وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پژوهش های کارشناسی ارشد درباره بررسی احکام غنا و موسیقی از دیدگاه فقهای معاصر- فایل ۱۸

 
تاریخ: 03-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی

آیت الله صافی: جایز نیست (صافی، ۱۳۷۸، ج ۲، س ۱۶۷۰ و ۱۶۷۵).
همه مراجع (به جز صافی): اگر باعث تهییج شهوت و مفسده نشود، اشکال ندارد. (فاضل،۱۳۷۹، ج ۱، س ۱۷۲۵؛ نوری ۱۳۷۸، ج ۲، س ۵۴۵ و ۵۴۹؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۴۵؛ تبریزی، ۱۳۷۸، س ۱۰۷۶ و ۱۶۰۹؛ سیستانی،www.sistani.org (غنا) س ۳؛ بقیه پرسش تلفنی از مرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی).
۳-۳-۱-۶-۷- صدای کودکانه ی زن
۳-۳-۱-۶-۷-۱- پرسش
آیا زن می‌تواند در برنامه‌های کودکان و امثال آن، صدای خود را به لحن کودکانه در بیاورد و آواز بخواند؟
آیات عظام امام، بهجت، صافی، فاضل و مکارم: خیر، خوانندگی زن (به هر شکلی که باشد). جایز نیست و گوش دادن به آن نیز حرام است(صافی،۱۳۷۸، ج ۲، س ۱۶۷۱؛ فاضل،۱۳۷۹، ج۱، س ۱۷۲۴؛ مکارم،۱۳۷۹، ج ۲، س ۷۰۹؛ بقیه پرسش تلفنی ازمرکز ملی پاسخ گویی به سئوالات دینی۰۹۶۴۰).
آیات عظام تبریزی، خامنه ای، سیستانی، نوری و وحید: اگر به صورت غنا نباشد و باعث تهییج شهوت شنونده نشود و مفسده ای بر آن مرتبت نگردد، اشکال ندارد و گوش دادن به آن نیز جایز است (تبریزی، ۱۳۷۸، س ۱۰۵۸ و ۱۰۴۹ و ۱۰۷۵؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۴۵؛ وری،۱۳۷۸، ج ۱، س ۴۴ و سایت سیستانی www.sistani.org، س ۵).
پس طبق این مباحث مطلق خوانندگی زن؛ چه به صورت آواز، مداحی، گریه، خنده، دکلمه، قرائت قرآن، صدای کودکانه زن، هم خوانی با زنان و مردان، حرام است. حتی آواز زن برای شوهر نیز اگر به صورت غنایی باشد جایز نیست. به پرسش‌های در این رابطه می‌پردازیم:
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۳-۱-۶-۸- حکم هم خوانی زنان
۳-۳-۱-۶-۸-۱- پرسش
هم خوانی زنان در سرودها و تواشیح، چه حکمی دارد و آیا شنیدن آن جایز است؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل، نوری و وحید: اگر باعث تهییج شهوت و مفسده نگردد، اشکال ندارد (خمینی،۱۳۷۲، ج ۳، س ۶۴؛ فاضل، ۱۳۷۹، ج ۱، س ۱۷۲۲؛ تبریزی،۱۳۷۸، س ۱۰۵۸؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۴۵؛ نوری،۱۳۷۸، ج ۲، س ۵۴۴ و ۵۴۵ و ۵۴۹؛پرسش تلفنی از مرکز ملی پاسخ گویی ۰۹۶۴۰).
آیات عظام بهجت، صافی و مکارم: اگر باعث مفسده شود، حرام است و بدون آن نیز بنا براحتیاط واجب جایز نیست (مکارم،۱۳۷۹، ج ۱، س ۵۲۲؛ صافی، ۱۳۷۸، ج ۲، س ۱۶۷۴
و ۱۶۷۵؛ بهجت: پرسش تلفنی ازمرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰)
۳-۳-۱-۶-۹- جمع خوانی زن و مرد
۳-۳-۱-۶-۹-۱- پرسش
هم خوانی زنان و مردان در سرودها و تواشیح، چه حکمی دارد؟ آیا شنیدن آن جایز است؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل، نوری و وحید: اگر به صورت غنا نباشد و باعث تهییج شهوت نشود و مفسده ی دیگری نیز نداشته باشد، اشکال ندارد(تبریزی،۱۳۷۸، س۱۰۵۸؛خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۴۵؛ نوری،۱۳۷۸، ج ۲، س ۵۴۴ و ۵۴۵ و ۵۴۹؛ سیستانی غنا، س ۶،www.sistani.org؛فاضل،۱۳۷۹، ج ۱، س ۱۷۲۲ و ۹۹۷؛ بقیه پرسش تلفنی از مرکز ملی پاسخ گویی ۰۹۶۴۰).
آیات عظام بهجت، صافی و مکارم: اگر باعث مفسده شود، حرام است و بدون آن نیز بنابراحتیاط واجب جایز نیست (مکارم،۱۳۷۹، ج ۱؛ بقیه پرسش تلفنی از مرکز ملی پاسخ گویی ۰۹۶۴۰).
۳-۳-۱-۶-۱۰- آواز زن برای شوهر
مسأله ی غنای زن آن قدر مهم است که حتی فقها آواز زن برای شوهر را اشکال می‌دانند.
پرسشی در این زمینه مطرح شده است:
۳-۳-۱-۶-۱۰-۱- پرسش
آیا آواز خواندن زن برای شوهرش جایز است؟
همه ی مراجع: اگر به صورت غنا باشد، جایز نیست (خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۵۵؛ خمینی،۱۳۷۲، ج ۲، س ۳۴؛ تبریزی،۱۳۷۸، س ۱۰۸۳؛ مکارم،۱۳۷۹، ج ۱، س ۵۲۹؛ نوری،۱۳۷۸، ج ۱، س ۵۲۹؛ بقیه؛ پرسش تلفنی ازمرکز ملی پاسخ گویی ۰۹۶۴۰).
۳-۳-۱-۶-۱۱-پرسش و پاسخ احکام آواز زن در شب عروسی
۳-۳-۱-۶-۱۱-۱- پرسش
آیا جایز است زن در شب عروسی (در مجلس زنان)، غنا و آواز بخواند و عده ای به رقص و زدن بر روی میز و صندلی مشغول شوند؟ حکم چنین مجلسی از نظر شرع چیست. (البته از آلات موسیقی استفاده نمی‌شود)؟
همه ی مراجع (به جز تبریزی و خامنه ای): در فرض مذکور اشکال ندارد (مکارم،۱۳۷۹، ج ۱، س ۵۳۵؛ صافی،۱۳۷۸، ج ۱، س ۱۰۲۳؛ فاضل،۱۳۷۹، ج ۱، س ۱۷۶۳ و ۱۷۳۷؛ بقیه: پرسش تلفنی از مر کز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰).
آیت الله تبریزی: اگر مرد یا پسر ممیز در مجلس زنانه حضور نداشته باشد و از موسیقی لهوی نیز استفاده نکنند، آواز زن در مجلس زنان و رقص زن برای زنان و زدن بر میز و صندلی و مانند آن – که از آلات موسیقی محسوب نمی‌شود – اشکال ندارد (تبریزی،۱۴۱۷ ق، ج ۶، س ۱۴۵۶،۱۴۴۸ و ۱۴۴۴).
آیت الله خامنه ای: اگر کیفیت زدن به شیوه متداول در عروسی‌های سنتی باشد و لهو محسوب نشود و نیز رقص زن برای زنان، باعث تحریک شهوت و یا مفسده ی دیگر نگردد، اشکال ندارد (خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۳۳ و ۱۱۳۴ و ۱۱۶۶).
۳-۳-۱-۶-۱۱-۲- پرسش
اگر زن در شب عروسی غنا بخواند، آیا مردان محرم می‌توانند به آن گوش فرا دهند؟
همه مراجع (به جز سیستانی، صافی و مکارم): اگر باعث تهییج شهوت مرد گردد، جایز نیست (خواه محرم باشد یا نامحرم). (خمینی،۱۳۷۲، ج ۱، ص ۲۳۴؛ تبریزی، ۱۳۷۹ وحید۱۴۱۹ق،
م ۱۷).
آیت الله صافی: خیر، استماع آن بر مرد (خواه محرم باشد یا نامحرم)، حرام است (صافی، بی تا، ج ۱، م ۱۶۹۸).
آیات عظام سیستانی و مکارم: بنا براحتیاط واجب، آواز خوانی زن در شب عروسی جایز نیست (مکارم،۱۳۷۹، ج ۱، س ۵۲۳ سیستانی، بی تا، ج ۲، منهاج الصالحین به نقل از، www.sistani.org).
۳-۳-۱-۶-۱۱-۳- پرسش
استفاده از آهنگ‌های مبتذل (موسیقی حرام)، در مجالس عروسی زنان چه حکمی دارد؟
همه ی مراجع: گوش دادن به موسیقی حرام – هر چند در مجالس عروسی زنان باشد – جایز نیست.
تبصره. «موسیقی» و «غنا» دو مقوله است. آن چه که در مجالس عروسی زنان جایز شمرده شده، غنا و آوازخوانی زن است؛ ولی موسیقی لهوی در هر حال حرام است (خمینی،۱۳۶۵، ج ۱، م ۱۳؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۳۴؛ بهجت،۱۳۷۹، م ۲۰؛ فاضل، ۱۳۷۹، ج ۱،، ص ۹۹۷؛ سیستانی، بی تا، ج ۲، م ۲۰؛ وحید،۱۴۱۹ ق، ج ۳، م ۱۷؛ تبریزی، ۱۳۷۸، م ۱۰۵۷؛ خمینی،۱۳۸۱، م ۱۷؛ مکارم،۱۳۷۹، ج ۱، س ۵۲۸؛ صافی، بی تا، ج ۱، م ۱۶۹۸ و نوری پرسش تلفنی از مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی ۰۹۶۴۰).
۳-۳-۱-۶-۱۱-۴- پرسش
آیا جایز است همراه غنا و آوازخوانی زن در مجالس عروسی، دف و دایره بزنند؟
همه ی مراجع (به جز سیستانی و مکارم): آوازخوانی زن در شب عروسی اشکال ندارد، ولی باید از دف و دایره زدن اجتناب شود (صافی،۱۳۷۸، ج ۱، س ۱۰۱۵؛ تبریزی،۱۳۷۸، س ۱۰۵۷؛ فاضل،۱۳۷۹، ج ۱، س ۱۷۴۰ و ۹۹۷؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۳۴؛ وحید،۱۴۱۹ ق، ج ۳، م ۱۷).
آیات عظام سیستانی و مکارم: آوازخوانی زن در شب عروسی، بنابراحتیاط، واجب نیست و دف و دایره زدن، حکم سایر آلات موسیقی را دارد (سیستانی، بی تا، ج ۲، م ۲۰؛مکارم،۱۳۷۹، ج ۱، س ۵۲۸ و ۵۲۳).
تبصره: دف و دایره زدن در این نوع مجالس، غالباً به صورت لهوی مورد استفاده قرارمی‌گیرد، لذا مراجع بزرگوار تقلید آن را حرام می‌دانند.
۳-۳-۱-۶-۱۱-۵- پرسش


فرم در حال بارگذاری ...

« راهنمای نگارش پایان نامه درباره تاثیر هشت هفته تمرینات دایره ای بر مقادیرAGRP مردان جودوکار تمرین کرده- فایل ...طرح های پژوهشی انجام شده درباره تعیین و رتبه بندی موانع توسعه صادرات در شرکت های ... »
 
مداحی های محرم