تحقیقات میدانی
به منظور گردآوری دادهها برای انجام مطالعه موردی پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است.
۳-۱۰ روایی(اعتبار) و پایایی (قابلیت اعتماد) ابزار گردآوری داده
روایی ابزار اندازه گیری دادهها یکی از چالشهای مهم در مراحل اجرای پژوهش است. روایی نشان دهنده توانایی ابزار مورد نظر در اندازهگیری ویژگیهای متغیر است (مومنی و فعال قیومی، ۱۳۹۱). سوالات پرسشنامه با بهره گرفتن از ادبیات موضوع تدوین گرده است. روایی سوالات پرسشنامه توسط مقالات مختلف سنجیده شده، به علاوه نظر استاد راهنما و استاد مشاور نیز در آن اعمال شده است.
پایایی نشان دهنده میزان دقت نتایج حاصل از ابزار اندازهگیری میباشد و به دقت، قابلیت اعتماد و قابلیت تکرار نتایج آزمون اشاره دارد (مومنی و فعال قیومی، ۱۳۹۱). سازگاری درونی ابزار اندازه گیری پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ اندازهگیری میشود. در این پژوهش پایایی پرسشنامه ارتباطات و عملکرد شغلی کارکنان دارای ضریب آلفای کرونباخ (۸۰۲/۰r =)، و پرسشنامه عوامل فرهنگی دارای ضریب آلفای کرونباخ (۹۳۲/۰r=) میباشد، که نشاندهنده ثبات بالای سوالات هر دو پرسشنامه پژوهش میباشد.
۳-۱۱ روش تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش پس از گردآوری دادهها با بهره گرفتن از پرسشنامه، این دادهها به کمک آمار توصیفی شامل درصد فراوانی، درصد میانگین، انحراف معیار و در قسمت آمار استنباطی، جهت اعتبار یابی و تعیین میزان همبستگی و برای دادههایی با توزیع نرمال از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. لازم به ذکر است برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS.20 و Ucinet.6 استفاده شده است و رگرسیون سلسله مراتبی نیز به منظور آزمون مدل به کار رفته است. همچنین از آزمون فریدمن به منظور رتبهبندی عوامل فرهنگی استفاده شده است.
۳-۱۲ ابزار نرمافزاری پژوهش
در این پژوهش از دو نرمافزار Ucinet.6 و Spss.20 به منظور تحلیل دادهها استفاده شده است. نرمافزار Ucinet.6، نرمافزاری است که در تحلیل شبکههای اجتماعی بهکار میرود. روابط مستقیم و غیرمستقیم در شبکههای آنلاین و آفلاین کارکنان با بهره گرفتن از نرمافزار Ucinet. 6، محاسبه شده است. به این صورت که پس از گردآوری دادههای مربوط به روابط کارکنان، روابط مستقیم و غیرمستقیم آنلاین و روابط مستقیم و غیرمستقیم آفلاین هریک از کارکنان، جداگانه و به صورت روابط دوگانه (۰=عدم وجودارتباط و ۱= وجود ارتباط)، براساس تکرار ارتباط وارد نرمافزار شده و گراف هر یک از آنها ترسیم شده و با شمارش تعداد گرهها روابط مستقیم و غیرمستقیم در شبکههای آنلاین و آفلاین برای هریک از کارکنان محاسبه شده است و سپس با جمع ماتریسی کل روابط مستقیم و غیرمستقیم هر یک از کارکنان محاسبه شده است.
از روابط مرکزی که تعداد دفعاتی است که فرد توسط همکاران در لیست ارتباطی انتخاب میشود برای محاسبه روابط مستقیم استفاده شده است. روابط مرکزی فرد به صورت زیر محاسبه میشود:
CD ( Pk ) = Σin a ( Pi , Pk )
جاییکه=۱ a ( Pi , Pk ) باشد یک ارتباط وجود دارد در غیر این صورت ارتباطی وجود ندارد.
برای محاسبه تعداد روابط غیر مستقیم فرد در شبکه ارتباطی از یک عامل وزنی براساس تعداد گامها استفاده میشود. به این صورت که فواصل با گامهای کمتر وزن بیشتری تعلق میگیرد. عامل وزنی به صورت زیر محاسبه میشود:
۱-
fi تعداد کل روابطی است که فرد در فاصله i دارد و N تعداد کل روابطی است که فرد میتواند در هر فاصلهای (تعداد گام) داشته باشد.
۳-۱۲ جمع بندی
دستیابی به دانش با روش تحقیق آن علم تلقی میشود. آنچه نظریه علمی را از سایر روشهای کسب دانش متمایز میکند به کار بردن روش علمی برای دستیابی به دانش است. در این فصل متدولوژی پژوهش مورد بررسی قرار گرفت، نوع و روش پژوهش معرفی شد، جامعه آماری، نمونه آماری پژوهش مشخص شدند و متغیرها شناسایی و مدل پژوهش توسعه یافت. روش جمع آوری دادهها، ابزار گردآوری دادهها و پایایی و روایی پرسشنامه مشخص شده و ساختار پرسشنامه به منظور گردآوری دادهها تشریح شد. در پایان نیز روشهای آماری به کار رفته در پژوهش شرح داده شد.
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل آماری
۴-۱ مقدمه
باید توجه داشت که دادهها زمانی ارزش اطلاعاتی ایجاد میکنند که تجزیه و تحلیل شوند، تجزیه و تحلیل دادهها فرایندی چند مرحلهای است که طی آن دادهها از طریق ابزار فراهم گردیده، خلاصه و دستهبندی میشوند و در نهایت پردازش میگردند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطات میان این دادهها را به منظور آزمون فرضیهها فراهم آورند (خاکی، ۱۳۸۲)
در این فصل دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه در دو بخش بررسی خواهند شد، ابتدا دادهها با بهره گرفتن از شاخصهای آمار توصیفی شامل، میانگین و انحراف معیار خلاصه و طبقه بندی گردیده است. در بخش دوم با بهره گرفتن از آمار استنباطی متناسب، فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار میگیرند.
۴-۲ تحلیل آماری
۴-۲-۱ روایی ابزار پژوهش
روایی ابزار پژوهش با تحلیل عاملی اندازهگیری شده و قابلیت اعتماد و اعتبار همگرا و واگرای مقیاسها بررسی شده است. هدف اصلی تحلیل عاملی، مطالعه نظم و ساختار موجود در داده های چندمتغیره است و نشان میدهد که آیا دادههای مور نظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند یا خیر. نتایج تحلیل مولفههای اصلی با چرخش اجزا نشان میدهد که عاملهای مربوطه (مهارت متکی به خود در امورکامپیوتری (خوداثربخشی کامپیوتری)، خصوصیات شخصیتی موثر بر کار (وجدان) و عملکرد شغلی) موثر هستند. جدول ۴-۱ شاخص KMO و آزمون بارتلت را نشان میدهد که با توجه به مقدار آزمون بارتلت که برابر ۸۰۲/۰ است و مقدار آن بیشتر از ۶۰/۰ میباشد و با توجه به سطح معناداری آن که کمتر از ۰۵/۰ میباشد ابزار پژوهش از روایی لازم برخوردار میباشد. جدول ۴-۲ ماتریس اجزا را نشان میدهد که شامل بارهای عاملی ( نمرات عاملی) هر یک از متغیرها در عاملهای باقیمانده است.
جدول ۴-۱ شاخص KMO و آزمون بارتلت | ||
KMO آزمون | .۸۰۲ | |
آزمون بارتلت | خیدو | ۷۴۹٫۵۷۷ |
درجه آزادی | ۹۱ | |
سطح معناداری | .۰۰ |
فرم در حال بارگذاری ...