فصل چهارم: (تحلیل داده ها و یافتههای تحقیق)
۴-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………۵۳
۴-۲-آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………..۵۴
۴-۳ یافته های استنباطی………………………………………………………………………………………………………………..۷۶
فصل پنجم: (نتیجه گیری وپیشنهادها)
۵-۱ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..۸۳
۵-۲ نتیجه گیری آزمون فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………….۸۳
۵-۳ پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………………………..۸۶
۵-۳-۱ پیشنهادهای اجرایی حاصل از نتایج آزمون فرضیات……………………………………………………………۸۶
۵-۳-۲ پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………۸۷
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………..۸۹
منابع لاتین ……………………………………………………………………………………………………………………………..۹۱
ضمائم و پیوست ها
Abstract…………………………………………………………………………………………………………………………….92
چکیده
هدف: این پژوهش به بررسی تاثیر اجرای طرح های اشتغال زایی بر توانمند سازی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی در استان کرمانشاه پرداخته است. پژوهش حاضر توصیفی و در روش اجرا از زمینه یابی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه خانوار های تحت حمایت کمینه امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه که ۱۳۲۵۱ خانوار بودند. بودند. نمونه آماری نیز با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی و براساس جدول مورگان تعداد ۳۶۰ نفراز کارکنان انتخاب شدند و سپس از طریق به منظور گردآوری داده ها ازپرسشنامه ی محقق ساخته طرح های توانمند سازی بر اشتغال زایی مددجویان استفاده شده ومورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و از طریق روش های آماری آمار استنباطی شامل آزمون دوجمله ای پرداخته شد. و نتایج بدست آمده به بدین تریب بودکه طرح های خودکفایی بر توانمند سازی مددجویان تاثیر مثبت داشت و طرح های توان افزایی بر توانمند سازی مددجویان تاثیر مثبت داشت و طرح های خوداشتغالی بر توانمند سازی مددجویان با طرح های مشاغل خانگی بر توانمند سازی مددجویان و طرح های کاریابی بر توانمند سازی مددجویان تاثیر مثبت داشتند.
واژههای کلیدی: اشتغالزایی - توانمندسازی - مددجویان
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
چند سالی است که موضوع توانمند سازی فعالیت های توسعهای شده وتغییرات بی شماری را درزمینههای ساختاری بوجود آورده است به طوری که این تغییرات زمینه های اجتماعی، عملیاتی ونیز ارزیابی کنش ها وعملکردهای مردم را دراجرای طرح ها متاثر ساخته وآنها را دربرگرفته است. امروزه بدون حضور مردم (مشارکت) اجرای طرح های توسعه ای مشکل وحتی با شکست مواجه خواهد شد. زیرا مردم استفاده کنندگان نهایی طرح ها ویا گردانندگان آن خواهند بود.
اکنون لزوم مشارکت مردم برسرنوشت خود برای دولت ها به قدری اهمیت یافته است که با اجرای طرح هایی نظیر تمرکز زدایی، خصوصی سازی واخیراً توانمند سازی، سعی درایجاد رابطه متقابل با ملت ها دارند. از این منظر، توسعه مشارکتی به منزله اصلی عملیاتی وبنیادین برای تمام برنامه ریزی های توسعه مطرح است ودرهمه فرایندهای آن، مردم به عنوان محور وحتی طراح تلاش های توسعه مد نظر هستند (شیدایی،۱۳۸۸).
موضوع کارآفرینی و اشتغالزایی و تسهیل و تسریع فرایند سیاست گذاری در این زمینه خواهد شد. بعلاوه میتوان در بسیاری از موارد با بکارگیری رویکرد “بومی سازی ”, با بهره گرفتن از ابتکارات ودانش سایر ملل, به گونهای اثربخش روشها، طرحها و برنامه های محلی را طراحی و اجرا نمود. امروز صاحبنظران بین المللی بر این اعتقاد هستند که باید جدای از سیاست ها و استراتژی های کلان توسعه و توسعه اقتصادی (که بسیار مهم هم هستند) به طور ویژه و مشخص به امر مشاغل خرد و ریشه کنی فقر گستردهای که بر آنها حاکم است نیز پرداخت (انصاری،۱۳۸۴).
توانمندسازی مددجویان کمیته امداد از اولویت های اصلی این نهاد انقلابی است بنابراین با ایجاد اشتغال برای مددجویان و خودکفایی آنان گام بزرگی در توانمندسازی مددجویان و خروج آنها از چرخه حمایتی کمیته امداد برداشته خواهد شد. توانمند سازی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد به شکوفایی استعدادها و نشاط هر چه بیشتر این قشر می انجامد بنابراین تمامی مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.
توانمندسازی هر چه بیشتر خانواده های تحت پوشش کمیته امداد از راهبردهای مهم نظام اسلامی است از اینرو با تعامل و همکاری همه جانبه همه ادارات و دستگاه ها می توان به این مهم دست یافت (همان منبع).
۲-۲ بیان مسئله:
اقتصاددانان همواره بر نقش اعتبارات و سرمایه در فرایند توسعه اتفاق نظر دارند. اعتبارات و سرمایه را میتوان یکی از مهم ترین عوامل تبدیل ایده به محصول به شمار آورد. از طرف دیگر اعطای اعتبار به خانوارهای کم درآمد، کارآفرینان نوپا و کسانی که مایل به ایجاد کسب و کارهای کوچک هستند، همواره با ریسک زیاد بازپرداخت وام ها مواجه است. بنابراین معمولاً دولت ها از طریق سیاست های حمایتی از قبیل نرخهای بهره کم، دوره بازپرداخت طولانی، عدم گرفتن وثیقه و… سعی در حل این مسأله می نمایند. یکی از استراتژی هایی که در سال های اخیر مورد توجه صاحب نظران و سیاستگذاران برای از بین بردن فقر و کاهش بیکاری در کشورهای مختلف قرار گرفته است “اعتبارات خرد” است. اهمیت این شیوه به گونه های بوده که سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۵ را به عنوان سال اعتبارات خرد نامگذاری کرده بود (شیدایی آشتیانی،۱۳۸۸).
یکی از اهداف ضمنی و در حقیقت کلید موفقیت برنامه های مربوط به توانمندسازی مددجویان ایجاد و توسعه اشتغال است. بدون دسترسی افراد به شغل های مولد و پایدار تحقق اهداف متعالی غیرممکن می نماید. براین اساس در این تحقیق تلاش خواهیم کرد؛ اثرات توانمند سازی را بر یکی از مهم ترین متغیرهای اقتصادی یعنی اشتغال مورد بررسی قرار دهیم. این جنبه از توانمند سازی به دلیل پیچیده بودن فرایند و دسترسی به آمار و اطلاعات، جزو مواردی است که تحقیقات اندکی درباره آن صورت گرفته است. البته باید خاطرنشان کرد که ممکن است کلمه “ اشتغال” به معنی شغل های تمام وقت، پایدار و دارای دستمزد مناسب نباشد. در حقیقت “اشتغال” در اقتصادهای غیررسمی به معنی استاندارد آن یک مفهوم نایاب به شمار می آید. چرا که اشتغال در اقتصاد غیررسمی اغلب در وضعیت غیر استاندارد یا به عبارت دیگر در وضعیت ناکارا و بدون دستمزد، فقدان قوانین حمایت کننده، عدم حمایت سیستم تأمین اجتماعی قرار دارد و در اغلب موارد بچه ها و اعضای خانواده به عنوان کارگر استفاده می شوند، بنابراین اگر دستیابی به منابع مالی حجم اشتغال غی راستاندارد را افزایش دهد، فعالیت مؤسسات حمایتی خرد بسیار مباحثه برانگیز خواهد شد (همان منبع).
در واقع صیانت از تحکیم خانواده واحیای عزت و کرامت فردی، خانوادگی و ملی و توانمند سازی محرومین وزدون فقر با تاکید بر مناعت طبع و خودکفایی وخوداتکایی (سند چشم انداز ۲۰ ساله افق ۱۴۰۴) اجرای برنامه های توانمندسازی به گونه ای حداقل ده درصد خانواده های تحت پوشش دستگاه های حمایتی به استثنای سالمندان ومعلولین ذهنی، توانمند شده از پوشش حمایتهای مستقیم خارج شونـد (ماده – ۴۴ لایحه برنامه پنجم توسعه – امورحمایتی وتوانمند سازی).
صاحب نظران، تعاریف گوناگونی رابرای توانمندسازی ارائه نموده اند از جمله این تعاریف عبارتست از: توانمند سازی دست یابی به سطحی از توسعه فردی است که برآنها امکان انتخاب براساس خواسته های خودرا بدهد (شادی طلب،۱۳۸۱).
توانمندسازی اصطلاحی است که برای توصیف هموارکردن راه خود یا دیگران، برای تلاش درجهت دست یابی به اهداف مشخصی، متوان گفت توانمند سازی به تدارک وتسلط بیشتر بــــــر منافع و کســـب منافع برای افراد اطلاق می شود (ابوت پالما وکلر، و ۱۳۸۰).
کمیته امدا امام خمینی (ره) از بدو تاسیس، توانمند سازی محرومان راازطریق ایجاد اشتغال در قالــــب طرحهای خودکفایی در برنامه خود قرارداده ودراین خصوص خدمات ارزشمندی هم ارائه نموده اسـت.
مطالعات انجام شده نشان میدهد مددجویان پس از اشتغال از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار شده اند.
مددجویان دارای طرح اشتغال وخودکفایی امداد با تلاش از خط فقر گذشته وتوان اقتصادی این گروه نسبت به سایر مددجویان به طور متوسط بالاتر است (ولیئی،۱۳۸۸).
توانمند سازی مددجویان تحت حمایت بعنوان تنهاراه برون رفت از مشکلات مالی همواره مورد توجـــــه کمیته امداد امام خمینی (ره) قرارداشته است.
تاکیدات ویژه این نهاد برتوانمندسازی مددجویان با تاکید برطرحهای اشتغالزایی بعنوان اصلی تریـــن راه مبارزه بافقر منجر به شگل گیری و توسعه روشها فرایندی منحصر به فردی گردیده است. که برخواسته از دستورات دینی ومبانی اعتقادی است (محمد امید وهمکاران ۱۳۹۰).
توانمند سازی از طریق ترویج فرهنگ کار یا مهارت اموزی، کارآفرینی،کارانگیزی، توان افزایی وطرحهای اشتغالزایی قابل انجام می باشد.
توانمندسازی یک فرایند از پایین به بالا وبامشارکت همه اقشار محروم جامعه درباره سرنوشت خـــــود است و از مفاهیم اساسی واجتماعی وازراهبردهای مهم توسعه منطقه ای وروستایی محسوب میشود.
راهبرد اصلی این مدل اعتقاد به مردم است. توانمندسازی اشاره به اقشار محروم وگروههای حاشیه ای دارد. مقوله های نظیر آموزش، عدالت، توزیع عادلانه درآمد وامکانان زمینه های توزیع عادلانه زیر مجموعه ان قرار میگیرد (شیدائی آشتیانی ۱۳۸۸).
توانمند سازی فرایندی است که بوسیله آن افراد برای سازماندهی خودشان توانمندشده واعتماد به نفس خودشان را افزایش میدهند. واز حقوق خود برانتخاب مستقل وکنترل برمنابع،که منجر به ازبین رفتن جایگاه فرودستیشان میگردد، دفاع میکنند (کلروام بی وو ۱۹۹۹).
خوداشتغالی،مدتهاست که بعنوان یکی از خط مشی های اقتصادی ودربرنامه های ملی ومحلی درکشورهای منطقه جنوب و جنوب شرق مانند ژاپن، کره، هند، استرالیا و فیلیپین مورد توجه قرار گرفته است. اگر چه این روش تنهاراه ایجاد اشتغال ورفع مشکل فقر وبیکاری نیست، اما میتواند دربهم پیوستگی بادیگر اقداماتی که سیاست گذاریهای اشتغال کشور راتعیین می کند، جای خالی زنجیره ای مخفی را پر می کند (حسینی، ۱۳۸۹).
۱-۳ اهمیت وضرورت پژوهش:
یکی از مهمترین مسائل کشور ها به خصوص کشورهای درحال توسعه، مسئله اشتغال است. از طرفــــی توانمند سازی افراد بی بضاعت نیز مقوله ای است که پرداختن به آن مستلزم توجه به اشتغال و آشنایــــی با مفهوم توانمندسازی است فعالیتهای توانمند سازی کمیته امداد امام خمینی (ره) ریشه درمبانی اعتقادی وفرهنگی ملت ایران داشته وبرگرفته از آیات قرآن وروایات واحادیث نبوی (ص) وائمه اطهار (س) می باشد.
همچنین اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی جمهوری ایران، سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشورقانون برنامه پنج ساله پنجم کشور ونیز سخنان ورهنمودهای رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری ودرنهایت اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) تایید کننده این فعالیتها می باشـــد. توانمند سازی یک فرایند از پایین به بالا و بامشارکت همه اقشار محروم جامعه در باره سرنوشت خود است. و از مفاهیم اساسی و اجتماعی واز راهبردی های مهم توسعه منطقه ای وروستایی محسوب میشـــــود. راهبردی اصلی این مدل اعتقاد به مردم است. توانمند سازی اشاره به اقشار محروم وگروه های حاشیه ای دارد. و مقوله هایی نظیر آموزش، عدالت، توزیع عادلانه درآمد و امکانات زمینه های توزیع عادلانه زیر مجموعه آن قرارمی گیرد (شیدایی آشیانی ۱۳۸۸).
توانمند سازی یک مدل ساده شده دنیای واقعی ونمایشی از واقعیتهاست به بیان دیگر یکسری اجزاء وروابط بین اجزاء دردنیای واقعــــی را عنوان می کند. مدل ایده ال آن مدلی است که بتواند تمامی اجزاء یـک سیستم وتمامی روابط اجزاء را مشخص کند (ناطقی وهمکاران ۱۳۸۹).
فرم در حال بارگذاری ...