روش استدلال مبتنی بر شرط
در این روش سیستم پیشنهادها را بر مبنای مجموعه ای از شروط که از کاربر جمعآوری شده ارائه میدهد. برخلاف استدلال مبتنی بر مورد که پیشنهادها بر پایه معیار شباهت ایجاد می شود، استدلال مبتنی بر شرط عمدتا از پایگاه دانش پیشنهاد که شامل قوانین صریحی درباره نحوه ارتباط نیازهای کاربر با مشخصههای محصول است، استفاده مینماید [۳۱].
از نقاط قوت روشهای مبتنی بر دانش میتوان مواردی را برشمرد از جمله این روش به دلیل اینکه مستقل از امتیازهای کاربر است، با مسئله پراکندگی مواجه نیست. نیازمند جمعآوری اطلاعات درباره یک کاربر خاص نیست زیرا قضاوتهای آن مستقل از علایق فرد است. این روش مناسب برای اکتشافات اتفاقی است به خصوص مواقعی که اطلاعات کاربر وجود ندارد یا اندک است. به دلیل اینکه دانش مورد استفاده در این روش فارغ از هرگونه نویز و اختلال است، قابلیت اطمینان این روش بالا است. هنگام تغییر ارجحیتهای کاربران بدون نیاز به آموزش مجدد، به نیازهای فوری کاربر پاسخ میدهد. مسئله کاربر غیر عادی در این سیستمها ظاهر نمی شود.
سایر روشهای پیشنهاد دارای یک دوره راه اندازی هستند تا زمانی که سیستم سوابق اطلاعات مورد نیاز درباره کاربر را جمعآوری نماید. کیفیت پیشنهادها در طول این دوره پایین است. در حالی که سیستمهای مبتنی بر دانش به دلیل این که نیازی به این نوع سوابق اطلاعات ندارند، عاری از این عیب هستند و قادرند تنها با دانش کمی درباره کاربر به خوبی عمل نمایند.
ترکیبی
در این روش تکنیک پالایش مشارکتی را با دیگر تکنیکهای توصیه اغلب با سیستمهای مبتنی بر محتوا به منظور ساخت پیشنهادات و پیش بینیها ترکیب می کنند.
مقایسه بین رویکردهای مختلف سیستم توصیهگر در جدول ۲-۱ نشان داده شده است.
جدول۲‑۱ مقایسه روشهای موجود در سیستمهای توصیهگر [۳۲].
روشها | توصیف مختصری ازروشها | نقاط قوت | نقاط ضعف | |
روشهای مبتنی بر یادگیری | روش پالایش مشارکتی | شناسایی کاربرانی که علایق مشابه با کاربر هدف دارند و پیشنهاد آیتمهای مورد علاقه آنها به کاربر هدف. | عدم نیاز به تحلیل محتوا پیشنهاد آیتمهای مختلف مستقل از دانش پیشنهاد آیتمهای غیر منتظره |
کاربر غیرعادی مسئله پراکندگی مسئله شروع سرد مسئله مقیاسپذیری عدم انعطاف پذیری خطای محبوبیت مسئله عدم شفافیت |
روش پالایش مبتنی بر محتوا | تحلیل محتوای آیتمهایی که کاربر در گذشته انتخاب کرده و پیشنهاد آیتمهایی با محتوای مشابه. | مستقل از کاربر شفافیت آیتم جدید |
زیاد اختصاصی کردن مسئله کاربر جدید محدودیت آنالیز محتوا |
|
روش مبتنی بر داده های شخصی | براساس اطلاعات جمعیتشناختی کاربران پیشنهاد ارائه می شود. | عدم وجود مسئله شروع سرد مستقل از دامنه پیشنهاد آیتمهای غیرمنتظره |
فرم در حال بارگذاری ...