وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های انجام شده درباره :بررسی رفتار خانوارهای روستایی و شهری شهرستان بهبهان در مواجهه ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

ماده١٨ـ به منظور انجام بررسی­های ابعاد برون­مرزی این پدیده، و ایجاد زمینه همکاری منطقه­ای تیم کارشناسی به انتخاب کار گروه موضوع ماده(١) تعیین، تا با انجام اقدامات لازم توسط وزارت امور خارجه به کشورهای منطقه اعزام شوند و راهکارهای لازم را برای تصمیم ­گیری به کار گروه ارائه نمایند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
ماده١٩ـ سازمان جنگل­ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان مرجع ملی کنوانسیون مقابله با بیابان­زایی در کشور مکلف است با همکاری سازمان­های حفاظت محیطزیست و هواشناسی کشور و وزارتخانه­های نیرو و امور خارجه ظرف سه ماه، پیشنویس طرح همکاری چند جانبه کشورهای منطقه را با هدف پیشگیری و کنترل پدیده گرد و غبار منطقه تهیه و به تأیید کارگروه موضوع ماده(١) برساند(معاونت برنامه­ ریزی ونظارت راهبردی رئیس­جمهور سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳۸۸و هفته نامه برنامه، ۱۳۸۸).
۴-۵-۲- مدیریت گرد و غبار
توفان­های گرد و غبار همواره مناطق مختلفی از کره زمین از جمله آفریقا، غرب آسیا، چین، استرالیا، و … را تحت تأثیر قرار داده و می­ دهند. دست کم از ۴ دهه پیش تا حالا، توفان­های متعددی در طول هر سال در ایران و سایر کشورهای منطقه گزارش شده است که موجب بروز گرد و غبار و حتی جابجایی ماسه های مناطق مستعد شده است. با مراجعه به آمارها و سوابق، در کشور ایران گرد و غبار به عنوان یکی از انواع پدیده ­های جوی همواره مطرح بوده است.
البته منشاء اصلی گرد و غبار در جنوب شرق ایران که با شدت بیشتر در استان سیستان و بلوچستان بوده و دامنه های آن تا استان­های خراسان­جنوبی، خراسان­رضوی، کرمان، یزد نیز گسترش می یابد، پدیده بادهای محلی فصلی ۱۲۰ روزه می­باشد که از روی اقیانوس هند آغاز و پس از عبور از پاکستان و افغانستان در منطقه جنوب شرق ایران به علت خشکی هوا و کمبود رطوبت در خاک همراه با گرد و خاک بسیار شدید ظاهر می­گردد.
ولی نکته بسیار مهم این است که توفان­های گرد و غبار رخ داده در ۷ سال اخیر در این منطقه از نظر ویژگی های زیر از موارد مشابه قبلی متمایز می باشد:
غلظت، اندازه ذرات معلق در توفان ، تداوم دوره زمانی، تعداد دفعات وقوع ،وسعت و منطقه تحت تأثیر، زمان تحت تأثیر توفان. البته فقط کشور و مردم جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر این شرایط نامطلوب نبوده و سایر کشورهای منطقه به خصوص سوریه و عراق هم در شرایط سخت­تری متأثر از این توفان­ها می­باشند. در ۷ سال گذشته، وقوع توفان گرد و غبار با تداوم چندین هفته­ای و غلظت بسیار بالا که مناطق وسیعی را پوشش می­دهد موجب مختل شدن جدی زندگی مردم شده و نه تنها عرصه را برای هر گونه فعالیت مفید مردم تنگ کرده است، بلکه به خاطر ریز بودن سایز ذرات معلق در توفان امکان بروز بیماری­های متعدد تنفسی، ریوی، چشمی و پوستی را افزایش داده است. براساس مطالعات اولیه منشاء عمده این توفان­ها در بخش­هایی از عراق، سوریه و عربستان قرار دارد. شاید از جمله علل بروز این پدیده را مسائلی مثل تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و بروز خشکسالی­های متوالی و طولانی، تغییر کاربری اراضی و کاهش قابل توجهی از پوشش گیاهی در منطقه ذکر کرد.
در همین راستا پس از تصویب آئین­نامه” آمادگی و مقابله با آثار زیان­بار پدیده گردوغبار (ریزگرد ) در کشور” ، دبیرخانه ملی و منطقه­ای مقابله با گرد و غبار مستقر در سازمان حفاظت محیط­زیست با آگاهی از کلیه آسیب­های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی این پدیده و با بهره گرفتن از حداکثر ظرفیت سازمانی و ملی و نیز با همکاری نزدیک سایر ارگان­های ذیربط اقدامات لازم را در دو سطح ملی و منطقه­ای به شرح ذیل به اجراء درآورده است.
لازم به ذکر است که حل این مسئله در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نبوده و نیازمند فراهم شدن شرایط اعتباری لازم در کشور­های منشاء و شرایط امنیتی در کشور عراق و همچنین تخصیص اعتبارات مورد نیاز دستگاه­ها جهت اجرایی نمودن آئین نامه مذکور می­باشد.
۱-۴-۵-۲- اقدامات ملی
در سطح ملی اقدامات کوتاه­مدت و میان مدتی به شرح ذیل در خصوص کمک به مردم و کاهش میزان خسارات ناشی از گرد و غبار به اجراء در آمده است :
تصویب و ابلاغ آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار پدیده گرد و غبار در کشور در سال ۱۳۸۸ با عضویت ۱۷ وزارتخانه و سازمان؛
فعال­سازی دبیرخانه کمیته ملی گرد و غبار با همکاری ارگان­ها و وزارتخانه­های عضو آئین­نامه و تشکیل جلسات متعدد کاری؛
تهیه طرح جامع مدیریت مقابله با گرد و غبار و ارسال آن جهت تصویب نهایی به کمیسیون­های مربوطه در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون زیربنایی دولت؛
اجرای پروژه تثبیت شن در استان­های جنوبی از جمله خوزستان با همکاری وزارت نفت به مساحت ۲۰۰ هزار هکتار که تاکنون بالغ بر ۱۶۱۱ هکتار اجرا شده است؛
تعریف و تصویب وظایف و مأموریت­های هر یک از سازمان­های عضو کارگروه آئین نامه گرد و غبار در سال ۹۰٫
۲-۴-۵-۲- وزارت جهاد کشاورزی:
ادامه پروژه تثبیت شن­های روان و بیابان­زدایی در سطوح مختلف شامل نهال­کاری ۷۱۸۰۰ هکتار ،‌ بذرپاشی ۲۴۰۰۰ هکتار،‌ مدیریت هرزآب ۷۶۸۸۰ هکتار، مراقبت و آبیاری ۱۰۲۲۹۸ هکتار،‌ مالچ پاشی ۷۵۰ هکتار.
۳-۴-۵-۲-سازمان هواشناسی :
ارتقاء مدیریت داده ­ها و پیش آگاهی هواشناسی.
‌ ۴-۴-۵-۲- وزارت بهداشت:
پیش­گیری و مراقبت از عوامل آسیب­رسان ناشی از پدیده گرد و غبار، ‌درمان و مراقبت از بیماران ناشی از پدیده‌، ارتقاء تجهیزات و ظرفیت­سازی مراکز درمان.
۵-۴-۵-۲- سازمان محیط­زیست :
ارتقاء مدیریت پایش هشدارهای زیست­محیطی و نصب تجهیزات لازم در سطح استان­ها، اجرای برنامه احیای تالاب­ها در تالاب­های موجود در استان­های تحت تأثیر پدیده گرد و غبار، پایش و هشدار وضعیت رخداد گرد و غبار، اعلام وضعیت کیفیت هوا، ارائه خدمات پشتیبانی و اقلام مورد نیاز در استان­های تحت تأثیر پدیده گرد و غبار.
برگزاری‌ نشست­های کارشناسی با حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش­های مجلس و کمیسیون امور زیر بنایی دولت؛
انجام مذاکره و هماهنگی با نمایندگان سازمان­های بین المللی مستقر در جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده از توانایی علمی و فنی و اعتباری؛
جمع­آوری و تحلیل منظم و پیوسته تصاویر ماهواره­ای مربوط به پدیده گرد و غبار از تمامی مراکز معتبر جهانی
جمع­آوری و تحلیل داده ­های شبکه سنجش آلودگی هوا و شرایط زیست­محیطی در کشور و منطقه؛
تهیه و تحلیل نقشه­های هواشناسی در سطوح مختلف جوی برای پیش ­بینی زمان وقوع پدیده گرد و غبار؛
اجراء و تحلیل مدل­های انتشار ذرات معلق در جو در راستای مسیریابی گرد و غبار؛
نظارت بر مدیریت منابع آب و کاربری اراضی در استان­های تحت تأثیر پدیده؛
انجام بازدید­های میدانی از کشور­های منطقه و تطابق یافته­های نقشه­ها و اطلاعات ایستگاه­ها و مدل­ها با شرایط منطقه؛
تهیه دستورالعمل­های بهداشتی و ابلاغ آن به استان­های تحت تأثیر توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
ایجاد پورتال ملی گرد و غبار؛
پیگیری امورات مربوطه به ارائه طرح­های نو توسط بخش خصوصی، دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی درخصوص بحث بیابان­زدایی و مالچ­های بیولوژیکی؛
ا­نجام بازدیدهای میدانی توسط دبیرخانه کمیته ملی گرد و غبار از پروژه­ های مالچ­پاشی بیولوژیکی در دو منطقه کشور که بصورت پایلوت توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است؛
تشکیل دبیرخانه منطقه­ای موقت در تهران به منظور هماهنگی کشورهای منطقه برای انتقال تجربیات علمی و فنی؛
پیگیری اجرای مصوبات قراردادها توسط دبیرخانه موقت منطقه­ای تا حصول نتیجه نهایی؛
تهیه گزارش خسارات حاصل از وقوع پدیده گرد و غبار؛
تأمین بخشی از خسارات وارده به کشاورزان و زنبورداران با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت جهاد کشاورزی؛
هماهنگی با وزارت کشور در راستای افزایش میزان فضای سبز موجود در اطراف شهرهای تحت تأثیر پدیده( از طریق استانداری)؛
انجام خدمات بهداشتی و درمانی به هنگام وقوع توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
به روزآوری نرم افزارهای مدلسازی و پیش بینی توسط سازمان هواشناسی کشور جهت اعلام به موقع وقوع گرد و غبار؛
پیگیری لازم جهت مجهز نمودن فرودگاه­های استان­های درگیر پدیده گرد و غبار به منظور انجام پروازها به هنگام وقوع پدیده گرد و غبار؛
افزایش سطح مناطق حفاظت شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط­زیست در راستای جلوگیری از تغییرات کاربری و بیابان­زایی و اصلاح زمین؛
تجهیز دستگاه­های سنجش ذرات آلودگی هوا به وسائل مربوط به اندازه ­گیری ذرات کمتر از ۲ میکرون؛
انجام پروژه­ های احداث بادشکن و نهال­کاری همزمان با اجرای عملیات مالچ­پاشی به منظور تثبیت شن­های روان و کنترل گرد و غبار توسط سازمان جنگل­ها و مراتع و آبخیزداری.
۶-۴-۵-۲-همکاری­های منطقه­ای
با توجه به منشأ فرامرزی پدیده گرد و غبار، همکاری­های دوجانبه و منطقه­ای یکی از راهکارهای مهم جهت کمک به مردم کشورهای منطقه برای کاهش آسیب­پذیری و خطرپذیری از گرد و غبار می­باشد. در همین ارتباط کشور ج . ا . ا در سه سال اخیر تحرکات سیاسی و مذاکرات تخصصی در سطح دو جانبه و چند جانبه به شرح ذیل با کشورهای منطقه داشته است:
امضای یادداشت تفاهم همکاری در سفر هیأت محیط­زیست عراق به ایران، بهمن ۱۳۸۷( فوریه ۲۰۰۹)؛


فرم در حال بارگذاری ...

« راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره رفتارهای خودآسیب رسانی در نوجوانان ماهیت، احتمال خودکشی و نقش عوامل ...پژوهش های انجام شده با موضوع نقش رازداری بانکی در تحقق بزه پولشویی- فایل ۲ »
 
مداحی های محرم