مکان: آمیخته توزیع به فعالیت هایی اشاره می کند که شرکت انجام می دهد تا محصول در دسترس مصرف کنندگان مورد نظر قرار گیرد. زیر مجموعه توزیع شامل: انواع واسطه ها (نمایندگی، عمده فروش، خرده فروش، بنکدار) و فعالیت های آنان می باشد. توزیع یکی از متداول ترین تاکتیک های محافظه کارانه بازاریابی است که با حداقل تغییر از دیرباز مورد استفاده قرار می گیرد. توزیع و قابلیت دسترسی دو بعد اصلی پایدار سازی در آمیخته بازاریابی می باشد، زیرا تامین کننده با کنترل ارتباط بین تامین کننده و مشتری، توانایی مشتری را در تغییر تامین کنندگان کاهش و از این رو، بازار را پایدار تر می سازد.
ترفیع: فعالیت هایی که شرکت انجام می دهد تا بتواند در مورد ارزش و مطلوبیت محصول اطلاعاتی را به خریداران انتقال دهد تا از بین محصولات موجود در بازار، محصول ارائه شده بنگاه ما را خریداری نمایند. زیرمجموعه های آن شامل: تبلیغات، پیشبرد فروش، فروش شخصی، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم می باشد (حسینی و همکاران، ۱۳۹۰).
۲-۲-۳) آمیخته بازاریابی خدمات
هنگامی که راهبردهای بازاریابی کالاهای تولیدی مورد بحث قرار می گیرد، بازاریابی معمولا چهار عامل اساسی محصول، قیمت، مکان و تبلیغات را مورد نظر قرار می دهد اما ماهیت خدمات که جنبه هایی مانند مشارکت مشتری در امر تولید و اهمیت زمان را دربر دارد، وجود عوامل حیاتی دیگری را نیز طلب می کند. برای دست یافتن به این چالش از الگوی مدیریت منسجم خدمات[۱۸]، استفاده می شود که توجه مدیران سارمان های خدماتی را به هشت متغیر تصمیم گیری جلب می کند که عبارتند از: عناصر محصول، مکان و زمان، ترویج و آموزش، قیمت و سایر هزینه ها، فرایند، بهره وری و کیفیت، افراد و شواهد فیزیکی. هر کدام از این عناصر دارای تعدادی زیر مولفه به شرح زیر هستند:
اجزای محصول: اجزای عملکرد خدمات که برای مشتریان ارزش خلقمی کنند. مانند طراحی خدماتی متناسب یا نیازهای گروه های مختلف مشتریان و نیز ارائه ی تضمین های ویژه به مشتریان در ارتباط با انجام تعهدات
مکان و زمان: تصمیمات مدیریت درخصوص اینکه کی، کجا و چطور خدمات به مشتری تحویل داده می شود. زیر مولفه های آن عبارتند: محل و مکان ارائه خدمات، افزایش تعداد نمایندگی ها و شعب شرکت و نیز فروش تلفنی و اینترنتی برخی خدمات
فرایند: روش خاص عملیات یا مجموعه ای از فعالیت ها که دربرگیرنده مراحلی است که برای اینکه اتفاق بیفتد باید به صورت متوالی تعریف شوند. به عنوان مثال: فراهم نمودن تسهیلات برای مشتریان، کاهش تشریفات اداری و کاغذ بازی و افزایش سطح اتوماسیون اداری، فروش خدمات در محل حضور مشتریان
نیروی انسانی (افراد): کارکنان و کسانی که در تولید خدمات سهیم هستند. زیرمولفه های آن شامل: انتخاب و استخدام پرسنل مجرب، وجود دوره های آموزش ضمن خدمت برای پرسنل جهت افزایش سطح توانایی و مهارت های ایشان و آشنایی با علوم روز، انتخاب و استخدام پرسنل خوش برخورد با ظاهری آراسته.
ارتقا و آموزش مشتری: فعالیت های ارتباطی و انگیزشی طراحی شده جهت ایجاد مزیت رقابتی برای مشتری، برای یک خدمت خاص یا تهیه کننده خدمت. زیرمولفه های آن عبارتند از: آموزنده بودن تبلیغات برای مشتری و ارائه اطلاعات و توصیه های لازم در متن تبلیغات، برگزاری سمینارها و برنامه های آموزشی جهت آشنایی سازمان ها و افراد با خدمات ارائه شده در شرکت، اعطای جوایز و هدایا به مناسبت های مختلف (از جمله اعیاد) در جهت تشویق مشتریان به مراجعه مجدد و اقدام در زمالنی خاص برای خرید خدمات خاص
شواهد فیزیکی: نشانه های بصری یا سایر نشانه های محسوس که گواهی کیفیت خدمات را مهیا می کند. زیر مولفه های به این شرح دارد: شواهد فیزیکی قابل مشاهده داخلی شرکت مانند مبلمان اداری شرکت و …، شواهد فیزیکی قابل مشاهده ی بیرونی نظیز: مناظر و نمای بیرونی ساختمان
قیمت و سایر هزینه های خدمات: مصرف پول، زمان و تلاشی که مشتریان در خرید و مصرف خدمات متحمل می شوند. مانند: کاهش میزان پرداختی بابت دریافت خدمات و دادن تخفیف به مناسبت های مختلف
بهره وری و کیفیت: بهره وری یعنی چگونه یه شکلی کارا، ورودی های خدمات به خروجی هایی که برای مشتری ارزش افزوده داد تبدیل می شود. کیفیت نیز میزان رضایت مشتریان از برآورده شدن نیازها، خواسته ها و انتظاراتشان است. برخی از مصادیق آن عبارتند از: انجام به موقع و سریع تعهدات و پاسخگویی مطلوب در ارائه خدمات، قابل اعتماد بودن شرکت و پرسنل آن، نحوه تعامل با مشتری و درک احساسات و عواطف او در حین خدمات و پس از آن (تقی زاده و طالقانی، ۱۳۹۱).
۲-۲-۴) آمیخته بازاریابی گردشگری
بازاریابی گردشگری به دلیل ماهیت تقاضای گردشگران و مشخصات خاص فعالیت های عرضه کنندگان به وجود آمده است. عرضه و تقاضا در این صنعت ویژگی های خاص خود را دارد و آن را نسبت به سایر صنایع متمایز می کند. شکل زیر ارتباط بین عرضه و تقاضا در این صنعت را نشان می دهد. این ارتباط در درک نقش بازاریابی در این صنعت بسیار اهمیت دارد. بازاریابی گردشگری که اساسا شرکت های مسافرتی و عرضه کنندگان را در رقابت با یکدیگر قرار داده است. در واقع، به کارگیری مفاهیم مناسب بازاریابی جهت اتخاذ راهبردی به منظور جذب گردشگران به یک مقصد و شامل پیش بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است. بازاریابی تلاشی برای رضایت گردشگران است و به سازمان های گردشگری در ایجاد یک سیستم ارتباطی موثر با گردشگران بالقوه کمک می کند (Yelkur, 2013). اما لازم به ذکر است که بازاریابی در این صنعت با سایر خدمات تفاوت هایی دارد که عبارتند از: محصول اصلی و عمده در گردشگری مسافرت و اقامت در هتل است، به جای انتقال محصول به مشتری، مشتری باید به سمت محصول حرکت کند، مسافرت سهم عمده ای از وقت و پول فرد که مربوط به سفر و تفریح است را به مصرف می رساند و بازاریابی در گردشگری نقش مهمی در تصمیمات افراد در مورد مسافرتشان دارد (Wolf and Crotts, 2011).
یکی از مفاهیم کلیدی در امور بازاریابی، آمیخته بازاریابی بوده که در واقع، نوعی استراتژی جهت انجام وظایف آن است. به عبارتی، آمیخته بازاریابی شامل هر نوع اقدامی است که سازمان بتواند برای کالای خود و تحت تاثیر قرار دادن تقاضای آن انجام دهد. ایده ی آمیخته بازاریابی مانند ایده درست کردن یک کیک است که آشپز نسبت مواد را بسته به نوع کیکی که می خواهد درست کند، تغییر می دهد، به همین ترتیب در آمیخته بازاریابی نیز نسبت ها می تواند از یک محصول تا محصول دیگر متفاوت باشد. این ایده هم برای استراتژی های بلندمدت و هم در مورد برنامه های تاکتیکی کوتاه مدت می تواند به کار گرفته شود. آمیخته بازاریابی برای هر فعالیت خدماتی از جمله گردشگری شامل فاکتور یا عناصر زیر است:
محصول: محصول هرچیزی است که برای رفع نیاز خواسته ای به مشتریان عرضه می شود، به عبارتی دیگر، محصول بیشتر به معنای رضایت مشتری است تا کالایی فیزیکی. خدمات و خدمات و محصولات گردشگری بایستی دارای تنوع، کیفیت و جذابیت کافی برای بازدیدکنندگان باشد (Phitthayaphinant and Nissapa, 2011).
قیمت و دیگر هزینه های مشتری: عبارت است از مبلغی که بابت محصول به حساب شخص یا سازمان منظور می شود. به عبارتی دیگر عنصر قیمت برابر است با مجموع ارزش هایی که مصرف کننده در ازای بهره مند شدن از مزایای حاصل از داشتن یک محصول یا خدمت از دست می دهد. قیمت عنصر غالب و انعطاف پذیری است که درآمد و سهم بازار را برای سازمان تعیین می کند. در صنعت گردشگری تقریبا یک قیمت مشخص برای محصولات و عوامل ارتقایی و تخفیفات وجود دارد. قیمت گذاری به دلیل گسترش رقابت در بسیاری از بازارهای گردشگری داخلی و بین المللی به طور فزاینده ای به یکی از عوامل مهم آمیزه بازاریابی تبدیل شده است (Yelkur, 2013).
فرایند: به معنای روندها، مکانیسم و جریان فعالیت هایی است که خدمت را آماده ارائه می کنند که اساسا بر چگونگی تحویل آن اثرگذار است. در گردشگری، به عنوان یک خدمت فرآیندهایی که منجر به تدارک این خدمات می شوند برای گردشگران بسیار محسوس است چرا که گردشگران نیز در ارائه خدمات مشارکت دارند (Wolf and Crotts, 2011).
مکان: تحویل محصول یه مشتری به اخذ تصمیمات مربوط به زمان . مکان مربوط است که با توجه به ماهیت تامین خدمات، کانال های توزیع ممکن است فیزیکی یا الکترونیکی باشد. کاتلر و آرمسترانگ نیز این عنصر را کلیه سازمان های میانجی می دانند که محصول را به مشتری تحویل می دهند. در واقع، این عنصر در صنعت گردشگری شامل مکان و همچنین بازه زمانی ارائه خدمات گردشگری است (Phitthayaphinant and Nissapa, 2011).
ترویج و ارتقا: این عنصر برای آگاهی مشتریان از محصولات، برانگیختن تمایل و تقاضای آنها و به طور کلی محرکی است برای خرید محصول به طور مستقیم یا از طریق کانال های توزیع. شاید ذکر این نکته که عنصر ارتقا و ترویج اولین عنصر و نقطه ی آغازین بازاریابی گردشگری است که گردشگری را از قوه به فعل در می آورد، اغراق آمیز نباشد. ترویج شامل فروش شخصی، روابط عمومی، تبلیغات و ترویج فروش است (Masarrat, 2012).
اشخاص: این عنصر در واقع، افرادی هستند که موقعیتی کلیدی در اثرگذاری بر ادراک مشتریان از کیفیت خدمات دارند. کنان (۲۰۰۹)، در رابطه با این عنصر به کارکنان سازمان های گردشگری اشاره می کند و آنها را به عنوان مرکز گردشگری بیان می کند چرا که نقش حیاتی در کنترل کیفیت و فروش شخصی دارد (Sarker et al., 2012).
شواهد فیزیکی: شواهد فیزیکی محیطی است که خدمات به مشتریان تحویل داده می شود و همچنین هر نوع کالای فیزیکی که انجام و ارتباط خدمات را تسهیل می کند نیز در این مورد گنجانده می شود. این عنصر در واقع ماهیت طراحی، زیبا شناختی و محیط پیرامون تدارک خدمات اشاره دارد. به دلیل ویژگی ناملموس بودن خدمات (از جمله گردشگری)، محیط فیزیکی قضاوت مشتریان درباره کیفیت خدمات بسیار اثرگذار است. شواهد فیزیکی می تواند دربرگیرنده ی ظاهر و نمای ساختمان، فضای پارکینگ، تجهیزات داخلی، تابلو ها، مواد چاپی و هر نوع نشانه قابل رویت باشد (Maula and Qurnel, 2012).
۲-۲-۵) جایگاه بازرگانی و فعالیت در بازار از منظر اسلام
امروزه یکی از پرسود ترین و جذاب ترین شیوه های کسب درآمد، فعالیت های بازرگانی و به تبع آن بازاریابی است. در همه جای دنیا بخش قابل توجهی از نیروی کار با اشتغال در این حوزه، قسمت عمده ای از درآمد در سطح ملّی و بین المللی را ایجاد می نماید. اسلام نیز فعالیت در بازار را به رسمیت شناخته و حتی آن را تشویق نموده و جایگاه خاصی برای آن قایل گردیده.
شیوه ای پسندیده برای کسب و کار: در آیه ۲۹ سوره نساء، خداوند متعال مومنان را به تجارتی که منصفانه بوده و رضایت ظرفین را دربر داشته باشد توصیه نموده و از اکل مال دیگران به باطل نهی کرده است.
مایه عزت و بی نیازی از خلق و اتکاء به خدا: از دیدگاه معصومین (علیهم السلام) و براساس پارادایم توحیدی آموزه های دینی اسلام، انسان مومن حق ندارد جز در مقابل خالق بی همتای خود اظهار نیاز کند و خداوند نیز هدایت کننده مومنان است. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: به کارهای تجاری بپردازید که آن، شما را از مال دیگران بی نیاز می کند و خداوند عزوجل، پیشه ور درستکار را دوست دارد.
نشانه خردمندی: کسی در بازار موفق است که با قدرت تحلیل و تدبیر، نسبت به تجزیه و تحلیل اقتصادی شرایط آن اقدام و از ذکاوت و زیرکی خاصی برخوردار باشد. تداوم فعالیت در بازار، بی تردید به دامنه معلومات و قدرت تحلیل و تدبیر او خواهد افزود. امام صادق (علیه اسلام) می فرمایند: تجارت کردن خرد را می افزاید.
سیره نبوی: اشتغال الگوهای اخلاقی، عقیدتی و انسانی به عملی خاص، انگیزه ای مهیج و پیش برنده برای فعالیت انسان های پیرو در آن زمینه بوده و نشانگر حرمت، موقعیت و اهمیت آن عمل در نزد فرد الگو می باشد (زمانیان و عزیزی، ۱۳۹۰).
۲-۲-۶) رفتار خریدار و آمیخته بازاریابی
برای تعیین ارتباط بین رفتار خریدار و آمیخته بازاریابی، معیارهای مشخص کننده گرایش خریدار و عناصر آمیخته بازاریابی در انطباق با یکدیگر در یک ماتریس تجزیه و تحلیل می شوند. جدول زیر این انطباق را نشان می دهد. ساختار این ماتریس یک روش یکپارچه برای بازاریابی و ارتباط مستقیم بین گرایش خریدار (۵V) و عناصر آمیخته بازاریابی (۴P) است. بازاریابی بیان می دارد که هر محصول را می توان با یک مجموعه مجزای آمیخته بازاریابی تشریح کرد. با تخصیص منابع سازمانی به ارائه کالا ها و خدمات، چنین استراتژی در نهایت منجر به رسیدن به اهداف شرکت خواهد شد. مشتریان تلاش می کنند تا به یک شیوه منطقی کالاها و خدمات مئنظر خود را پیدا کنند. این فرایند منبع یابی در نهایت باعث می شود مشتری به یک منبع خاص برای نهیه محصولات مراجعه کند. در این فرایند، ۵V، منبعی برای توانمندسازی خریدار در جهت انتخاب منطقی کالاها و خدمات عمل می کند. آمیخته بازاریابی در ستون ها و گرایش خریدار با ۵V در ردیف ها آماده است. در ماتریس فعالیت های خریدار از چپ به راست جا به جا می گردد. این فرایند به عنوان گرایش خریدار شناخته می شود. در آمیخته بازاریابی عرضه کننده باید دریابد گرایش خریدار برای هر خرید چگونه است (Masarrat, 2012).
۲-۳-۱) استان گیلان و جاذبه های گردشگری آن
بخش سوم
جاذبه های گردشگری استان گیلان
استان گیلان، از استانهای شمالی ایران به مرکزیت کلانشهر رشت است. درباره ی نام گیلان و معانی واژه ی گیل، نظرات متفاوتی ابراز شدهاست. لغتنامه دهخدا، واژه ی گیلان را برگرفته از «گیل»، بهاضافه پسوند مکان «ان»، به معنای محل سکونت گیلها دانسته و افزوده است که صورت این واژه در زبان پهلوی، گِلان (Gelan) و نزد یونانیها گِلای (Gelae) بودهاست. این استان، از شمال به دریای خزر و کشور آذربایجان، که از طریق آستارا با آن دارای مرز بینالمللی است، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود میشود. مساحت گیلان ۱۴٬۰۴۴ کیلومترمربع و جمعیت آن طبق سرشماری ۱۳۹۱، ۲٬۴۸۰٬۸۷۴ نفر است. گیلان دهمین استان پرجمعیت و بیست و هشتمین استان وسیع ایران است. تراکم جمعیت در این استان با ۱۷۷ نفر در هر کیلومترمربع جایگاه سوم را در ایران دارد. کلانشهر رشت با داشتن ۴۶ درصد جمعیت کل استان، مرکز و پرجمعیتترین شهر استان گیلان و دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران و پرجمعیتترین شهر سه استان ایران در ساحل دریای خزر است. از دیگر شهرهای پرجمعیت این استان میتوان به ترتیب به شهرهای بندر انزلی، مهمترین بندر ایرانی در حاشیه دریای خزر، لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا، فومن و اشاره کرد. طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. این استان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشتهکوه البرز و بخش غربی کرانههای جنوبی دریای خزر است. گیلان به دلیل برخورداری از طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطبهای گردشگری ایران به شمار میرود که سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر را از سراسر کشور جذب خود میکند. از جمله میتوان به روستای ماسوله و دژ قلعه رودخان در فومن، شهر لاهیجان (پایتخت گردشگری جهان اسلام)، بازارهای انزلی و آستارا اشاره کرد (www.wikipedia.org).
منطقه گیلان دارای بارش فراوان است تا جایی که بارش سالانه شاید به ۱۲۰ سانتیمتر هم برسد. مواد ساختمانی، جز صخره سخت، سریعاً خراب میشوند، و ساختمان های قدیمی تبدیل به تلی از آوار میشوند. درختان و علف های هرز بر این آوارها میرویند و ساختمانهای قدیمی را تبدیل به تپههایی پوشیده از گیاهان میکنند. بسیاری از این تپهها که به گویش محلی به آنها کول، کوتی، دین و دوین میگویند حاشیه ساحل دریا را پر میکنند و هر یک پایگاهی میشوند که واجد ارزش برای کاوش و پژوهش باستان شناسانهاست. به هر حال جز چراغ علی تپه در دهانه گوهر رود، که توسط عزت الله نگهبان کاویده شد و بیشتر به عنوان تپه مارلیک شناخته میشود، هیچ کدامشان تاکنون به طور علمی مورد کاوش و مطالعه قرار نگرفتهاند. ساختمان های دارای ارزش تاریخی هم وجود دارند که بیشترشان در طول تاریخشان مکرراً تعمیر و بازسازی شدهاند. بعضی هایشان ضبط واضحی از تاریخشان دارند، ولی بیشترشان فاقد اسناد اولیه قابل اطمینان اند و باید به شواهد غیرمستقیم مانند تاریخهای حک شده بر درهای ورودی، سنگ قبرها، ضریحهها یا تابوتها برای بازسازی بخشی از گذشته یک عمارت داده شده اکتفا کرده به حدس زدن منشأ آنها خطر کرد (همان منبع).
استان های گیلان و مازندران در ایران دارای بیشترین تعداد بقعه و امامزادهاند که در اصل ائمه زیدی هستند. مقبره سید جلال الدین اشرف فرزند امام هفتم شیعیان در آستانه اشرفیه زیارتگاه شیعیان است. سوغاتی گیلان به دو دسته خوراکیها و صنایع دستی تقسیم میشود. محصولات کشاورزی و دامی، پرندگان، ماهیها، ترشیجات و مربا، صنایع دستی ابریشمی، چوبی و حصیری از جمله سوغاتیهای گیلان هستند. سوغات گیلان خصوصاً مصنوعات روستایی شدیداً با آداب و سنن سازندگان آن پیوند دارد و تابع شرایط جغرافیایی محیط است. مهمترین و بهترین سوغات گیلان عبارتند از: ماهی سفید، چای، کلوچه، بادام زمینی، زیتون، برنج و صنایع دستی. در مناطق مختلف با توجه به فرهنگ منطقه صنایع دستی خاصی رایج است. مثلاً سفالگری در املش و جیرده، شالبافی در تالش و توسط گالشها. چموش و چارق دوزی در ماسوله رایج است. همچنین نمد و بامبو بافی، فرش و گلیم و قلابدوزی در مناطق مختلف رایج است. جهانگردان به مصنوعات چوبی زیبای گیلان علاقهمندند (همان منبع).
جاذبههای طبیعی گیلان را میتوان به بخش های زیر تقسیم کرد: (همان منبع)
سواحل دریا: شهرهای رودسر، آستارا، بندر انزلی، کلاچای، چابکسر و کیاشهر، در کنار دریا قرار دارند. طول ساحل دریا، در استان گیلان به ۲۲۰ میرسد.
تالابها: تالاب انزلی، از جمله زیباترین مناظر آبی ایران است. تالاب انزلی، از مهمترین تالابهای جهان محسوب میشود که به همین دلیل، کنوانسیون بینالمللی تالابها، در این شهر مورد تصویب واقع شده است. این تالاب، از سال ۱۳۸۴ خورشیدی در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.
جنگلها: جنگلهای لنگرود در لیلا کوه، جنگلهای تالش، جنگلهای لاهیجان و جنگلهای دیلمان و سیاهکل از جمله جنگلهای زیبا و دیدنی گیلان است که علاوه بر این رودها، آب های معدنی و بزرگترین دریاچه جهان (دریاچه کاسپین) که در شمال این استان واقع شده است
مناطق ییلاقی گیلان که در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار میگیرند، عبارتند از: نواحی ییلاقی جواهردشت؛ در ارتفاعات شرق گیلان، منطقه شمالی کوه زیبای سماموس قرار دارد و ییلاقِ نواحی چابکسر، قاسم آباد، واجارگاه، کلاچای و رحیمآباد به شمار میرود. این ییلاق، از زیباترین نقاط جغرافیایی ایران محسوب میشود. ییلاقهای واقع در مسیر دره رودخانه پلرود شهر کلاچای همینطور ییلاقهای دیلمان و اسپیلی؛ ییلاقهای این ناحیه، هم از نظر چشمانداز و هم از نظر آثار تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت بسیار است. ییلاقهای نواحی رودبار؛ این ییلاقها را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد: نخست ییلاقهای واقع در شرق سفیدرود که عمدتاً در بخش عمارلو، توتکابن و پرهسر قرار دارند و همچنین ییلاقهای تالش و آستارا. روستای سرولات و منطقه ییلاقی جواهردشت از کم نظیرترین مناظر طبیعی و گردشگری شرق گیلان و عروس طبیعت شهرستان رودسر است. جواهردشت جواهری در خطه سرسبز گیلان است. طبیعت بکر، دشت های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ناپذیر و…
خانه منجم باشی: در شهرستان لنگرود بیانگر اهمیت این شهر در دوره قاجار است. این خانه به خانواده منجم باشى تعلق داشته که با روى کار آمدن آقا محمد خان قاجار صاحب نام شدند. سالن و تزئینات این خانه نمونه اى از هنر معمارى گیلان در دوره قاجار است.
قله درفک: آتش فشان خاموش منطقه گیلان است، این قله از دیرباز در اذهان کوهنوردان طنین انداز بوده است و جلوه گر کوهی ستبر و زیباست. از نقاط دیدینی این کوه باید به یخچال درفک (کاسه آتشفشان در قله ی آن)، اشاره کرد. در کاسه درفک که بزگترین دهانه آتش فشان ایران قرار دارد.
گل سوسن چلچراغ: نخستین گیاهی است که به عنوان میراث ملی در ایران به ثبت رسیده است. از آنجا که شکوفه های این گل با رنگ سفید به صورت واژگون باز می شوند نام سوسن چلچراغی به خود گرفته است. انتهای گلبرگ های آن پوشیده از دانه های برجسته و پرچم های بسیار بلند است. قامت این گل حدود یک متر است. در منطقه ای جنگلی کنار جاده کوهستانی لاهیجان به طرف دیلمان آبشار بسیار زیبایی به نام آبشار لونک واقع شده است این آبشار دو قولو و دارای طبیعت بکر و دیدنی است و تنها یکی از آبشارهای کوچک و بزرگ این منطقه می باشد.
شیطان کوه (استخر و بام سبز لاهیجان)- لاهیجان
در لاهیجان زیبایی های طبیعت و شهرسازی همدیگر را تکمیل کردهاند، شیطان کوه از مناطق زیبای لاهیجان است، در گذشته به این منطقه شاه نشین کوه می گفتند و برکه ای که ۲۰۰ متر عرض و ۷۰ متر طول داشت در جلوی آن بود که برای انبار کردن آب در امر آبیاری از آن استفاده می شد.
فرم در حال بارگذاری ...