عبارت است از فعالیت های که دانش را در سیستم ماندگار می کند در این راستا صاحبنظران به مهمترین عاملی که اشاره می کنند حافظه سازمانی نام دارد و آن عبارت است از توانایی سازمان برای حفظ و نگهداری دانش. (حقیقت منفرد و هوشیار، ۱۳۸۹، ۷۴)
ذخیره سازی و سازماندهی دانش به مستندسازی، دسته بندی، انباشت، بایگانی، نگهداری و آماده سازی دانش به منظور تسهیل و توزیع و به کارگیری باز می گردد. (اخوان و دیگران، ۱۳۹۱، ۱۸۱)
۲-۱۱-۳- تسهیم دانش
شامل رفتارهای بسیار گوناگونی نظیر ارتباط، ترجمه، تفسیر، پالایش و ارائه دانش است. تسهیم دانش به انتقال دانش یا انتشار دانش اطلاق می گردد و به فرآیندی که به وسیله آن دانش از فردی به فردی دیگر، از اشخاص به گروه ها و از یک گروه به گروه دیگر انتقال می یابد، اشاره دارد. (حقیقت منفرد هوشیار، ۱۳۸۹، ۷۵ و ۷۴)
تسهیم و اشتراک دانش به صورت دو کنش در نظر گرفته می شود: ۱) انتقال (فرستادن یا عرضه دانش به یک گیرنده بالقوه) ۲) جذب دانش توسط آن فرد یا گروه (علیقلی و دیگران، ۱۳۹۰، ۳۵)
۲-۱۱-۴- بکارگیری دانش
دانش به خودی خود ارزشمند نیست. زمانی ارزشمند خواهد بود که به کار گرفته شود یعنی دانش سازمانی باید در جهت خدمات، فرآیندها و محصولات سازمان به کار گرفته شود. (حقیقت منفرد و هوشیار، ۱۳۸۹، ۷۵)
فرایند به کارگیری دانش، فرایندی است که در آن دانش به اصطلاح فعال می شود و برای ارزش آفرینی در سازمان آماده می گردد. (فضلی و علیشاهی، ۱۳۹۱، ۷۷)
آخرین مرحله، به کارگیری دانش، مهم ترین فرایند مدیریت دانش است، چرا که شناسایی، تولید، سازماندهی و انتشار دانش، به تنهایی بهره برداری و کسب سود از دانش را تضمین نمی کنند. (اخوان و دیگران، ۱۳۹۱، ۱۸۱)
۲-۱۲- مدل ها و روش های اندازه گیری مدیریت دانش
از آنجا که تاکنون مدلی در مدیریت دانش که مورد توافق همگانی باشد، موجود نیست بنابراین لازم است تا ضمن آشنایی با مدل های ارائه شده در این زمینه برحسب مورد و تناسب با موضوع موردنظر از آن ها بهره جست.
مروری کلی بر مدل های اصلی
در جدول ۲-۱ خلاصه ای از ۲۴ مدل دانش که از سوی نویسندگان و مؤسسات مختلف عرضه گردیده، برای ایجاد یک نگرش کلی ارائه شده است.
جدول شماره ۲-۱: خلاصه ۲۴ مدل دانش
مراحل مدل |
۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ | ۶ | ۷ | |||||
Ruggles | فراگیری | تسخیر و نمایش دانش | انتقال دانش | |||||||||
Odel | شناسایی دانش | جمع آوری دانش | تبدیل دانش | سازماندهی دانش | بکارگیری دانش | توزیع دانش | ایجاد دانش | |||||
Weggeman | تعیین دانش |
فرم در حال بارگذاری ...