۱۹۷۹
نخستین ویرایش کتاب کیفیت رایگان است اتر کرازبی
۱۹۸۰
توجه تعدادی از شرکت های آرمریکایی به نظام تولید بهنگام
۱۹۸۱
نظریه Z ویلیام اوچی
۱۹۸۲
نخستین ویرایش کتاب کیفیت، بهره وری و شرایط رقابت اثر دمینگ.
۱۹۸۷
نخستین ویرایش استانداردهای مدیریت کیفیت سری ISO، ایجاد جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج (MBNQA).
۲-۱-۳- فلسفه مدیریت کیفیت فراگیر
مدیریت کیفیت فراگیر، دارای فلسفه و مجموعهای از اصول است که شالودهای برای بهبود مستمر سازمان است. این سیستم تمام افراد را در سازمان درگیر میکند. در محیط مدیریت کیفیت جامع مشتری و رضایت او در کانون توجه سازمان قرار دارد. تمرکز بر مشتری، بهبود مستمر و مشارکت کامل سه اصل اساسی مدیریت کیفیت جامع هستند. این سه اصل در رهبری، آموزش، ساختار، ارتباطات، پاداش و قدردانی و ارزیابی مورد توجه قرار گرفتهاند (کیوآزی[۳۶]،۱۹۹۵).
سیستم مدیریت کیفیت فراگیر یک پیکره متحرک و معنادار است، هدفمند و زنده است که همه اجزایش از یک قلب تغذیه میشوند و با یک روح زندهاند. این سیستم مدلی است مبتنی بر حرکت نه ثبوت؛ و در طراحی مدل اجرایی آن باید جهت حرکت را تعیین و تکامل مستمر سازمان را نشانه گرفت، نه شکل بودن آن را. در حقیقت میتوان گفت مدیریت کیفیت فراگیر یک مکتب است، همانگونه که رفتار، احساسات و عقاید یک انسان صاحب مکتب، از قبل قابل پیش بینی است. ، در مدل مدیریت کیفیت جامع نیز مبانی و نوع رفتار و نتایج مدیریت را میتوان از پیش تعیین نمود. فلسفه و رسالت مدیریت کیفیت فراگیر، حفظ سازمان در مرحله تکامل از چرخه عمر، سازمانی میباشد که ریشه در کایزن دارد و کایزن پل علم و عمل است (حاجی شر یف، ۱۳۷۶).
نیازمندیهای اساسی مدیریت کیفیت فراگیر
۱- تعهد و حمایت مدیریت ارشد
۲- مداوم و بلند مدت بودن آن
۳- مشتری گرا بودن
۴- درگیر کردن همه کارکنان
۵- آموزش
۶- کارگروهی
۷- سیستم شناسایی و پاداش
۸- ارتباطات
۹- مشارکت
۱۰- اندازه گیری (مرشز و مریچ[۳۷]، ۱۹۹۷).
کانجی[۳۸] (۲۰۰۰) دلایل و ضرورت استقرار مدیریت کیفیت فراگیر را به صورت زیر بیان میکند:
- شرایط رقابتی جهان امروز،
- رضایت مشتری،
- بهبود روحیه کارکنان،
- بهبود کارایی،
- بهبود مستمر،
- جذب مشتریان بیشتر،
- تشویق کارهای تیمی،
- به حداقل رساندن هزینه ها،
- غلبه بر نقاط ضعف و حل مسائل فعلی،
۱۰ . رقابت برای جذب سرمایه،
۱۱ . مدیریت کردن تغییرات،
- ترویج یک فرهنگ مثبت (کانجی، ۲۰۰۰).
فرم در حال بارگذاری ...