وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های کارشناسی ارشد با موضوع ارتباط سنجی ارگونومی ، فرسودگی شغلی و نگرش حرفه ای معلمان ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

۲-مطابق یافته های پژوهش و با توجه به اهمیت نگرش شغلی معلمان، انجام پژوهش هایی در جهت شناخت بیشتر عوامل مؤثر بر نگرش شغلی معلمان ضروری به نظر می رسد.
۳- با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود آموزش های مربوط به نحوه و عملکرد کار باید به سمت اصلاح نگرش معلمان به حرفه تدریس، دانش آموزان و سازمان مدرسه سوق داده شوند.
۴- ریشه یابی و تلاش برای از بین بردن زمینه های موجود نگرش به حرفه تدریس به عنوان حرفه دوم باید بیش از گذشته مورد توجه مدیران و دست اندرکاران قرار گیرد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۵- لازم است مدیران به عوامل انگیزشی و ابقاء در موقعیت حرفه تدریس توجه داشته باشند و عملاً در صدد تقویت این عوامل برآیند. اگر عوامل انگیزشی و ابقاء در سازمان مدرسه ضعیف باشد، علاقه معلمان به حرفه تدریس کاهش می یابد که از طریق میزان مرخص یهای استعلاجی، تقاضای انتقال به واحدها یا مدارس دیگر، درخواست مرخصی بدون حقوق، درخواست بازنشسته شدن و تقاضای بازخرید خود را نشان خواهد داد.
۶-به نظر می رسد اصلی ترین مشکل در سازمان های موجود عدم نتیجه گیری مثبت از طرحهای قبلی ارگونومی در سازمان می باشد به طوری که وقتی که در سازمان طرح جدیدی برای بهبود فضای کار در نظر گرفته می شود سبب می شود که فضای کار دچار به هم ریختگی شود و شرایط کار را دچار مشکلات فراوان می کند و این موضوع سبب می شود که مشکلات فراوانی در این زمینه بوجود بیاید.
۷-پیشنهاد می شود هر سازمان با توجه به امکانات موجود در برنامه هایی چند ساله با توجه به بودجه و امکانات خود اقدام به تهیه برنامه هایی مدون در جهت بهبود ارگونومی محیط کار خود انجام دهد.
۸-استفاده از متخصصان در زمینه دانش ارگونومی می تواند کمک شایانی به بهتر عملیاتی شدن این دانش در سازمان ها در کشور داشته باشد.
توصیه ها ، رهنمودها والزامات تخصصی ارگونومی به سازمانها ،موسسات ، ادارات و ارگانهای خصوصی ودولتی
رعایت شرایط جوی : از انتقال ارتعاش به بدن کارکنان وکاربران جلو گیری به عمل آید –محیطی عاری از گرد غبار و مواد سمی فراهم گردد - سیستمهای سرمایشی و گرمایشی،تهویه و فن ها و پنجره ها ، جریان هوا ی آذاد و دماو رطوبت مناسب تامین گردد، - تراز صوتی تنظیم شود - محیط کار باید خیلی تاریک یا خیلی روشن و خیره کننده نباشد- تراز صدا در محیط کار مانع ارتباط کلامی نگردد - آلاینده ها کاهش یابد –. توزیع نور در محل کار باید کافی و یکنواخت باشد-سطوح براق از میدان دید کار بر خارج تا از تابش خیره کننده جلوگیری به عمل آید- برای کارهای دقیق و ظریف از تور موضعی استفاده شود- پنجره ها تمیز شوند و کاربران از گرمای شدید و سرمای شدید محافظت گردند – از سیستم تهویه مصنوعی و طبیعی مناسب استفاده گردد- منابع سرما گرما ایزوله و عایق بندی شوند-مواد و عوامل خطر زا کنترل گردند- ارتعاشات مضر کاهش یابد –از آلودگی صوتی جلوگیری بعمل آید–ماشین های پر سر و صدا ایزوله گردند – کا رکنان در برابر مواد شیمیایی وپرتوزا حفاظت شوند .
عوامل روانی اجتماعی :. و نسبت به روش انجام کار و برنامه زمانی آذادی عمل در کار وجود داشته باشد – کارکنان از اختیار عمل ،حمایت کار گروهی ،افراد کافی ،انعطاف پذیری شرایط و روش های کار ، باز خورد شغلی، مشارکت در اطلاعات کار و تصمیم گیری، برقراری ارتباط و تماس اجتماعی، تسهیل ارتباطات آگاهی از کار و اثر بخش بودن عملکرد ، تنوع ،شفافیت وظایف و اهداف ،عدم تعارض رفتاری، اغنای شغلی بالا بر خوردار باشند : باری روانی کار آنها کم باشد_ ارتباط آشکار و سیستم حمایتی اطلاعاتی شفاف در کار و وظایف وجود داشته باشد ، آموزش استمرارداشته باشد ، ارتقاء شغلی و ترقی جایگاه وجود داشته باشد، اعظاء پاداش منصفانه باشد ، در ارتباط با اثر بخش سازمانی تعهد سازمانی داشته باشند - رفاه جسمی ، روانی و اجتماعی وجود داشته باشد- نقش سازمان با نقش افراد در تعارض نباشد - خدمات اجرایی ، پزشکی و پیشگیری در مورد خطرات فراهم شود. –داشتن ارتباط مثبت اجتماعی سنگ بنای شادی و سلامتی است :
طراحی ایستکاه ومحل کار: فضای کار، محل کار با ابعاد بدنی افراد سازگار باشد - استقرار وسایل نشستن وکار مناسب باشد – حالت کاری راحت باشد– وسایل حمایتی و کمکی کافی برای ایمنی در محیط کارفراهم شود - کار با حداقل جابجایی دستی انجام شود : فعالیت های فیزیکی توسط کاربر تعیین و تنظیم شود( مثال حفظ سرعت تنظیم شده ، حرکات تکراری)- کار باید به عمل حرکتی ساده صورت گیرد- برای پرهیز از اشتباهات مکرو کاهش چرخش کاری مکرر کار باید بر اساس تنظیم کاربر باشد نه بر اساس سرعت ماشین که توسط اتوماسیون مشخص شده است- فشار کار از نظر زمانی کم شود. نمایشگر های بصری ( عقربه ها و علائم هشدار دهنده) به آسانی خوانده شوند. کنترل ها( سویچ – دکمه ها – پدال ها – چرخ دنده ها ) به آسانی قابل استفاده باشند.کار کردن با ابزار و وسایل تهیه شده برای کارگران راحت باشد. تدابیر ایمنی برای پیشگیری از حوادث و خطرات اندیشه شود -امکان تنظیم صندلی ها برای کاربر وجود داشته باشد– فضای آزاد کافی در محل کار وجود داشته باشد – صندلی باید دارای پشتی حمایتی و قابل تنظیم باشد – زیر پایی وجود داشته باشد.نشیمنگاه باید دارای تشکچه نرم باشد. ایستگاه کار باید امکان انتخاب وضعیت نشسته یا ایستاده در طول مدت کاری را برای کاربر یا کارمند فراهم کند - کار بر نباید مجبور باشد مدت طولانی زیادی را روی بتون ها یا دیگر سطوح سخت بایستد - کار بر با ابزار لبه تیز نباید ارتباط داشته باشد - از ابزاربه طور صحیح استفاده نمایند- از کار بران اضافه کار نکشید –ایستگاه کار در شیفت کاری برای پرهیز از یکنواختی فراهم کردن تسهیلات رفاهی و تجهیزات لازم تغییریابد –مسیر باید هموار بوده و لغزنده نباشد- از ابزار میکانیکی و وسایل چرخ دار و غلتک برای جا بجایی و پایین و بالا آوردن و مواد سنگین استفاده گردد –مسیر راهرو ها و مسیر تردد عریض گردد –از خم شدن و چرخیدن موقع حمل بار پرهیز گردد
رعایت ایمنی واستفاده صحیح از ابزار: راه خروج اضطراری ، تهیه ابزار و وسایل ایمنی و اطفاء حریق ،ابزار ضد عایق و برق گرفتگی و سوختگی و ابزار کنترل اضطراری پیش بینی گردد- کار بر با نمادها ، و راهنماها و رنگها ، بر چسب ها، علایم هشدار دهنده آشنا گردد - ماشین های ایمنی خریداری گردد وزن بدن روی دو پا تقسیم گردد - ابزار و وسایل پر استفاده در دسترس قرار گیرند- فضای کافی ، تنظیم ارتفاع کار ،آموزش های به روز برای کاربران کامپیوتر ، تهیه وسایل ایمنی فردی و جمعی به منظور حفاظت چشم از پرتوگیری بیش از حد در هنگام کار با کامپیوتر رعایت گردد، ضمنا از فیلترهای مخصوص بر روی صفحه کامپیوتر استفاده گردد تاچشم آسیب نبیند- ا از وسایل ایمنی از قبیل کلاه ایمنی ،کفش ایمنی،محافظ گوش، عینک ایمنی، لباس ضد حریق ستفاده گردد–جعبه کمکهای اولیه وآموزش چگونگی استفاده از آن پیش بینی گردد.
تسهیلات رفاهی : فراهم کردن تسهیلات بهداشتی و مواد آشامیدنی نوشیدنی و محل استراحت – فراهم کردن جا برای آموزش و تجمع کارکنان – فراهم کردن تسهیلات ورزشی و تفریحی و رفاهی – ورزش، در بهتر کردن خلق و خوی افراد نقش بسزایی دارد .بعضی معتقدند پیاده روی ،شنا ودوچرخه سواری پادتن استرس میباشد.
رعایت بهداشت واستراحت ، خواب ، خوراک ،ورزش ،کنترل عوامل استرسزا: کارکنان از خوردن غذای پر حجم خود داری کنند –روز را با صبحانه مقوی شروع کنند،ورزش وتمرین روزانه باعث ارتقای هوشیاری ورفع خستگی ذهن وبدن میشود-آنهایی که خواب آلودند با دیگران تلخی میکنند وازهمه کس وهمه چیز شکایت میکنند-.خشم خود راکنترل ومهار کنید – خوشرو و شاد باشید.
۵-۴٫پیشنهادات برای تحقیقات آتی
این تحقیق درمقطع دبیرستانهای دولتی شهرشیرازانجام گرفت پیشنهاد میگردد درمقطع مدارس راهنمایی وابتدایی ومدارس غیره دولتی سایراستانهاصورت گیرد.
استفاده از پرسش نامه های محقق ساخته جهت بدست آوردن نتایجی با واقعیت های جامعه
استفاده از سازمان های متفاوت جهت بدست آوردن جواب های دقیق در این زمینه
استفاده از مدل های خاص جهت بدست آوردن نتایج مشخص تر در این رابطه
استفاده از برنامه های اجرا شده در سازمان ها و جواب این اقدامات بر روی فاکتورهای مختلف سازمانی
استقاده از برنامه های اجرا شده در خارج کشور و پیاده سازی آنها در سازمان های داخلی و گرفتن جواب در اینباره
بررسی روش های مشخص ارگونومی در چند سازمان و تطبیق این سازمان ها با یکدیگر و گرفتن نتایج مطلوب در اینباره
۵-۵٫محدودیتها:
به جهت استفاده از ابزار خود گزارشی ) پرسشنامه(، برای استناد به نتایج حاصل از این تحقیق باید محتاطانه عمل شود. زیرا استفاده صرف از پرسشنامه به منظور تحلیل فرایندهای شناختی– اجتماعی احتمالاً موجب سوگیری در پاسخ دادن به سوالات شده و از دقت نتایج می کاهد.
از دیگر محدودیت‌ها مربوط به زمان نامناسب برای پرکردن پرسشنامه بود چون غیر از ساعات اداری نمی‌شد به آنها مراجعه کرد و زمان اداری زمانی بود که همگی معلمان مشغول به تدریس بودند .
عده ای ازمعلمان برای پر کردن پرسشنامه همکاری نمیکردند .
برای بدست آوردن آمار معلمین زن و مرد و تعداد مدارس همکاری لازم از طریق آموزش و پرورش به سختی صورت می گرفت.
عده ای از معلمان از گرفتن پرسشنامه خودداری می کردند و احساس ترس داشتند که نکند تکمیل این پرسشنامه برای موقعیت شغلی آنها مشکل ساز باشد و یا نقطه ضعفی برای آنها منظور گردد به همین خاطر به بعضی از سؤالات جواب نداده و پرسشنامه به طور ناقص جواب دادند.چنانچه۵۵۰ پرسشنامه توزیع گردیدتاتعدادنمونه۳۵۸ نفربه پرسشنامه ها به طورکامل جواب دادند.
مشکلات در خصوص موضوع فوق
۱ـ عدم دسترسی به سوابق برنامه های اجرا شده قبلی
۲ـ عدم اعتماد معلمان به برنامه های مدیریت
۳ـ عدم شناخت معلمان از موضوع
۴ـ مقاومت معلمان
۵ـ عدم برنامه ریزی صحیح جهت اجرای برنامه ارگونومی
۶- عدم پشتیبانی همه جانبه مدیریت در خصوص اجرای ارگونومی
۷ـ نبود انگیزه جهت اجرای ارگونومی
۸ـ کمبود وقت معلمان درتکمیل پرسشنامه به علت تعداد زیاد گویه ها
۹ـ ضعف اطلاع رسانی کمیته ارگونومی به گروه های فعال و سایر کارکنان و معلمان
۱۰ـ عدم روحیه همکاری معلمان در موضوع فوق
۱۱ـ وجود الویتهای بالاتر از اجرای برنامه ارگونومی
۱۲ـ عدم توجیه مدیریت از اهمیت اجرای ارگونومی در سطح مدارس
۱۳ـ ناموفق بودن برنامه های قبلی ارگونومی
۱۴ـ درگیر نبودن مدیریت با موضوع ارگونومی
۱۵ـ عدم پیش بینی واحد سازمانی ارگونومی با کمیته ارگونومی در مدارس
۱۶ـ بی توجهی مدیران میانی به ارگونومی


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مطالب پژوهشی در رابطه با بررسی نشانه شناسی آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا- فایل ۱۶پژوهش های انجام شده درباره بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع ... »
 
مداحی های محرم