۱۲۰-۱۱۵
خرمشهر در چنگال دشمن
بیست و سوم
دوازدهم (آزادی خرمشهر)
۲۳
۱۲۴-۱۲۱
خرمشهر در دامان میهن
بیست و چهارم
۲۴
۳-۴ : روش نمونه گیری و جمع آوری اطلاعات
جامعه و نمونه آماری در این پژوهش یکسان می باشد، روش نمونه گیری در پژوهش مورد نظر تمام شماری و مقیاس اسمی می باشد
.
۳-۵ : ابزار اندازه گیری و گردآوری داده ها:
شیوه جمع آوری اطلاعات استقرایی(تمامشماری)است و با بهره گرفتن از چک لیست محقق ساخته، فیش نویسی و جدول اطلاعات لازم جمع آوری شده است.
تحلیل محتوای کتاب درسی تعلیمات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس مولفه های حقوق شهروندی کلیه ی مولفه های حقوق شهروندی که در جدول ۳-۳ ذیل نشان داده شده است از کتاب های درسی این دوره در قالب تصاویر و متن استخراج شده و فراوانی و تکرار هر کدام از مولفه ها را شمارش و ثبت می نماییم.
۳-۶ واحد تحلیل
واحد تحلیل، کلمه مورد نظر بر اساس مولفه های مورد بررسی بوده که این کلمه در متن، جمله، تصاویر، فعالیت های پیشنهادی و اشکال، تعداد مواردی است که از دانش آموز خواسته می شود تا از آنها استفاده نماید.
۳-۷ روش تحلیل
براساس فراوانی یا شمارش جملات، تصاویر، متن، فعالیت ها و فعالیت های پیشنهادی و اشکال تعداد مواردی است که از دانش آموز خواسته می شود تا از آنها استفاده نماید.
۳-۸ : روایی پژوهش :
روایی این پژوهش از نظر اساتید راهنما و مشاور و متخصصان تعلیم و تربیت گذشته است و مورد تایید قرار گرفته است.
۳-۹ پایایی ابزار
برای بدست آوردن پایایی ابزار کدهای حاصل از فرایند تحلیل محتوا، از فرمول ویلیام اسکات استفاده می شود که براساس میزان توافق چند کدگذار در درس های متشابه میباشند. به صورتی که ابتدا ۱۰% از کل صفحات به همراه تعاریف عملیاتی برای کدگذار به سه پژوهشگر ارائه گردید که کدگذاری مقوله ها و مولفه ها، برابر دستورالعمل انجام شد. سپس جداول فراوانی هر مقوله با درصد مربوط به آن تعیین گردید. درصد توافق سه کدگذار از طریق فرمول ضریب پایایی اسکات می باشد.
در تحلیل محتوا ضریب پایایی باید بزرگتر از ۷۰% باشد تا محقق با جامعیت و عینیت کدگذاری از طریق ابزار اطمینان نماید.
۳-۳ : ماتریس مولفه های مورد بررسی هر درس
مولفه ها
زیر مجموعه ها
اول
حق آزادی بیان
۱-آزادی در گفتن
۲- آزادی در نوشتن
دوم
حق برخورداری از صلح
۱-جلوگیری از جنگ
۲-مداراو همدلی، میانجیگری
فرم در حال بارگذاری ...