منابعو ابزارهاییادگیری کاملا سازمان یافته، کتاب رایج ترین منبع، بدون نقش فراگیرنده در انتخاب منابع افزایش تدریجی تنوع، افزایش تدریجی نقش مدارس و دانشجو در انتخاب منابع افزایش سهولت دسترسی به منابع، کاملا متنوع و در برگیرنده ی فناوری های جدید، نقش کاملا فعالانه ی فراگیرنده و مدرس در انتخاب و سازماندهی منابع فعالیت های یادگیری در ارتباط مستقیم با اهداف، معمولا از نوع کلامی افزایش تدریجی نقش فعال فراگیرنده و تنوع فعالیت ها مرتبط با تجارب زندگی واقعی، منطبق با تنوع سبک های یادگیری دانشجویان، مرتبط با نیازهای خاص راهبردهای تدریس کاملا مرتبط با اهداف، اغلب محدود به سخنرانی معطوف به آموزش کل کلاس افزایش تدریجی تنوع و سهم فناوری ها در فرایند تدریس بهره گیری کامل از روش های گروهی و مشارکتی، توجه کامل به نظر مخاطب، توجه به تدریس مشارکتی با همکاری سایر مدرسان ارزشیابی تاکید بر روش های کمی با هدف تعیین میزان حصول اهداف رفتاری افزایش تدریجی تنوع امکان بازخورد سریع و متنوع، بهره گیری از روش های جدید و کیفی با کمک فاوا، با هدف اصلاح و با مشارکت فراگیرندگان گروه بندی یک گروه متشکل از همه فراگیرندگان، معلم مسئول تشکیل گروه فراهم امدن امکان تجربه ی یادگیری در گروه به طور محدود ارائه ی آموزش به گروه های کوچک، اهمیت زیاد تعامل گروهی زمان محدود و بخش بندی شده تغییر تدریجی برنامه های رسمی انعطاف پذیری بسیار در زمان، فراهم آمدن، امکان یادگیری در هر زمان فضا محدود به کلاس و فاقد تجهیزات فناورانه استفاده از ترکیب فضاهای عمومی و اختصاصی انعطاف پذیری و تنوع بسیار در انتخاب فضا، مجهز به فناوری، امکان یادگیری در فضای خود برای فراگیرندگان نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامهی درسی در ایران به دلیل نو بودن موضوع کاربرد فناوری های نوین در آموزش و پرورش، خصوصا برنامه ی درسی تحقیقات اندکی انجام شده است و تعداد محدود تحقیقات اجرا شده در زمینه ی کاربرد کامپیوتر در آموزش و پرورش و در ماده ی درسی خاص کامپیوتر در دوره ی متوسطه بوده است. در این رابطه مهرمحمدی و نفیسی (۱۳۸۳) در مطالعه ای با عنوان تدوین سیاست های راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش به لزوم پاسخگویی آموزش و پرورش به نیازهای عصر اطلاعات، بهره گیری از توانایی های نوین فاوا، بومی سازی تولید فناوری آموزشی و استفاده از فرصت ایجاد تحول در زمینه ی ضرورت های بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش اشاره کرده اند. مطالعات توسعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حداقل چهار رویکرد گسترده را که از طریق آن نظام های آموزشی و مدارس فناوری اطلاعات و ارتباطات را (در برنامه درسی) اتخاذ و بکار برده اند مشخص می کند، این چهار رویکرد عبارتند از: ظهورکننده، کاربردی، ادغامی و تحولی. رویکرد ظهورکننده: مدارس در مراحل اولیه ی توسعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، رویکرد ظهورکننده را به نمایش می گذارند. این مدارس خریداری یا اعانه گرفتن تجهیزات کامپیوتری و نرم افزاری را آغاز می نمایند. مدارس در مرحله ی ظهورکننده هنوز به روش سنتی و معلم محوری استوار هستند. رویکرد کاربردی: مدارسی که در آنها فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درک شده است رویکرد کاربردی را نشان می دهند. در این مرحله معلمان تسلط زیادی بر محیط یادگیری دارند. مدیران و معلمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای وظایفی که تاکنون در مدیریت مدرسه و برنامه ی درسی اجرا می کردند، استفاده می کنند. رویکرد ترکیبی: این رویکرد در مدارسی دیده می شود که فناوری های کامپیوتری را در آزمایشگاه ها ، کلاس های درس و دفاتر مدیریتی به کار می گیرند. معلمان نیز روش های جدیدی را که فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهره وری شخصی آنها را تغییر می دهد، بررسی می کنند و این رویکرد تلفیق یا ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ی درسی را شامل می شود.
فرم در حال بارگذاری ...