وبلاگ

توضیح وبلاگ من

ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره ‎بررسی رابطه محرکه های زنجیره تأمین سبز بر عملکرد آن ...

 
تاریخ: 04-08-00
نویسنده: فاطمه کرمانی
 

۳

 

متوسط

 

 

 

۴

 

زیاد

 

 

 

۵

 

خیلی زیاد

 

 

 

پرسشنامه طراحی شده برای جمع آوری نظرات پیرامون موضوع تحقیق به شرح زیر می‌باشد:
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
الف) طراحی قسمت جمعیتی: جهت دریافت اطلاعات فردی مربوط به پاسخ دهنده شامل جنسیت، سن، مدرک تحصیلی، عنوان شغلی، سابقه کار
ب) طراحی سؤالات اصلی تحقیق
در این پژوهش برای اعتبار علمی و افزایش روایی محتوایی پرسشنامه از ابزارهای زیر استفاده شده است:
۱- بررسی و مطالعه پرسشنامه‌ها و سؤال‌هایی که در تحقیقات مشابه مورد استفاده قرار گرفته اند.
۲- مطالعه مقالات و کتب متعدد در رابطه با موضوع مدیریت زنجیره تأمین سبز، محرکه‌ها و عملکردهای آن
۳- جویا شدن نظر خبرگان و افراد صاحب نظر و اخذ راهنمایی از آنان در رابطه با شاخص‌های تحقیق.
(سؤالات پرسشنامه در پیوست “الف” قابل مشاهده می‌باشد.)
۳-۹- روایی و پایایی تحقیق
۳-۹-۱- روایی (اعتبار):
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری‌های ناکافی و نا مناسب می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و نا روا سازد. روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره می‌کند. در تحقیق حاضر، از روش اعتبار یا روایی مفهومی استفاده شده است زیرا هنگامی که اعتبار تجربی امکان پذیر نباشد یا مشکل بتوان از طریق تجربی یا عملی برای یک اندازه اعتبار کسب کرد از اعتبار مفهومی استفاده می‌شود و جهت روایی صوری پرسشنامه و صحت سؤالات، با رجوع به نظر متخصصان و اساتید از روایی ابزار اندازه گیری خود، در سنجش متغیرهای تحقیق اطمینان حاصل نموده و پرسشنامه در جامعه آماری پژوهش توزیع شد.
به منظور سنجش روایی پرسشنامه ی پژوهش روش های زیر به کار گرفته شده اند:
۱- سنجش روایی محتوایی: قبل از اقدام به پاسخ‌گویی به پرسشنامه، نظرخواهی و مصاحبه با تعدادی افراد متخصص در صنایع و در نهایت پس از تعیین نسبت اعتبار محتوای مربوط به پرسشنامه، سؤالات غیرمفید حذف گردیدند.
۲- سنجش روایی متغیرها: بعد از پاسخ‌گویی به پرسشنامه‌های ارسال شده، استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، برای بررسی اهمیت سؤالات انتخاب شده و برای اندازه گیری متغیرها به کار می رود، به این شکل که اثر عاملی سؤالات محاسبه گردید. اگر اثر عاملی سؤالات با متغیر خود دارای مقدار t بالاتر از ۹۶/۱ باشد در این صورت این سؤال از دقت لازم برای اندازه گیری آن متغیر برخوردار است لذا می‌توان هم‌سویی سؤالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر نشان داد.
۳-۹-۲- پایایی:
ثبات و هماهنگی منطقی پاسخ‌ها در ابزار اندازه گیری را نشان می‌دهد و به ارزیابی درستی و خوب بودن ابزار اندازه گیری کمک می‌کند، به عبارتی آزمون‌هایی که از آن‌ها برای انجام تحقیق استفاده می‌شود باید در هربار استفاده نتایج یکسان و قابل اعتمادی داشته باشند. برای تعیین و محاسبه ضریب پایایی، تکنیک های متعددی وجود دارد: تکرار آزمون (بازآزمایی)، روش معادل سازی (موازی و همتا)، روش تنصیف (دو نیم کردن پرسشنامه و محاسبه همبستگی نمرات دو دسته) اشاره کرد که معروفترین آن‌ها روش آلفای کرونباخ می‌باشد. در این پژوهش، پایایی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با بهره گرفتن از روش اندازه گیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. معمولا دامنه ضریب اعتماد این روش از صفر به معنای عدم پایداری تا مثبت یک به معنای پایایی کامل قرار می‌گیرد و هرچه عدد به دست آمده به مثبت یک نزدیک‌تر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می‌شود.
به منظور تعیین پایایی ابزار آزمون روش های زیر مورد استفاده قرار گرفتند:
روش پیش آزمون و ضریب آلفای کرونباخ: این ضریب میزان همبستگی مثبت اعضای یک مجموعه را با هم منعکس می‌کند و برحسب میانگین داخلی میان پرسش‌هایی که یک مفهوم را می‌سنجد محاسبه می‌شود و هرقدر ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد اعتبار سازگاری درونی بیشتر است. توزیع پرسشنامه پژوهش بین افراد جامعه موردنظر و محاسبه میزان ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ و به کمک نرم افزار SPSS مقدار آلفای کل پرسشنامه بالاتر از ۷/۰ بود که نشان دهنده اعتبار پرسشنامه و برداشت فکری مناسب و یکسان پاسخگویان از محتوای آن بوده است.
پایایی پرسشنامه مذکور به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه گردید که برای هریک از عوامل جداگانه محاسبه، و نتایج در جدول ۳-۳ ارائه شده است. مقادیر ضریب آلفای کرونباخ برای بخش‌های مختلف پرسشنامه استفاده شده نشان می‌دهد که این ابزار از قابلیت اعتماد لازم برخوردار می‌باشد و بیانگر پایایی پرسشنامه طراحی شده است. (ضرایب بالای ۷/۰ مناسب و قابل قبول هستند.)
جدول ۳-۳ : مقدار آلفای کرونباخ

 

 

متغیرهای تحقیق

 

تعداد سؤالات

 

آلفای متغیرها

 

 

 

فشار داخلی

 

۴

 

۹۳۶/۰

 


فرم در حال بارگذاری ...

« گرایش شهروندان به استفاده از دوچرخهعوامل و موانع اجرای عدالت اجتماعی از منظر قرآن کریم ... »