یک مجموعه قانون فازی با هشت قانون N=8 توسط دانش حسی-ذهنی طراحی شده است. ورودی ها، سه دسته حسگر مادونقرمز ربات کپرا، که در بخش پیش به آن اشاره شد، میباشند (SL، SF و SR)؛ که تقریبا دید ۱۸۰ درجه از محیط اطراف به دست می دهند. برای کاهش تعداد قوانین تنها دو صفت زبانی برای ورودی ها در نظر گرفته شده است: نزدیک (Near یا N) و دور (Far یا F) که توابع عضویت آنها در شکل(۴-۳) نشان داده شده است. یکی دیگر از ورودی ها پارامتری به نام P میباشد، که تعیین می کند کدامیک از موانع راست یا چپ نزدیکتر هستند. این امر، با مقایسه مقادیر حسگرهای راست و چپ به صورت زیر انجام میپذیرد:
شکل(۴-۳): توابع عضویت فازی ورودی
خروجیها سرعت ربات ( ) و زاویه چرخش ( ) می باشند. شکل(۴-۴) راستای محاسبه زاویه چرخش را در دستگاه کارتزین نشان میدهد. سرعت هر قانون فازی Si (۱≤i≤N) یک مقدار ثابت میباشد که سه مقدار صفر zero(Z) و کم و زیاد را میپذیرد. و ثابتهایی کوچکتر از ۱
می باشند که . بیشترین سرعت در نظر گرفته شده برای ربات میباشد. ثابتهای و با آزمایش سرعت ربات به دست میآیند. زاویه چرخش ( ) با صفات زبانی مطابق جدول(۴-۱)توصیف می شود. محدوده این صفات متقارن هستند بدین معنی که و .
شکل(۴-۴): نمایش راستای محاسبه زاویه چرخش در دستگاه کارتزین
جدول(۴‑۱): محدوده صفات زبانی زاویه چرخش
صفر | کوچک و مثبت | بزرگ و مثبت | کوچک و منفی | بزرگ و منفی |
Z(Zero) | PS(Positive Small) | PB(Positive Big) | NS(Negative Small) | NB (Negative Big) |
۰ | [۰ ۹۰] | [۹۰ ۱۸۰] | [-۹۰ ۰] | [-۱۸۰ -۹۰] |
قوانین فازی به صورت زیر هستند:
مدل فازی به کار گرفته شده مدل سوگنو یا تاکاگی سوگنو میباشد [۵۰]. سرعت خطی توسط معادله(۴-۳) محاسبه می شود که در آن αi درجه درستی قانون iام است و با بهره گرفتن از حاصلضرب درجه عضویتهای ورودی ها محاسبه میشود (معادله(۴-۴)).
(۴-۳)
(۴-۴)
برای هر قانون، شش (J=6)مقدار پیشنهادی زاویه چرخش (φ[i,j], 1≤ j≤J) وجود دارند. این شش زاویه چرخش در بازههای از پیش تعیین شدهای به صورت یکنواخت توزیع شدهاند. این بازهها با تقسیم حداکثر بازهی زاویه چرخش (با طول۳۶۰ درجه) به پنج قسمت مساوی به دست می آید (جدول(۴-۱)). به هریک از این گزینه های زاویهی چرخش یک مقدار q منتسب میباشد (q[i,j]). مقادیر گزینه های زاویه چرخش φ[i,j] از پیش تعیین میشوند، درحالیکه تصمیم گیری در مورد انتخاب یکی از آنها به عنوان خروجی یک قانون، به صورت برخط و توسط یادگیری Q انجام می شود. برای به دست آوردن زاویه چرخش ربات، رویکرد یادگیری Q فازی به کار گرفته شده است (شکل(۴-۵)). Q یک ماتریس با ابعاد N J میباشد، که درایههای آن q[i,j] میباشند و مقادیر اولیه این داریهها صفر میباشند. از میان شش گزینه پیشنهادی برای خروجی زاویه چرخش هر قانون، گزینهای که دارای بیشترین مقدار q میباشد انتخاب میشود و در محاسبه زاویه چرخش نهایی ربات لحاظ میشود (معادلات (۴-۵) و (۴-۶)).
در لحظه t=0 حالت محیط xt ((SL,SF,SR)=FFF) مشاهده می شود.
برای هر قانون زاویه چرخش φ[i,j] با بیشترین مقدار q انتخاب می شود.
زاویه چرخش نهایی ϕ(xt) و مقدار Q(xt,ϕ(xt)) محاسبه می شود.
زاویه چرخش محاسبه شده ϕ(xt) اعمال می شود و حالت جدید xt+1 مشاهده می شود.
سیگنال تشدیدی rt دریافت می شود.
ارزش حالت جدید xt+1 تخمین زده می شود .(Vxt+1)
مقادیر q[i,j] بهروز میشوند.
t←t+1 و گامهای فوق تکرار میشوند.
شکل(۴-۵): الگوریتم یادگیری Q فازی
(۴-۵)
(۴-۶)
حالت محیط xt، در هر گام همان حالتهای فازی شدهی حسگرهای مادونقرمز ربات میباشند مانند (SL,SF,SR)=FFN. در هر گام بیشترین مقادیر q که زاویه چرخش متناظر به آنها برای خروجی قوانین انتخاب شده اند با به کارگیری به ترتیب معادلات (۴-۷) و (۴-۸) و (۳-۲) و (۴-۹) به روز می شوند.
(۴-۷)
(۴-۸)
فرم در حال بارگذاری ...