶ ۲۶٫۶% | ۹۰ ۳۱٫۵% | ۵۳ ۱۸٫۵% | ۱۱ ۳٫۸% | ۲۸۶ |
در پیامک حرفهایی را می توانم بزنم که رودر رو معمولا قادر به بیانش نیستم . | ۴۸ ۱۶٫۷% | ۷۴ ۲۵٫۸% | ۸۳ ۲۸٫۹% |
فرم در حال بارگذاری ...