۴-۳-۵) آزمون فرضیه پنجم ………………………………………………………………………………………………………..۷۰
۴-۳-۶) آزمون فرضیه ششم ………………………………………………………………………………………………………..۷۱
۴-۳-۷) آزمون فرضیه هفتم …………………………………………………………………………………………………………۷۲
۴-۳-۲) برازش مدل خطی استفاده از سیستم بورس الکترونیکی ………………………………………………………..۷۳
۴-۳-۳)آزمون میانگین یک جامعه ………………………………………………………………………………………………..۷۹
۴-۳-۳-۱) آزمون برای استفاده ازسیستم بورس الکترونیکی …………………………………………………………….۷۹
۴-۳-۳-۲)آزمون برای درک امنیت مشتریان ………………………………………………………………………………….۸۰
۴-۴ ) جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………………۸۵
فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات
۵-۱) مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….۸۷
۵-۲)خلاصه ونتیجه گیری فصل چهارم………………………………. ……………………………………………………….۸۹
۵-۲-۳ ) نتایج بدست آمده از آمار استنباطی …………………………………………………………………………………۹۰
۵-۲-۳-۱ ) نتایج آزمون فرضیه اول …………………………………………………………………………………………….۹۰
۵-۲-۳-۲) نتایج آزمون فرضیه دوم ………………………………………………………………………………………………۹۱
۵-۲-۳-۳ ) نتایج آزمون فرضیه سوم …………………………………………………………………………………………….۹۱
۵-۲-۳-۴ ) نتایج آزمون فرضیه چهارم …………………………………………………………………………………………۹۲
۵-۲-۳-۵ ) نتایج آزمون فرضیه پنجم ……………………………………………………………………………………………۹۲
۵-۲-۳-۶) نتایج آزمون فرضیه ششم ……………………………………………………………………………………………۹۳
۵-۲-۳-۷ ) نتایج آزمون فرضیه هفتم …………………………………………………………………………………………….۹۳
۵-۴) مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات پیشین ……………………………………………………………………………….۹۴
۵-۵) پیشنهادات کاربردی………………………………………………………………………………………………………….۹۴
۵-۶) ارائه پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………….۹۵
۵-۷ ) محدودیت ها …………………………………………………………………………………………………………………۹۵
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………۹۷
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………….۹۸
چکیده
معمولا بر این باوریم که امنیت مطلوب ،اعتماد را بهبود می بخشد .ودرک امنیت مطلوب واعتماد ،در نهایت استفاده از تجارت الکترونیک را افزایش می دهد . در این تحقیق ،موضوعات مرتبط با امنیت بورس الکترونیکی را از دیدگاه مشتریان بررسی می کنیم . این مطالعه یک مدل مفهومی رادر نظر می گیرد که تعیین کنندگان امنیت واعتماد درک شده مشتریان ، همچنین تاثیر امنیت واعتماددرک شده رابر استفاده از سیستم مبادله الکترونیکی سهام مشخص می سازد . فرضیات ما از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون وآزمون معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت . تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده از۱۵۴ پاسخگو در کرمانشاه واز بین مشتریان سه شرکت کارگزاری درسازمان بورس اوراق بهاداردراستان کرمانشاه که خرید وفروش اینترنتی سهام را داشته اند بکار گرفته شده است . نتایج حاصل از تحقیق تاثیر مثبت حفاظت های فنی وکنترل امنیت اطلاعات را بر روی امنیت واعتماد درک شده نشان می دهد . که از این بین حفاظت های فنی بیشترین تاثیر بر روی امنیت واعتماد درک شده ودر نهایت استفاده از سیستم بورس الکترونیکی نقش دارد.
واژگان کلیدی : بورس الکترونیکی ،تجارت الکترونیک ،امنیت ، اعتماد.
فصل اول
کلیات پژوهش
-
- مقدمه
توسعه وپیشرفت فناوری اطلاعات وپیداش عصر مجازی ،شدید ترین موج تغییررادرزندگی بشر سبب شده است.دراین میان تجارت الکترونیک به عنوان یکی از ضروریات پیشرفت اقتصادی کشورهابیش ازهمه رخ می نماید.تجارت الکترونیکی فعالیتهای گوناگونی ازقبیل مبادله الکترونیکی کالاوخدمات ،تحویل فوری مطالب دیجیتال،انتقال الکترونیکی وجوه ،مبادله الکترونیکی سهام ،بارنامه الکترونیکی، طرحهای تجاری،طراحی ومهندسی مشترک منبع یابی،خریدهای دولتی ،بازاریابی مستقیم وخدمات پس ازفروش رادربرمی گیرد.(خانی،۱۳۸۶،ص۶۶)امروزه دیگراهمیت تجارت الکترونیک به عنوان یکی از ضروریات پیشرفت اقتصادی کشور هانیاز به توصیف ندارد.دراین میان برخی سازمانهای بین المللی واز جمله مهمترین آنها،کمیسیون حقوق تجارت بین الملل سازمان ملل متحد نسبت به تصویب قوانین مرتبط باترویج وتسهیل تجارت الکترونیک اقدام نمودند.
مدیریت موفق نظام های الکترونیک معاملات بازارهای مالی در گرو شناسایی آخرین ابزارها ،روشها ،پیش نیازها وجنبه های آن است . با ورود فناوری های جدید به بازار سرمایه به طور عام وبورس اوراق بهادار به طور خاص دگرگونی هایی در رفتارهای مالی ایجاد می شود که دگر فعالان بازار از جمله اشخاص حقیقی وحقوقی دولتی وخصوصی خود را با آن ساز گار کنند واز ابزارها وموضوعات متنوع آن بهره برند ،کارآمد تر عمل می کنند . مقدمات موضوعات در پیوند با بورس الکترونیک اوراق بهادار به تازگی در ایران به اجرا گذاشته شده است هر چند هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب راه زیادی در پیش است .(سمنانی ،سماواتیان ،۱۳۸۹).
سیستم های اجرای الکترونیک معاملات در سطح بین المللی به طرز قابل توجهی گسترش یافته وبازارهای بورس جدید تقریبا تمام الکترونیک می باشند . ساختار بازار یک سیستم معاملاتی الکترونیک ،در برگیرنده مجموعه قوانین ومقرراتی است که سازوکارهایی اجرایی معاملات الکترونیک ،میزان قیمت واطلاعات منتشره اوراق بهادار در این بازار را تعیین می کند . (شهر آبادی ،۱۳۹۲،ص ۵۱).
بورس الکترونیکی که یکی ازجنبه های تجارت الکترونیک می باشددر کشورهایی مثل فرانسه وآمریکا وانگلستان سیستم کاملا توسعه یافته ای دارند.در حالیکه مناطقی مثل حاشیه آسیا،اقیانوس آرام محرک رشد این صنعت هستند.در مقایسه باروشهای بورس سنتی ،بورس الکترونیکی چند ویژگی مطلوب شامل :کاهش هزینه های معاملاتی،ازبین بردن واسطه های حرفه ای ومبالغ اضافی،عدم نیاز به حضور طرفین دادوستد دریک مکان فیزیکی (تالاربورس)،کاهش زمان معاملات
به چند ثانیه ،تسهیل فرایند شرکتی شدن وادغام بورسهاوراحتی رادارد.امابااین حال سیستم های بورس الکترونیکی درحوزه تجارت الکترونیک می تواند ریسکهای جدی رابرای مشتریان داشته باشدازجمله آن مسایل امنیتی واعتماد به این نوع سیستم در مبادلاتی است که دراینترنت بین افراد صورت می گیرد .در این پژوهش تلاش می شود با توجه به عواملی که برروی امنیت واعتماد درک شده سرمایه گذاران اثر می گذاردبه بررسی اثر امنیت واعتماد در استفاده از سیستم های بورس الکترونیکی در حوزه تجارت الکترونیک پرداخته شود.
۱-۲) بیان مسئله پژوهش:
یک فاکتوربسیار مهم درموفقیت انجام تجارت الکترونیک امنیت است.این جنبه ای ازتجارت الکترونیک است که اغلب در ادبیات تحقیق ،نادیده گرفته می شود که باعث عملکرد بهتر برنامه های کاربری وب ،صرفه جویی درهزینه ومزایای خدمات به مشتریان می باشد.اگر امنیت براساس برنامه ریزی استراتژیک وزیر ساختهای امنیتی پشتیبانی نشودمی تواند آسیبهای زیادی به بسیاری از جنبه های یک شرکت بزند.همچنین امنیت ضعیف میتواند به نام تجاری یک شرکت صدمه بزندوباعث تضعیف اعتماد مشتریان شود.(ادوارد کنراد[۱] وهمکاران ۲۰۱۱).
بابررسی موانع عدم راه اندازی بورس الکترونیک دربازار سرمایه ایران شاید بتوان به این مسئله پرداخت که چرا درعصر تجارت الکترونیک،ساخت وراه اندازی مکانهای فیزیکی برای انجام معاملات صورت می گیرد.
باگسترش فناوری اطلاعات وارتباطات ،امنیت به یکی از مهمترین مباحث در فرایند طراحی ومدیریت سازمانها تبدیل شده است.
کمبود اعتماد به مولفه های مختلف تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از دلایل اصلی سقوط بعضی از شرکتهای دات کام شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که اعتماد کلید موفقیت در تجارت الکترونیکی است.با این وجود این پرسش که اعتماد چگونه به دست آمده ونگهداری می شود ،هنوز به درستی پاسخ داده نشده است. کمبود اعتماد مشتری به تاجران تجارت الکترونیکی ، فناوری تجارت الکترونیکی وزیر ساختهای اجتماعی ، مالی وقانونی محیط تجارت الکترونیکی
چالش عمده ای را در مقیاس بزرگ برای مشتریان فراهم کرده است .
باوجود اینکه دانش در این زمینه عمر چندانی ندارد مروری بر ادبیات اعتماد وامنیت در تجارت الکترونیک بدلیل غنی بودن آن جالب است .تعریف اعتماد به طور معمول مشکل است (روسو ،سیتیکین ،برت وکامرو[۲]۱۹۹۹).به خصوص به دلیل معانی مختلف آن(مک نایت ،شروانی[۳] ۲۰۰۱).به همین دلیل وبر خلاف تلاشهای بسیار در تحقیقات هنوز یک تعریف که مورد توافق عمومی باشد در مورد اعتماد وجود ندارد (چن ودیلون[۴] ۲۰۰۳).اعتماد یک پدیده چند بعدی است که به درک خاصی از ریسک مرتبط بوده ووابسته به زمینه های فردی می باشد.به علاوه ایجاد اعتماد یک فرایند پویا است که شامل چندین مرحله می باشد (شاپیرو ،چراسکین[۵]،۱۹۹۲).اعتماد فناوری از سازوکارهای امنیتی وفرایندهای تجاری استانداردشده وعادی موجود در فناوری ها تجارت الکترونیکی گرفته می شود. اصول اساسی اعتماد فناوری، عبارتند از اصول ایمنی فنی ،تدابیر حفاظتی ،وسازو کارهای اعمال کنترل که هدف از آنها ارائه معاملات موثق از طریق فرایند های استاندارد شده وسازو کارهای جستجو کننده موجود در بستر فناوری تجارت الکترونیکی می باشد.
فرم در حال بارگذاری ...