وبلاگ

توضیح وبلاگ من

نگارش پایان نامه در رابطه با بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سرشت و منش در گروهی از همرا ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

منش توسعه نیافته ،به ویژه خود راهبری پایین و همکاری پایین، پیش بینی کنندگان اختلال شخصیت اجباری به علاوه اختلال شخصیتی خود شیفتگی هستند(دی فرویت[۱۰۸]، دی کلرک[۱۰۹]،وان دی وایل[۱۱۰] ،وان هیرینجن[۱۱۱]،۲۰۰۶). نوجویی بالا و پاداش وابستگی بالا پیش بینی کنند گان استعداد برای اعتیاد به مواد می باشند در حالی که آسیب پرهیزی بالا وخود فراروی بالا با پاداش وابستگی پایین، زمینه را برای جنون جوانی(اسکیزوفرنی)فراهم می آورد(کلونینجر، ۲۰۰۴،اسمیت[۱۱۲]، کلونینجر، هارمز[۱۱۳]، سینریسکی[۱۱۴]،۲۰۰۸).
پایان نامه
آسیب پرهیزی بالا وپاداش وابستگی پایین، آغاز افسردگی اساسی و واکنش رفتاری مربوط به بیماران با افسردگی اساسی را پیش بینی می کند(کلونیجر، شوراکیک، پرزبیک، ۲۰۰۶).
به گفتۀ آدا وکلونینجر(۲۰۱۱)، شخصیت تنها مورد مهم برای پیش بینی یا شرح علم آسیب شناسی روانی به شمار نمیرود بلکه بر روی وضعیت های موثر، تنظیم احساسات و درک آسایش دارای اهمیت میباشد. کلونینجر در سال(۲۰۰۴)، مدعی شد افرادی که آسیب پرهیزی کمتر و پاداش وابستگی بیشتر دارند و کسانی که خود راهبرتر و وابسته به همکاری و خود فراروی تری هستند، افرادی سالم ترو شادتری خواهند بود که منجر به زندگی رضایت مندتری خواهد شد.
فهم ساختاری ابعادی طبقه بندی های تشخیصی موجود می تواند در تشخیص اختلالات شخصیت و افتراق آنها از یکدیگر کمک کننده باشد که این موضوع در مطالعات غربی با بهره گرفتن از پرسشنامه سرشت و منش روی بیماران بستری و سر پایی به اثبات رسیده است(شوراکیک، وایتهد[۱۱۵]، پرزبیک، کلونینجر، ۱۹۹۳؛ شوراکیک و همکاران، ۲۰۰۲).
پرسشنامه سرشت و منش همچنین در ارزیابی آسیب شناسی روانی همبود کمک کننده است. به این دلیل که تفاوت های بالینی بین و درون انواع مختلف نشانگان های آسیب شناسی روانی شامل اختلالات اضطرابی، خلقی و خوردن وهمچنین سوء مصرف مواد با تفاوت در نیمرخ های پرسشنامه سرشت و منش مرتبط است، پاسخ متفاوت به داروهای روان گردان شامل داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی به طور قوی با متغیرهای سرشتی پرسشنامه سر شت و منش در ارتباط است. برعکس مقیاس های منش به عنوان اهدافی برای گسترش روان درمانی تخصیص یافته اند ودر برخی از روان در مانیها که در حال حاضر مورد استفاده می باشند، به کار گرفته می شوند(کلونینجر و شوراکیک، ۱۹۹۲،۱۹۹۴).
نظر به این که استفاده ازیک ابزار با اهداف پژوهشی و بالینی، مستلزم وارسی ویژگی های روان سنجی آن ابزار در جمعیت مورد نظر است و با توجه به کاربردگسترده این ابزار در جمعیت های بهنجار و نابهنجار، علاقه فزاینده ای به وارسی ویژگی های روان سنجی TCI در پژوهش های مختلف مشاهده می شود. ضرورت وارسی شاخص های روان سنجی این ابزار در داخل کشور از اهمیت بیش تری برخوردار است.

اهداف پژوهش
۱-۴-۱ هدف کلی
بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سر شت و منش(TCI) در گروهی از همراهان مراجعه کنندگان به درمانگاه های شیراز.
۲-۴-۱ اهداف کاربردی:
یافته های این پژوهش درکار های بالینی می تواند برای بسیاری از مشکلات تشخیصی راه گشا باشد. با تحقیق بر روی جمعیت های بالینی از جمله بیماران مبتلا به اختلال های خلقی، اختلال های اضطرابی، اختلال های افسردگی و غیره، می توان نیمرخ روانی هر یک از این اختلال ها را ارائه داد. بی شک، نیمرخ بالینی به دست آمده از واحدهای تشخیصی مختلف می تواند متخصصان بالینی رادر امر تشخیص یاری رساند.
آماده کردن آزمون برای استفاده در محیط های آموزشی و احتمالاً دستیابی به معیارهایی برای شغل یابی وانتخاب رشته، از دیگر اهداف کاربردی مورد نیاز جامعه ما است. دستیابی به معیار هایی برای کار روان درمانی و مشاوره واحتمالا مشاوره های قبل از ازدواج می تواند از دیگر اهداف کاربردی این پرسشنامه است. ارزیابی ویزگی های شخصیتی زوج های موفق و خوشبخت، سرنخ های مهمی را برای مشاورههای قبل از ازدواج ودر جهت زوج یابی بهینه در اختیار قرار می دهد. همچنین ارزیابی ویژگی ها وخصلت های شخصیتی مراجعه کنندگان برای روان درمانی، کار حرفه ای کمک به مراجعان را سامانمندتر می کند.
۵-۱ سوال های پژوهش
۱- آیا پرسش نامه سرشت و منش از روایی قابل قبولی برخوردار است؟
۲- آیا پرسش نامه سرشت و منش از پایایی قابل قبولی برخوردار است؟
۳-آیا پرسشنامه سرشت و منش با سن همبستگی معنی داری دارد؟
۴-آیا بین دو جنس در مقیاس های پرسش نامه سرشت و منش تفاوت وجود دارد؟
۶-۱ تعاریف نظری وعملیاتی متغییر ها
۱-۶-۱ تعریف نظری
در سطح نظری؛ شخصیت از اجزای سرشتی و منش تشکیل شده است. سامانه های سرشتی در مغز دارای سازمان یافتگی کار کردی متشکل از سامانه ای متفاوت و مستقل از یکدیگر برای فعال سازی، تداوم و بازداری رفتار در پاسخگویی به گروه های معینی از محرک هاست. منش شناسی شخصیت به تفاوت های بین فردی در پندارهای مربوط به خویشتن و به اهداف و ارزش های فردی اشاره دارد، ب
ه عبارت دیگر منش شامل دریافت های منطقی درباره خود، دیگران ودنیا است و بیشتر ویژگی هایی را شامل می شود که تحت تأثیر عوامل محیطی در ساختار شخصیتی فرد پدید آمده است(کلونینجر،۱۹۸۷، کلونینجر و همکاران، ۱۹۹۳).
نوجویی: فعال سازی رفتار در پاسخ به محرک های جدید و نشانه های پاداش و رهایی از تنبیه است. تفاوتهای فردی در چنین قابلیتی نوجویی نامیده می شود(کلونینجر،۱۹۹۱،۱۹۸۷).
آسیب پر هیزی: بازداری رفتاری در پاسخ به محرک های تنبیه یا نبودن پاداش است که در هنگام بروز چنین علایمی در محیط فعال می گردد پس تفاوتهای فردی راکه با قابلیت وقفه یا بازداری رفتاری مرتبط می گردد، آسیب پرهیزی نامیده می شود(کلونینجر،۱۹۹۱،۱۹۸۷).
پاداش وابستگی: رفتاری که با پاداش تقویت می شود معمولاً تا مدتی پس از قطع پاداش ادامه می یابد که تفاوتهای فردی در تداوم پاسخ پس از قطع پاداش، پاداش وابستگی نامیده میشود(کلونینجر،۱۹۹۱،۱۹۸۷).
پشتکار: سخت کوشی، تداوم در عمل علیرغم فشارها، پیش قدم در انجام امور و عدم خستگی و رنجش در مقابله با انتقاد است، انطباق پذیری با شرایط پیش بینی نشده وچالشگر در برابر سختی کار(کلونینجر،۱۹۹۱،۱۹۸۷).
خود راهبری: بر پایه پنداشت از خویشتن به عنوان یک فرد مستقل که دارای زیر مجموعه های وحدت، احترام، عزت، تاثیر بخشی، رهبری و امید است تعریف شده است(کلونینجر،۱۹۹۴).
همکاری:همکاری برپایه پنداشت از خویشتن به عنوان بخشی از جهان انسانی و جامعه قرار دارد که از آن حس اجتماعی، رحم، شفقت، وجدان و تمایل به انجام امور خیریه مشتق می شود(کلونینجر،۱۹۹۴).
خود- فراروی: بر پایه مفهومی از خویشتن به عنوان بخشی از جهان و منابع پیرامون آن مطرح شده است که با پندار های حضور راز گونه، ایمان مذهبی، متانت و صبوری غیر مشروط همراه است(کلونینجر،۱۹۹۴).
۲-۶-۱ تعریف عملیاتی متغیر ها:
ویژگی های روان سنجی: تحلیل های تخصصی نمراتی که آزمودنی از پاسخ دادن به آزمون سرشت و منش کلونینجر(TCI) بدست می آورد که از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین مقیاس ها وزیر مجموعه آنها ثبات وپایایی آزمون صورت می گیرد و هم چنین از طریق تحلیل عاملی روایی این پرسشنامه تبیین می گردد.
نوجویی: نمره‌ای که آزمودنی از پاسخ دادن به سئوالات خرده مقیاس نوجویی به تست I TC بدست می آورد.
آسیب پرهیزی: نمره‌ای که آزمودنی از پاسخ دادن به سئوالات خرده مقیاس آسیب پرهیزی به تست TCI بدست می آورد.
پاداش وابستگی: نمره‌ای که آزمودنی از پاسخ دادن به سئوالات خرده مقیاس پاداش وابستگی به تست TCI بدست می آورد.
پشتکار: نمره‌ای که آزمودنی از پاسخ دادن به سئوالات خرده مقیاس پشتکار به تست TCI بدست می آورد.
خود راهبردینمره‌ای که آزمودنی از پاسخ دادن به سئوالات خرده مقیاس خودراهبردی به تست TCI بدست می آورد.
همکارینمره‌ای که آزمودنی از پاسخ دادن به سئوالات خرده مقیاس همکاری به تست TCI بدست می آورد.
خودفراروی: نمره‌ای که آزمودنی از پاسخ دادن به سئوالات خرده مقیاس خودفراروی به تست TCIبدست می آورد.
فصل دوم
ادبیات پژوهش
در این فصل ابتدا درباره مفهوم شخصیت از دیدگاه مختلف بحث شده سپس به عوامل موثر بر شخصیت و تحلیل عوامل و نظریه های عاملی شخصیت مورد بحث قرار گرفته است و آنگاه به نظریه زیستی شخصیت که نظریه شخصیتی سرشت و منش است پرداخته وسرانجام تعدادی از پژوهشهای که مربوط به ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه سرشت و منش و همچنین پژوهشهای مرتبط با آن ارائه شده است.
۱-۲ شخصیت
شخصیت از بنیادی ترین مفاهیم روان شناسی است که در بین روان شناسان در تعریف شخصیت تفاوت و اختلاف نظر وجود دارد. اکثر آنها اتفاق نظر دارند که ریشه کلمه شخصیت کلمه لاتین"persona"به ماسکی یا نقابی اشاره دارد که توسط هنر پیشه های نمایشنامه های داستانی در یونان باستان به کاربرده می شد.این هنر پیشه های یونانی، ماسکی را برای نمایش یک نقش به صورت خود می زدند، اما این نگاه سطحی از شخصیت در این مسیر یک تعریف پذیرفتنی نبوده است و هنگامی که روان شناسان از واژه شخصیت استفاده می کنند، اشاره به این مطلب دارند که گاهی اوقات افراد بیش از یک نقش را بازی می کنند(فیست،فیست[۱۱۶]).
اتکینسون و هیلگارد[۱۱۷] (۱۹۹۳)، شخصیت را الگوهای رفتار و شیوه های تفکرکه سازگاری فرد با محیط راتعیین می کنند، می داند و به نظر فرگوسن[۱۱۸](۱۹۷۰)شخصیت الگویی از رفتار اجتماعی و روابط اجتماعی متقابل است. بنابراین، شخصیت یک فرد مجموعه راه هایی است که او نوعاً به دیگران واکنش و یا با آنها تعامل می کند(کریمی،۱۳۸۶)
بنیانگذار مطالعات نوین شخصیت گوردن آلپورت[۱۱۹](۱۹۳۷)، شخصیت را بدین گونه تعریف می کند، سازمان پویایی از سیستم های روان تنی فرد است که رفتار وافکار خاص او را تعیین می کند. شخصیت الگوی منحصر به فرد صفات شخصیتی است (کر یمی ،۱۳۸۸)
شخصیت مفهومی است که هم به صورت عامیانه وهم به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد .اصولاً هر کسی خوصیات، منش، توانایی هاو ویژگی های منحصر به فردی دارد که ال
گوی رفتاری، شیوه های پاسخ دهی، واگنش های وی را به محیط درونی وبیرونی نشان می دهد که این خوصیات شخصیت وی را شکل می دهند. شخصیت انسان ها همیشه مورد توجه بوده و توجه محققان و صاحب نظران بسیاری را به خود جلب کرده است(کریمی،۱۳۸۶).


فرم در حال بارگذاری ...

« راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره : بررسی اثر نانو ذرات خاک‌رس بر خواص پلی اتیلن اتصال عرضی ...بررسی مقاومت افزایش یافته به آنتی بیوتیک‌های گروه آمینوگلیکوزیدی (HLAR) ... »
 
مداحی های محرم