رویارویی شاعران با مشکل فلسطین از برخورد ساده و صریح گذر کرد و به نگرشی ضمنی و غیر
مستقیم بر پایه اشارات تمثیلی و تصاویر اسطوره ای رسید. از این رو ، شاعر به جای آنکه به تعریف و تفسیر ظاهری رویدادها بپردازد ، به روانکاوی فردی و گروهی اعراب پرداخت و واکنشهای روانی و اخلاقی آنان را در رابطه با شکست و از دست رفتن فلسطین مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
تراژدی فلسطین باعث شد که شعر فلسطین به ویژگی های خاص خـود دسـت یازد . گذشتـه از
این واقعیت که شعر فلسطین پس از سال ۱۹۴۸ نمایانگر تعالی فلسطینی ها از مردمی بدبخت و فراموش شده به انسانهایی مصمم مقاوم و طغیانگراست که می توانند شرایط را مطابق میل خود تغییر دهند ، این شعر به ویژه پس از پیدایش « شعر مقاومت » یکی از ارکان و عوامل اصلی تشکیل دهنده ی ماهیت فعلی شعر نوین عرب شد. در تاریخ شعر عرب این نخستین بار است که فلسطین چنین نقش مهمی را برعهده می گیرد.
نمونه هایی از اثرها و شاعرانی که راجع به فلسطین سراییده اند عبارتند از :
-
- « صوت فلسطین » اثر « عبدالقدیر رشید نصیری » ( ۱۹۲۰ – ۱۹۶۳ ) شاعر عراقی.
-
- « الفلسطینیات » اثر « سلیمان زهیر ( ۱۸۷۳ – ۱۹۶۰ ) از لبنان.
-
- « فلسطین حبّی » اثر « ففاج صدیق ماکسیم ، شاعر مصری.
-
- « الشعر فی المعرکه » مجموعه ای از ۴۰ شعر از ۴۰ شاعر عرب که توسط « حسن اسماعیل » گردآوری و ویرایش شده.
-
- « ارض الشهدا » اثر « ابراهیم العریض » از بحرین.
و صدها کتاب دیگر از مؤلفین و شاعران در سطح جهان راجـع به مشکـل و مسألـه فلسطیـن به
چاپ رسیده است و شاعران و نویسندگان عرب را در زمینه های مختلف ادبی ، به شدت تحت تأثیر قرار داده است. ( همان ، ص ۱۲۶ )
فیتوری نیز از جمله شاعرانی است که سخت تحت تأثیر فلسطین قرار گرفتـه است و بـه شکـل
ریشه ای و تاریخی به آن پرداخته و ضمن هشدار دادن به سران عرب ، موجبات بیداری مردم فلسطین و سایر کشورهای عربی را فراهم نموده است. او در یکی از قصاید خود تحت عنوان « ملک أوکتابه »
پیرامون قضیه فلسطین چنین می گوید :
« عیدُ السّیاَده …
ذِکری اغتصابِ فلسطین »
« عیدُ فلسطین
ذکری المعاهدِه البَربَریه »
عیدُ الصّعود
عیدُ الهُبوط
و یومُ الصّیام
و یومُ الضَحّیه
و ماتَ الرَّسولً
و قامَ المَسیح
وأعشَبت العتباتُ السَّیَّه
و قالَ المَطارِنَه الطّیبون
و أفتی ابُن مالِکٍ و الشافِعَیّه
و هذا إنقلابٌ لأجِل القضیه
و آخُر أیضا ، لنفسِ القضیه
و کأسُ نبیذِ لمجدِ یهوذا
و کأسانِ فی صَِّحه المجدُ لیَّه
و عامٌ علی إثره ألفُ عامٍ
و خارِطَه الدولهِ العربیَّه
ممَّرغَه فی بقایا حُطام
قوائُِمه النظُم العَنتریَّه
فهاتِیک رایَتها جاهِلَیّه
و تلکَ عباءَ تُها هاشمیّه
و یا قدسُ مِنّی علَیکِ السَّلام
( الاعمال الکامله ، ص ۱۴۸ – ۱۵۱ )
فیتوری در این اشعار سیاسی خود عید سـرودی را سالـگرد اشغـال فلسطـین می دانـد . و عیـد
فلسطین را سالگرد معاهده بربری می داند. و عید صعود را همان عید افول می داند و آن را روز روزه داری و قربانی می شمرد و می گوید مسیح قیام کرد و اسقف ها سخن راندند و مالکی ها و شافعی ها فتوا دادند و برای مجد و سربلندی یهود جام شرابی سرکشیده شد و نقشه ی کشور عربی در بقایای آوار خاک آلود گشته است و پرچم جاهلی برفراز آن است و عبایی هاشمی دارد. و ای قدس سلام من برتو باد !
۵ – ۹ – ۲ – لبنان
فیتوری را می توان از جمله شاعرانی بی مرز نامید . همه حوادث جهان عـرب فیتـوی را به خـود
مشغول می دارد و شاعری متعلق به همه مردم است. او درباره لبنان نیز قصاید فراوان سروده است که برای نمونه تنها به بخش هایی از آن اشاره می شود : وی در قصیده ای تحت عنوان « لا … لیس … لبنان » می گوید :
لا … لا تقُل دخلوا فی الموتِ أورحلوا
هناک من أَمَرَ الابطال فانتقلوا
هناک لبنانُ ، والارضُ التی غضِبت
لوقع أقدام من خانوک یا جبلُ
هناک إرثک فی الأرواح حیث سَرَت
أرواحُ مَن ملکوا الدنیا و من شغلوا
هنالک القدسُ … یا قدسَ النبوه ها
فرم در حال بارگذاری ...