در طول این هفتاد سال چندین تئوری در رشته های مختلف توسعه یافته اند که به طور مکرر در مطالعاتی که امروزه در مورد برون سپاری وجود دارد، به طور خلاصه به آنها اشاره می شود. ۱۰ تئوری که از آنها بیشتر در مقالات و منابع علمی به عنوان ریشه های برون سپاری یاد می شود به شرح زیر می باشند:
-
- تئوری هزینه مبادله
-
- دیدگاه بر اساس منابع
-
- تئوری عامل اصلی
-
- تئوری ادغام عمودی
-
- مدیریت استراتژیک
-
- اقتصاد تکاملی
-
- دیدگاه ارتباط
-
- اقتصاد صنعتی
-
- تئوری هم ترازی استراتژیک
-
- تئوری شایستگی اصلی
عموما در تحقیقات مربوط به برون سپاری چهار پرسش متداول مد نظر قرار می گیرد که عبارتند از:
-
- چرا باید برون سپاری کنیم؟
-
- کدام فعالیت ها و فرایند ها باید برون سپاری شوند؟
-
- عوامل اصلی موفقیت در ارتباط با برون سپاری کدامند؟
-
- چگونه باید این برون سپاری را هدایت کنیم؟
برونسپاری باعث کاهش هزینه های اجرایی و بالا بردن بهره وری در کسب و کار های کوچک و بالا بردن توان رقابتی آنها می شود.
با توجه به گزارش گارتنر بازار برونسپاری در سال ۲۰۰۳، در کشور آمریکا معادل ۱۵ میلیارد دلار بوده است.
مراحل ۱۰ گانه گارتنر جهت موفقیت در برون سپاری
-
- جا انداختن تفکر برونسپاری به عنوان یک روش عملی
-
- همراستا کردن تمام فعالیتهای مرتبط با برونسپاریبا راهبردهای کسب و کار
-
- داشتن توقعات واقع بینانه از کسب سود قبل از اقدام به برون سپاری
-
- بالا بردن ارزش خدمات منعطف در مقابل خدمات ثابت
-
- انتخاب روش های تحویل سازگار با اهداف تجاری و کسب وکار سازمان
-
- تعریف محرکها و روش ارتباطی به جهت حصول سود دو جانبه
-
- مذاکرات پی در پی جهت اتخاذ معامله برنده-برنده
-
- ارائه راه حلهای تجاری بر مبنای شبکه تولیدکنندگان
-
- توسعه و پیاده سازی روش های مدیریت توزیع متمرکز
-
- ایجاد تعادل میان نظارت و اعتماد در روابط برون سپاری
۲-۱۱ سیستم اطلاعاتی
همان طور که می دانیم همزمان با ظهور فن آوری، و حضور آن در سازمان ها، توسعه ی سیستم های اطلاعاتی نیز روز به روز افزایش یافت. دیوید و السون، یک سیستم اطلاعاتی را به عنوان یک سیستم یکپارچه به منظور ارائه ی اطلاعات برای پشتیبانی عملیات، مدیریت، و تصمیم گیری در یک سازمان تعریف کرده اند. به عبارتی دیگر می توان گفت که یک سیستم اطلاعاتی، عبارت است از یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع آوری، سازماندهی، ذخیره و توزیع اطلاعات در یک سازمان. این اطلاعات بسته به نوع سیستم اطلاعاتی برای تصمیم گیری، کنترل، ساخت محصولات جدید و … مورئ استفاده قرار می گیرند. داده های جمع آوری شده از سازمان یا محیط خارج از آن، به عنوان ورودی یک سیستم اطلاعاتی به شکلی با معنا پردازش شده، و خروجی به افراد یا فعالیت هایی که از آنها استفاده می کنند منتقل می شود. برخی از سیستم های اطلاعاتی عبارتند از سیستم پردازش تراکنش[۵]، سیستم اطلاعاتی مدیریت[۶]، سیستم تصمیم یار[۷]، سیستم اطلاعاتی اجرایی[۸] و …]۴۱[.
توسعه ی سیستم اطلاعاتی به طور عمده بر روی کارایی فرایندهای کسب و کار و به صورت غیر مستقیم، بر روی برآورده کردن نیازمندی های مورد تقاضای سازمان تمرکز می کند.
امروزه تمامی سیستمهای تولیدی به روشنی بیانگر این نکتهاند که مفاهیم و ساختار کار آنها، از ایده «آدام اسمیت» مبنی بر تخصصی شدن کار و شکسته شدن یک کار به کارهای کوچکتر، گرفته شده است. تخصصی شدن کارها، تولید انبوه محصولات استاندارد شده را امکانپذیر میسازد.
مفهوم سیستم تولید یکپارچه، تنها شامل عناصر درون سازمان نبوده و از عناصری متعدد تشکیل شده است که در یک سوی آن تامینکنندگان مواد و قطعات و در سوی دیگر، مشتریان قرار دارند.
برای عملکرد موثر این سیستمها، در طراحی آنها باید یکپارچهسازی بیشتر فعالیت با هم و کاهش لایههای سلسله مراتبی را مدنظر قرار داد. کندی جریان اطلاعات و یا ناکافی بودن آن بین واحد تولید و دیگر واحدها نظیر بازاریابی یا تحقیق و توسعه، مسئلهای رایج در شرکتهای تولیدی است. برای بیشینه کردن کارایی سازمان، تمامی کارکردها به جای اینکه به تنهایی بهینهسازی شوند باید به صورت یکپارچه با هم در تعامل باشند.
بیشتر سیستمهای اطلاعات در محیطهای تولیدی، برنامههای کاربردی تخصصی هستند که سعی دارند تکنولوژیهای پیشرفته تولید را با بهره گرفتن از رایانه، قابل استفاده و کنترل کنند.
سیستم اطلاعات جامع تولید در پی آن است که این برنامههای کاربری تخصصی و جزیرهای مهندسی، تولیدی و تجاری را در قالب یک سیستم اطلاعاتی جامع یکپارچه ترکیب کند.
در این راستا با شناخت تهدیدات و فرصتهای محیطی، قابلیتها ی اینگونه سیستمها، استراتژی طراحی و توسعه آنهاست. همچنین خواهیم دید که چگونه این سیستمها به عنوان سلاحی رقابتی بهکار گرفته میشوند.
۲-۱۲ کارهای انجام شده د ر ارتباط با به کارگیری سیستم اطلاعاتی در یکپارچگی واحد های مختلف تولید
سیستم اطلاعات جامع تولید، جایگزینی قدرتمند برای کسب مزیت رقابتی بوده و وضعیت جاری و تکنولوژی اطلاعات را با هم درمیآمیزد. این سیستم، حرکت به سوی یکپارچگی کامل تکنولوژی تولید و استراتژی کسب و کار را در یک سیستم اطلاعاتی نشان میدهد و شامل تمامی کارکردهایی است که یک شرکت تولیدی باید دارای آنها باشند.
نمونه این کارکردها، ماجولهای تحلیل بازار، کنترل کیفیت، مدیریت کیفیت و پشتیبانی از تصمیمگیری است. سیستم اطلاعات جامع تولید، قابلیت پاسخگویی سریع به تغییرات را فراهم ساخته و انعطافپذیری در تولید محصولات را تسهیل میبخشند.
با بهره گرفتن از این سیستمها، طراحی و حمایت از استراتژیهای رقابتی در یک سازمان، قابل دستیابی بوده و میتوان از عهده تغییرات در تکنولوژی، منابع و مسئولیتها برآمد.
امروزه تمامی سیستمهای تولیدی به روشنی بیانگر این نکتهاند که مفاهیم و ساختار کار آنها، از ایده «آدام اسمیت» مبنی بر تخصصی شدن کار و شکسته شدن یک کار به کارهای کوچکتر، گرفته شده است. تخصصی شدن کارها، تولید انبوه محصولات استاندارد شده را امکانپذیر میسازد.
فرم در حال بارگذاری ...