مهندسی مجدد فرآیندهای تجاری
سازمان
سلسله مراتبی
شبکه های افقی
تجزیه و تحلیل سازمانی
منابع انسانی
انفرادی و بدون شراکت
تیمی، شراکتی و بااتحاد
توانمندسازی نیروی انسانی
منابع مالی
بیثبات، غیراستاندارد، عدم یکپارچگی با عملیات دیگر
کیفیت بالا، دسترسی کامل، عملیات/اطلاعات/سیستمهای استاندارد، یکپارچه با عملیات
مهندسی مجدد فرایند مالی، سیستمها، استانداردسازی اطلاعات
اطلاعات
غیراستاندارد، دور از دسترس، عدم به روزآوری، ناامن
شراکتی، استاندارد، در دسترس، دقیق، دورهای دقیق
استانداردهای اطلاعات و مدیریت اطلاعات
سیستمهای اطلاعاتی
مجزا از هم(خود ایستا)
رایج، باز، یکپارچه
معماری و استانداردها
اموال فیزیکی
انعطافپذیر
انعطافپذیر، سودآور، درست به موقع (JIT)
اصول زیرساختار
(منبع، غضنفری و فتحاله، ۱۳۸۹، ص ۱۳۳)
همان طور که در جدول (۲-۱) مشخص است، بسیاری از سازمانها در حال حاضر غیریکپارچه میباشند. در این حالت واحدهای مختلف سازمان هماهنگی لازم را جهت نیل به اهداف سازمان ندارد و انعطافپذیری سازمان جهت رویارویی با تحولات جدید و همراهی با شرایط نوین کسب و کار پایین میباشد. اما در سازمانهای یکپارچه، بخشهای مختلف هماهنگ با یکدیگر فعالیت می کنند. از آنجا که مقوله یکپارچگی، کل سازمان را در بر میگیرد، بنابراین اجزا مختلف نیز، باید در سازمان یکپارچه و هماهنگ گردند (غضنفری و فتحاله، ۱۳۸۹، ص ۱۳۲).
۲-۶- درجات مختلف یکپارچهسازی
به طور کلی میتوان چهار درجه مختلف را برای یکپارچهسازی در نظر گرفت. هر درجه، ابعاد، پیچیدگیها تعاریف و وجوه خاص خود را داشته و می تواند برای هر یک از شرایط و حالات خاص سازمان در نظر گرفته شود. درک اینکه سازمان در چه درجهای از یکپارچگی قرار دارد و یا این که چه درجهای از یکپارچگی برای آن مناسب است، بسیار مهم میباشد. چهار درجه یکپارچهسازی عبارتند از:
الف) یکپارچگی ارتباطی
این درجه ابتداییترین درجه یکپارچگی بوده و اساس و زیربنای دیگر درجات یکپارچگی است. اساس این وضعیت ایجاد ارتباط بین تجهیزات و تکنولوژیهای مختلف برای کار با یکدیگر است. این مرحله شامل اشتراک تجهیزات فنی، برقراری امکان انتقال اطلاعات و ایجاد مسیرهای ارتباطی بین اجزای مختلف است.
ب) یکپارچگی عملیاتی
این وضعت به قابلیت کار کردن دو یا چند سیستم، برنامه و یا تکنولوژی با یکدیگر اطلاق می شود، به نحوی که از قابلیت های هر دو تکنولوژی و سیستم استفاده شود. بسیاری از عرضهکنندگان راهحلها و تولیدکنندگان سیستمها، محصولاتشان را برای استفاده در این وضعیت ارائه می کنند، به طوری که سیستمهای آنها با پایگاههای داده و سیستمهای دیگر مرتبط میگردند.
ج) یکپارچگی مفهومی
در زمینه یکپارچهسازی، بسیاری از تلاشها به سمت پیادهسازی سیستمهای مدیریت پایگاه داده معطوف شده اند، در این وضعیت اجزاء داده، اصطلاحات و تعاریف و مفاهیم داده ها به خوبی مشخص و بهینه میشوند. در اینجا تأکید بر کاهش خطاهای انسانی حین ایجاد، ثبت و بازیابی داده ها از طریق ایجاد استانداردها و فرمتهای مشخص داده ها است. برای نیل به یکپارچگی معنایی، تنها پیادهسازی سیستمهای مدیریت پایگاه داده کافی نیست، بلکه باید داده ها، مشخصات و استانداردهای آنها به روشنی برای کاربر تعریف شده و مشخص باشد.
فرم در حال بارگذاری ...