رویههای عادلانه به این دلیل اهمیت دارند که باعث میشود افراد بر نتایج کنترل داشته باشند و دیگر اینکه در مدل گروه- ارزش لیند و تایلر نشان داده شده است که افراد دوست دارند، عضو با ارزشی در گروههای خود باشند و رویههای عادلانه از این جهت اهمیت دارند که افراد دارای ارزش، رویههای با ارزش برایشان بکار گرفته میشود. ( Berrin, 2002)
فرایند منصفانه بایستی دارای ویژگیهایی باشد از جمله: ( Konovsky, 2000)
-
- استفاده از استانداردها با افراد و در طی زمان سازگاری داشته باشد.
-
- بیطرفی و عدم قضاوت بر مبنای منافع شخصی
-
- دقت و صحت فرایند کاری، اتخاذ تصمیم بر اساس اطلاعات قابل اعتماد.
-
- برحسب شرایط، قابلیت اصلاح یا تغییر در تصمیمها وجود داشته باشد.
-
- به عنوان نماینده، حامی منافع تمام طرفهای ذینفع باشد.
-
- توجه به اخلاف در فرایند انجام کار.
از دیدگاه نظریه برابری، اگر مردم فکر کنند که عملکردشان به دقت و عادلانه مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت و نتایج مورد انتظاری که شایستهی آنند دریافت نخواهند کرد، انگیزهی آنان کاهش مییابد.
به عبارت دیگر، هنگامی که ادراکات عدالت رویهای ضعیف باشد، نشانهی آن است که مردم فکر میکنند که تلاش، وقت و انرژی آنان به طور عادلانه ارزیابی نمیشود.
ج) عدالت توزیعی
عدالت توزیعی عبارت است از انصاف ادارک شده از نتایج ملموس در یک تماس خدماتی
( ۱۹۹۵ Bitner, et al,). عدالت توزیعی به ادراکات افراد از نتایج حاصل از فراگرد مربوط میشود.
بنابراین ادراکات فرد نسبت به اینکه نتایج منصفانه هستند یا غیرمنصفانه به مثابه مفهوم عدالت توزیعی است. مطالعات تایلر در سال ۱۹۸۴ نشان میدهد که بین عدالت توزیعی و رضایت، ضریب همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد ( Orlando, 2002).
تحقیقات سازمانی درخصوص انصاف توزیعی نشان میدهد که ادراکات افراد از انصاف در نتایج بر طرز تلقیها و رفتارها (مانند رضایت شغلی، تعهد سازمانی، عملکرد و ماندن در سازمان) مؤثر است
( Maureen, 2002). همچنین محققان دریافتهاند که مشتریان در پی به دست آوردن آنچه هستند که مدنظر داشتهاند یعنی عدالت توزیعی.
عدالت توزیعی که ریشه در مطالعات مبادله اجتماعی و انصاف دارد و به نتایج دریافتی در مبادلات اجتماعی مربوط میشود، اشاره دارد به ادراکات دریافت کننده از اینکه پاداشهای دریافتی به نسبت ورودیهای منصفانه بوده است یا خیر؟
در مطالعات اخیر، عدالت توزیعی به منزله انصاف در پرداخت پاداشها با توجه به ورودیهای کارمند (تلاشها، نقشهای پذیرفته شده، مسئولیتها) تعریف میشود و از طرف دیگر منافع سازمانی هم از ورودیهای کارمند به دست میآید.
در توزیع منصفانه پاداشها، پاداش تخصیص یافته مبتنی بر عملکرد فردی و سهم مشارکت فردی هریک از کارکنان است. سیستمهای پرداخت منصفانه، انتظار میرود که موجب حداکثرسازی عملکرد فردی شوند ( Barber & Semmiring, 2002)
این سه مؤلفه عدالت با هم همبستگی داشته و مکمل هم هستند و هر مشتری قضاوت کلی خود را از خدمات انجام شده براساس ادراکات خود از رفتار افراد (عدالت مراودهای)، ادراکات از محصول یا خدمت ارائه شده (عدالت توزیعی) و ادراکات از فرایند انجام کار (عدالت رویهای) به عمل میآورد که نشانگر میزان عدالت کلی در سازمان است که چگونگی آن میزان رضایت مشتری را تعیین میکند.
بنابراین براساس مبانی تئوریک میتوان ادعا کرد که یکی از مسیرهایی که به رضایت مشتری در گمرک منجر میشود، عدالت کلی در سازمان و مؤلفههای آن است.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
تحقیق عبارتست از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین، بنابراین تحقیق فرآیندی است که از طریق آن میتوان دربارهی «ناشناخته» به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری اطلاعات و تبدیل آنها به یافتهها تحت عنوان روش تحقیق یاد میشود.
در این فصل سعی شده که روش علمی تحقیق و ویژگیهای آن در این تحقیق، جامعه آماری، روش نمونهگیری، حجم نمونه، روش و ابزار گردآوری دادهها و روش تجزیه و تحلیل آماری و آزمون فرضیات بیان گردد. (حجازی و همکاران،۱۳۷۹)
۳-۲- روش تحقیق
این تحقیق به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. در روش توصیفی، بدون دخالت و استنتاج ذهنی و موقعیت و وضعیت فعلی پدیدهی مورد بررسی آنگونه که هست بیان میشود.
(حجازی و همکاران،۱۳۷۹)
تحقیق توصیفی را میتوان به چند دسته تقسیم کرد
-
- تحقیق پیمایشی[۲۳] ،
-
- بررسی موردی[۲۴] ،
-
- اقدام پژوهی[۲۵] ،
-
- پس رویدادی[۲۶]
-
- تحقیق همبستگی[۲۷].
در این پژوهش از تحقیق پیمایشی استفاده شده است.
تحقیق پیمایشی برای بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری بکار می رود. که به سه دسته زیر تقسیم می شود :
الف) روش مقطعی[۲۸]
ب) روش طولی[۲۹]
ج) روش دلفی[۳۰]
در این پژوهش از روش مقطعی استفاده شده است. روش مقطعی به منظور گردآوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع زمانی (یک روز، یک هفته یا یک ماه ) از طریق نمونه گیری می باشد که اینگونه پژوهش، به توصیف جامعه بر اساس یک یا چند متغییر می باشد. (حجازی و همکاران،۱۳۷۹)
فرم در حال بارگذاری ...