مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | ۳-۴- نمونه آماری و شیوه نمونه گیری – پایان نامه های کارشناسی ارشد
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (چهارده هزار و یکصد و چهار نفر) در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد میباشند که در نیمسال دوم تحصیلی ۹۴-۹۳ مشغول به تحصیل بودند. زمان تحقیق از اوایل بهار شروع شد و تا اواخر تیر ماه پایان یافت.
۳-۴- نمونه آماری و شیوه نمونه گیری
برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که تعداد نمونه ۳۷۰ نفر بود و این تعداد پرسشنامه در بین دانشجویان توزیع شد ولی فقط ۱۱۰ پرسشنامه به طور صحیح تکمیل گردید، بقیه پرسشنامه ها یا پر نشده و یا ناقص پر شده بود. از این تعداد دانشجو ۵۸ نفر زن و ۵۲ نفر مرد بودند که توسط نمونه گیری در دسترس (به دلیل محدودیتهای اجرایی) انتخاب شدند.
۳-۵- روش اجرا و جمع آوری اطلاعات
داده های پژوهش حاضر با بهره گرفتن از پرسشنامه به دست آمد. بدین صورت که بعد از نمونه گیری، مشخص شدن گروه نمونه و صحبت با دانشجویان در مورد نحوه پر کردن پرسشنامه های طرحوارههای ناسازگار اولیه، مکانیسمهای دفاعی و رضایت از زندگی، این پرسشنامه ها با رضایت دانشجویان بین آنها توزیع و ازآنها خواسته شد نام خود را ذکر ننمایند و اطمینان داده شد که اطلاعات به صورت محرمانه محفوظ خواهد ماند، بعد از آن اطلاعات حاصل از پر کردن پرسشنامه ها استخراج گردید.
۳-۶- ابزار پژوهش
در پژوهش حاضر برای گردآوری داده ها سه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ(YSQ-75) ، پرسشنامه سبکهای دفاعی (DSQ-40) و پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS) استفاده گردید. اطلاعات توصیفی جمعیت شناختی آزمودنیها، نظیر ( سن، جنس و تحصیلات) نیز گردآوری شد.
۳-۶-۱- پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ(YSQ-SF)[112]
نسخه اصلی پرسشنامه طرحواره توسط یانگ (۱۹۹۸) برای اندازه گیری طرحوارههای ناسازگار اولیه ساخته شد و اما فرم کوتاه آن در سال ۱۹۹۸ توسط یانگ برای اندازه گیری ۱۵ روانبنه ناسازگار اولیه ساخته شد (آهی، ۲۰۰۶). برای اندازه گیری طرحوارههای ناسازگار اولیه از پرسشنامهای که یانگ (۲۰۰۵) با ۷۵ سؤال، مقیاس پاسخگویی ۶ درجهای لیکرت (کاملا نادرست=۱ تا کاملا درست=۶) و تهیه و آماده اجرا کرده، استفاده شد. هر پنج سؤال این پرسشنامه مربوط به یک طرحواره و برای به دست آوردن نمره طرحوارهها، میانگین نمره در هر ۵ سؤال محاسبه میگردد. در هر کدام از طرحوارهها که فرد نمره بیشتری کسب کند، آن طرحواره به عنوان طرحواره ترجیحی وی در نظر گرفته می شود.
اولین پژوهش جامع در مورد ویژگیهای روان سنجی این طرحوارهها را اسمیت و همکاران، (۱۹۹۵) انجام دادند و ضریب آلفای کرونباخ در جمعیت غیربالینی برای خردهمقیاسهای این پرسشنامه را بین ۵/۰ تا ۸۲/۰ به دست آمد. همچنین این پژوهشگران نشان دادند، پرسشنامه طرحواره یانگ با مقیاسهای پریشانی روانشناختی[۱۱۳] و اختلالات شخصیت همبستگی بالایی دارد و بنابرین از روایی [۱۱۴]مطلوبی برخوردار است (لطفی، ۱۳۸۵). این پرسشنامه را در ایران آهی (۱۳۸۵) ترجمه و آماده اجرا کرده و همسانی درونی آن را برحسب آلفای کرونباخ[۱۱۵] در گروه مؤنث ۹۷/۰ و در گروه مذکر ۹۸/۰ گزارش کردهاست. همچنین آلفای کرونباخ نسخه فارسیYSQ-SF ۹۰/۰-۶۲/۰ ( صدوقی و همکاران،۲۰۰۸) و ثبات درونی آن ۹۴/۰ نیز به دست آمده است (حمید پور و همکاران، ۲۰۱۱). تحقیق صدوقی (۲۰۰۸) نیز که به بررسی رابطه حساسیت پردازش حسی و طرحوارهها پرداخته بود، نشان داد که این پرسشنامه از روایی و پایایی زیادی برخوردار است و آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس کلی ۹۴/۰ بود. ضرایب باز آزمایی بین ۵/۰ تا ۸۲/۰ در یک جمعیت غیر بالینی به دست آمد. این پرسشنامه روایی افتراقی (۹۰/۰) و همگرایی (۸۵/۰) خوبی دارد (بابایی، ۲۰۰۶). ریج کبور و واندربرگ (۲۰۰۶) با بهره گرفتن از نسخه بلند YSQ شواهدی برای شباهت عاملی بین گروه های بالینی و غیربالینی ارائه نمودند. فرم ایرانی این پرسشنامه توسط حسن دیوانداری و همکاران (۲۰۰۴) برای یازده عامل به دست آمده است.
۳-۶-۲- پرسشنامه سبک های دفاعی [۱۱۶](DSQ-40)
سبکها و مکانیسمهای دفاعی با بهره گرفتن از پرسشنامه سبکهای دفاعی که توسط اندروز و همکاران، ۱۹۹۳ تدوین گردید، سنجیده شد.DSQ-40 یک مقیاس خودگزارشدهی است که شامل ۴۰ سؤال میباشد که در مقیاس لیکرت ۹ درجهای تنظیم شده است. در صورتی که آزمودنی با ماده مربوطه کاملاً مخالف باشد نمرهدهی (۱) و در صورت موافقت کامل، نمرهی (۹) کسب می کند. این پرسشنامه ۲۰ مکانیسم دفاعی را در سه سطح رشدنایافته، روانآزرده و رشدیافته مورد ارزیابی قرار میدهد (اندروز و همکاران، ۱۹۹۳؛ زیگلر- هیل و همکاران، ۲۰۰۸). سبک دفاعی رشدیافته شامل مکانیسمهای دفاعی والایش، شوخطبعی، پیشاپیشنگری و فرونشانی (حذف) ، میباشد. مکانیسمهای مربوط به سبک دفاعی نوروتیک (روانآزرده) عبارتند از ابطال ، نوع دوستی کاذب، آرمانیسازی و تشکل واکنشی است. سبک دفاعی رشدنیافته نیز شامل دوازده مکانیسم دفاعی میباشد: دلیلتراشی، فرافکنی، انکار، همهکارتوانی، ناارزنده سازی، گذار به عمل، بدنیسازی، خیالپردازی اوتیستیک، لایه سازی، پرخاشگری منفعلانه، جا به جایی و مجزاسازی (دادستان و همکاران، ۱۳۸۷).
ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشهای هر یک از سبکهای دفاعی رضایتبخش توصیف شدهاند (اندروز و همکاران، ۱۹۹۳). در نمرهگذاری این آزمون برای هر سبک دفاعی، میانگین نمره های آن محاسبه میگردد. این پرسشنامه نیز در ایران توسط حیدرینسب (۱۳۸۵) مورد بررسی و هنجاریابی قرار گرفت. فرد در هر یک از مکانیسمهای دفاعی نمرهای بین ۲ تا ۱۸ به دست میآورد، در هر کدام از مکانیسمهای دفاعی که نمره فرد از ۱۰ بیشتر شود به معنی استفاده فرد از آن مکانیسم است و در سبکهای کلی میانگین نمرات فرد در هر سبک مشخص شده و با نمرهی میانگین فرد در سبکهای دیگر مقایسه می شود. فرد دارای سبک دفاعی است که بیشترین میانگین را داشته باشد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشهای هر یک از سبکهای رشد یافته، رشد نیافته و نوروتیک فرم فارسی مقیاس در یک نمونه دانشجویی برای کل آزمودنیها به ترتیب ۷۵/۰، ۷۳/۰ و ۷۴/۰ بود که نشانه همسانی درونی رضایتبخش برای فرم ایرانی پرسشنامه سبکهای دفاعی محسوب می شود. پایایی بازآزمایی پرسشنامه سبکهای دفاعی برای یک نمونه ۳۰ نفری در دو نوبت با فاصله ۴ هفته برای کل آزمودنیها ۸۲/۰= rمحاسبه شد (بشارت و همکاران، ۲۰۰۳).
۳-۶-۳- پرسشنامه رضایت از زندگی(SWLS)[117]
فرم در حال بارگذاری ...