در [۱۲۸] روش جدیدی در خوشهبندی با بهره گرفتن از ICA ارائهشده است. هدف این الگوریتم غلبه بر مشکـل به دام افتـادن در بهینه محلی در الگوریتم k-means است. در این مقـاله پس از تشکیـل امپراتوریهای اولیه الگوریتم k-means بر روی هر یک از امپراتوریها اجرا می شود. در این قسمت، دو روش متفاوت برای اجرای k-means پیشنهاد شده است:
MICA-k: در این روش ابتدا جمعیت اولیه به صورت تصادفی تولید میگردد؛ سپس الگوریتم رقابت استعماری بر روی این جمعیت تولید شده، اجرا شده و تا جایی ادامه مییابد که تنها یک عضو باقی بماند، این عضو بهترین پاسخ ممکن است. جواب نهایی، بهعنوان مقدار ورودی الگوریتم K-means در نظر گرفته می شود.
K-MICA: در این روش بعد از تولید جمعیت اولیه، الگوریتم k-means بر روی داده های موجود اجرا میگردد. با استفاده ازاینروش، در تکرارهای متوالی مراکز خوشه بدست خواهد آمد؛ که بهعنوان جمعیت اولیه الگوریتم رقابت کشورهای استعماری توسعه یافته در نظر گرفته خواهد شد.
پس از این مرحله، فرایند ICA اجرا شده تا جایی که تعداد بهینه خوشه ها تعیین شود.
قنواتی و همکاران در سال ۲۰۱۱ در [۱۲۹]، از الگوریتم رقابت استعماری برای تعیین تعداد بهینه خوشه ها در فرایند خوشهبندی استفاده کردند. در این مطالعه، ۶ گام برای تعیین تعداد خوشه ها معرفی شده است؛ این ۶ گام عبارتند از:
ایجاد کشورهای اولیه: تعداد کشور اولیه بایستی ایجاد شود، که در آن N تعداد ویژگیهای هر کشور و K حداکثر تعداد خوشههاست. در اولین درایه آرایه(کشور) تعداد خوشه ها قرار داده می شود و در سایر درایهها یک عدد تصادفی بین ۰ و ۱٫
ایجاد امپراتوریهای اولیه: برای ایجاد امپراتوریهای اولیه بایستی ابتدا کشورهای قوی تعیین شوند. برای تعیین ارزش هر یک از کشورها و تعیین استعمارگرها و تشکیل امپراتوریهای اولیه از K-means استفاده شده است. بدین صورت که با توجه به ویژگیهای هر کشور، خوشهبندی صورت گرفته و سپس با بهره گرفتن از رابطه ۲-۳۷ قدرت هر یک از کشورها تعیین شده است.
(۲-۳۷) |
اعمال سیاست جذب.
انقلاب.
ارزیابی هزینه های جدید.
رقابت استعماری.
الگوریتم کلونی مورچگان
زندگی اجتماعی مورچهها یکی از جالبترین و جذابترین زندگی موجودات است. هدف مورچهها در زندگی اجتماعی حفظ و توسعه تمام جنبه های لانه(کلونی) موجود است. یکی از مهمترین و جالبترین رفتار مورچهها، عملکرد آنها در یافتن غذا است. در این فرایند مورچهها بدنبال یافتن غذا با کوتاهترین مسیر میروند. در ابتدای کار، تعدادی از مورچهها بهطور تصادفی شروع به جستوجو می کنند. اولین مورچهای که غذا را پیدا کند به سمت کلونی برمیگردد و در طی مسیر برگشت ردّی از خود برجای می گذارد. این ردّ با بهره گرفتن از مادهای از جنس فرومون[۱۲۹] ایجاد میگردد. مورچههای دیگر وقتی این مسیر را مییابند آن را دنبال کرده و به سمت مکان غذا حرکت می کنند. این مورچهها نیز درصورتیکه غذایی را پیدا کنند آن را برداشته و به سمت کلونی حرکت کرده و فرومون از خود بجای میگذارند. با انجام این عمل، فرومون موجود در مسیر تقویت شده و احتمال انتخاب مسیر بیشتر می شود. . لذا مورچهها معمولاً به مسیری خواهند رفت که، تعداد بیشتری مورچه قبلاً در آن مسیر تردد کرده باشند.
الگوریتم کلونی مورچه(ACO[130]) الهام گرفته شده از مطالعات و مشاهدات بر روی کلونی مورچههاست. هدف این الگوریتم، یافتن پاسخهای نزدیک به پاسخ اصلی میباشد که در این راه از تولید فرمونهای مصنوعی و شبیهسازی رفتار گروهی مورچهها و ارتباطات غیرمستقیم آنها استفاده می کنند.
در سال ۲۰۰۹ در [۱۳۰]، ژو و همکاران از ACO بهمنظور حل مشکلات الگوریتم k-means استفاده کردند. الگوریتم ترکیبی ACO و K-means در ادامه شرح داده شده است:
مقداردهی اولیه پارامترها: تعیین تعداد خوشه ها و مراکز اولیه.
قرار دادن مقدار فرومون برابر در هر مسیر.
هر یک از k مورچه با احتمال P به یکی از مراکز اولیه نزدیک میشوند؛ رابطه ۲-۳۸ نشاندهنده روش محاسبه احتمال P است.
(۲-۳۸) |
در رابطه بالا، i نقطه شروع و j مرکز موردنظر و nc تعداد مراکز است.
بروز رسانی فرومون با بهره گرفتن از رابطه ۲-۳۹٫
(۲-۳۹) |
محاسبه TWCV. اگر مقدار TWCV تغییر کرد، آنگاه بازگشت به مرحله ۳؛ در غیر اینصورت چنانچه مقدار TWCV کوچکتر از کوچکترین TWCV است با آن جانشین می شود.
ایجاد اختلال بهمنظور جلوگیری از به دام افتادن در بهینه محلی.
اگر به جواب بهینه نرسیده بازگشت به مرحله ۳ و در غیر اینصورت توقف.
ژو و همکاران [۱۳۰]، با بهره گرفتن از الگوریتم بالا اقدام به خوشهبندی مشتریان یک شرکت ارائهدهنده خدمات بیسیم کردند.در این مطالعه از داده های رفتاری، جمعیتی، جغرافیایی و نگرشی مشتریان استفاده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...