در بسیاری از بخش های بازار مهمترین سئوال استراتژیک به پیشبینی سهم بازار مربوط می شود، عامل کلیدی سئوالات استراتژیک با پرسش در باره این نکته که سهم بازار به چه چیز یا چیزهایی مرتبط است آغاز می شود . و شناسایی نیروهایی که این سهم بازار را ایجاد میکنند بسیار مهم است .بنابرین پرسش های مهم استراتژیک برای یک کسب و کار چنین است.
۱-چرا یک کسب و کار دارای سهم بازار مناسبی است ؟
۲-اجزای اصلی سهم بازار کدامند؟
متغیر های بسیاری را میتوان در پاسخ به پرسش استراتژیک در خصوص سهم بازار به کار برد که مهمترین آن ها عبارتند از :
۱-قدرت دارایی ها
۲-شایستگی ها
۳-قوت نام تجاری
۴-رضایت مشتری
۵-وفاداری مشتری
۶-دسترسی به منابع سرمایه گذاری
۷-موقعیت نسبی هزینه ها
۸-سودآوری
۹-نوآوری
۱۰-قدرت توزیع
سهم نسبی بازار به دلایل مختلفی به عنوان شاخص منحصر به فردی از جایگاه یک شرکت در بازار تلقی میگردد زیرا:
۱- شرکتی که بیشترین سهم بازار را دارد به احتمال زیاد دارای مزیت های از قبیل قدرت دارایی ها و شایستگی ها ، صرفه جویی هایی اقتصادی ، معتبر بودن مارک تجاری ، نفوذ در کانال های توزیع و قدرتمند ترین جایگاه چانه زنی با مشتریان و عرضه کنندگان برخوردار است.
۲- رهبر بازار بهترین موقعیت را برای بهره برداری از منحنی تجربه را دارد .چرا که تجربه را سریع تر از رقبا کسب خواهد کرد.
۳-مشاهدات تجربی نشان میدهد که سهم بازار با سود آوری ارتباط دارد .یکی از مرتبط ترین مطالعات تجربی در این زمینه مطالعات پی آی ام اس (Profit Impact of Market Strategy) که پایگاه اطلاعاتی گسترده ای را در این زمینه ارائه میدهد .
ضرورت تحقیق[۱]
مدیریت پورتفولیوی دارایی های یک شرکت را می توان به عباراتی چون مدیریت سبد کاری دارایی ها تعبیر کرد.در زبان انگلیسی «هلدینگ» مترادف با Corporate Parent، آورده شده است و در زبان فارسی شاید بتوان آن را مترادف با «فراگیر» و یا «مادر» قرار داد.به طور کلی سازمانهای هلدینگ را میتوان چنین تعریف کرد: گروهی از شرکتها که در آن ها یک شرکت مالکیت و اداره و یا فقط اداره کلیه شرکتها را به عهده دارد، بنابرین مدیریت یک شرکت معمولی با مدیریت شرکتهای هلدینگ بسیار متفاوت است. از آنجا که بازتاب عملکرد مدیریت و نتایج حاصل از تصمیمات اتخاذ شده بر خود شرکت مادر (ستاد) تأثیرگذار خواهد بود، لذا ضروری است، مدیریت ارشد به منظور تصمیمگیری و اعمال نظر، علاوه بر بررسی و شناخت ستاد سازمان با دیدی وسیعتر و شناخت کامل در شرکتهای تابعه تصمیمگیری کند.دیدگاه سهامداران در شرکتهای هلدینگ میتواند به عنوان یک شاخص همواره مورد نظر باشد . انتظارات سهامداران از بنگاه ها در فضای کسب و کار فعلی عبارتند از: رشد پایدار و متمادی ارزشزایی بنگاه که از طریق ارزش فعلی نقدینگیهای قابل کسب طی سالهای آتی محاسبه میگردد.
تجزیه و تحلیل پورتفولیو ، بیش از همه در تدوین استراتژی سطح شرکت هولدینگ کاربرد دارد تا آنکه در تدوین استراتژی رقابتی رشتههای صنایع مختلف به کار رود. شرکت (هولدینگ) میتواند در پورتفولیوی خود توازن ایجاد و از طریق تصحیح عدم توازن تخصیص منابع، بین گروه ها، بخش ها و واحد های کسب و کار بر روابط آن ها اثر گذارد . روش های مختلفی که در تجزیه و تحلیل پورتفولیو ی شرکت یا هولدینگ به کار میروند هر کدام روشها و شاخص هایی را برای تصمیم گیری معرفی کردهاند ، البته همه این روشها به دنبال سرمایه گذاری در با دوام ترین و متناسب ترین زمینههای سود آوری است.در میان روش های به کار گرفته شده دو روش ماتریس بوستون و روش جنرال الکتریک جزو معروف ترین روش های به کار گرفته شده است . پیدا کردن ترکیب و رابطه بین تکنیکهای مختلف تجزیه و تحلیل پورتفولیو برای یک سازمان میتواند ضمن مشخص کردن جایگاه یک صنعت در شرایط رقابتی به تشخیص کلی در خصوص اثربخشی هر یک از تکنیک ها نیز منجر شود .
اهداف تحقیق:
این تحقیق درصدد است تا با ارائه مدلی ، این مسئله را تبیین نماید که فاکتورهای قدرت رقابتی در مبحث رقابت شرکتها چگونه ضمن ترکیب با هم میتوانند بر سهم بازار ، تاثیرات مثبتی داشته باشند. مشابه این تحقیق به طور مجزا از طریق ماتریس جی ئی و بوستون انجام شده است اما ما درصددیم تا مدل مذکور را به صورت ترکیبی در ایران پیاده و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم تا بتوان از آن در موارد زیر استفاده کرد:
دستیابی به راهکارهای کارا و مفید مبتنی بر یافته های تحقیق
افزایش آگاهی مدیران و به کارگیری آن در برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار
کمک به انجام مطالعات علمی در خصوص برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار
سوالات تحقیق
با توجه به اهداف تعیین شده در این تحقیق، سئوالات تحقیق را می توان در قالب سئوالات اصلی و فرعی به صورت زیر بیان نمود:
سوال اصلی تحقیق
آیا عوامل قدرت رقابتی کسب و کار در ماتریس جنرال الکتریک بر سهم بازار تأثیر دارند؟
سوالات فرعی تحقیق
-
- آیا قدرت داراییهای کسب و کار رابطه معناداری با سهم بازار دارد؟
-
- آیا شایستگی های کسب و کار رابطه معناداری با سهم بازار دارد؟
-
- آیا قوت نام تجاری کسب و کار رابطه معناداری با سهم بازار دارد؟
-
- آیا رضایت مشتری کسب و کار رابطه معناداری با سهم بازار دارد؟
-
- آیا دسترسی به منابع سرمایه گذاری رابطه معناداری با سهم بازار دارد؟
-
- آیا سودآوری کسب و کار رابطه معناداری با سهم بازار دارد؟
-
- آیا نوآوری درکسب و کار رابطه معناداری با سهم بازار دارد؟
- آیا قدرت توزیع کسب و کار رابطه معناداری با سهم بازار دارد؟
فرضیه های تحقیق[۲]
فرضیه اصلی تحقیق:
بین سهم بازار و قدرت رقابتی کسب و کار رابطه معناداری وجود دارد .
فرضیه های فرعی:
-
- بین سهم بازار و قدرت داراییها کسب و کار رابطه معناداری وجود دارد .
-
- بین سهم بازار و شایستگی های کسب و کار معناداری وجود دارد
-
- بین سهم بازار و قوت نام تجاری کسب و کار رابطه معناداری وجود دارد .
-
- بین سهم بازار و رضایت مشتری از کسب و کار رابطه معناداری وجود دارد .
-
- بین سهم بازار و دسترسی به منابع سرمایه گذاری در کسب و کار رابطه معناداری وجود دارد .
-
- بین سهم بازار و سودآوری کسب و کار رابطه معناداری وجود دارد .
-
- بین سهم بازار و نوآوری در کسب و کار رابطه معناداری وجود دارد .
- بین سهم بازار و قدرت توزیع کسب و کار رابطه معناداری وجود دارد.
استفاده کنندگان از نتایج تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...