روش شناسی یا متدولوژی وسیله شناخت هرعلم است. روش شناسی در مفهوم مطلق خود به روش هایی گفته می شود، که برای رسیدن به شناخت علمی از آن ها استفاده می شود و روش شناسی هر علم نیز روش های مناسب و پذیرفته آن علم برای شناخت هنجارها و قواعد آن است. روش های شناخت را باید از روش ها و فنون اجرای آن ها متمایز دانست، چرا که اجرای هر قاعده پس از شناخت آن قاعده ممکن می گردد(ضیایی بیگدلی ، ۱۳۸۴ ،۹). از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف ها و ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش های تحقیق است(خاکی، ۱۹۲،۱۳۷۹).
از منظر علمی، پژوهش را بررسی کامل موضوع به گونه ای منظم و منسجم و براساس روش های عینی، به منظور کسب اطلاعات یا کشف اصول وابسته به آن تعریف کرده اند(دانایی فرد و همکاران،۱۳۹۰). به منظور انجام یک پژوهش صحیح، باید پیش از انجام، نوع اطلاعات مورد نیاز، روش های حصول به نتیجه و فنون تجزیه و تحلیل به درستی و دقیق مشخص شود(دانایی فرد و همکاران،۱۳۹۰). لذا برآنیم که در این فصل روش تحقیق، متغییرهای تحقیق، نحوه اندازه گیری متغییرها،روش جمع آوری اطلاعات، جامعه آماری، روشهای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون های آماری مربوط به این پژوهش را بررسی نماییم.
نوع و روش تحقیق
انتخاب روش با توجه به موضوع، اهداف وامکانات اجرای مسئله مورد پژوهش صورت می گیرد، که منظور از آن مشخص کردن روش تحقیقی است که برای موضوع خاص لازم می باشد(دلاور،۳۴،۱۳۹۱). با توجه به مطالب گفته شده، این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی می باشد، چون در مورد یکی از موضاعات یا مسائل سازمان ها و شرکت های تجاری انجام می گیرد. ونتایج و یافته های آن می تواند برای حل مشکلات یا پاسخگویی به پرسش های مدیران ارشد در این زمینه مفید باشد. همچنین این تحقیق از آنرو که وصف کننده ی وضع موجود می باشد، توصیفی و از آنرو که داده های مورد نیاز آن با بهره گرفتن از روش نظرسنجی نمونه به جهت بررسی توزیع ویژگی های جامعه حاصل شده است پیمایشی و از آنرو که ارتباط بین دو متغیر مستقل و متغیر وابسته را مورد بررسی قرار می دهد، همبستگی است.
جامعه آماری مورد مطالعه
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد(سکاران،۲۹۴،۱۳۹۰). جامعه آماری در این پژوهش مدیران ارشد و مدیران واحد بازاریابی و فروش شرکت های تولیدی در سطح استان کرمانشاه می باشد که تعداد آنها همانطور که در روش نمونه گیری محاسبه می شود ۳۱۱ نفر است.
روش نمونه گیری و حجم نمونه
نمونه گیری پژوهش حاضر به روش تصادفی طبقه ای است. در تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. براساس آمار اخذ شده از اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تعداد شرکت های تولیدی در سطح استان کرمانشاه ۸۱۸ شرکت می باشد. با توجه به جمعیت آماری مورد نیاز یعنی تعداد مدیران ارشد و مدیران واحد بازاریابی در هر شرکت که حداکثر ۲ نفر می باشند. حجم جمعیت آماری برابر۱۶۳۶ نفرمی باشند. به این صورت :
۱۶۳۶=۲×۸۱۸ که با قرار دادن آن در فرمول کوکران :
n=حجم نمونه
N=حجم جمعیت آماری
P=نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین
d=درجه اطمینان با دقت احتمالی مطلوب
Z=درصد خطای معیار ضریب اطمینان قابل قبول
q=نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین
با لحاظ کردن درصد خطای معیار ضریب اطمینان قابل قبول (Z) به مقدار ۹۶/۱ و نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین (P) به مقدار ۵/۰ و درجه اطمینان با دقت احتمالی مطلوب (d) به مقدار ۰۵/۰ و حجم جمعیت آماری (N) به مقدار ۱۶۳۶ و جای گذاری در فرمول فوق تعداد نمونه مورد نیاز برابر ۳۱۱ نفر می شود، که با توجه به احتمال عدم برگشت پرسشنامه ها ونیز مخدوش بودن آن ها تعداد ۳۲۰ پرسشنامه میان اعضای نمونه توزیع گردید. از آنجا که روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای می باشد توزیع پرسشنامه ها بعد از طبقه بندی شرکت ها بر حسب محصول تولیدی طبق جدول زیر انجام گرفت.
جدول ۳-۱- نحوه توزیع پرسشنامه بر حسب محصول تولیدی
ردیف | گروه شرکت تولیدی | تعداد | تعداد پرسشنامه |
۱ | صنایع ساختمانی | ۲۸۱ | ۱۰۷ |
۲ | صنایع غذایی | ۱۵۴ | ۵۹ |
۳ | صنایع لبنی | ۱۶ | ۶ |
فرم در حال بارگذاری ...